دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

۸۱ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۰
مهر
n00322605-t
شیخ حسنعلی اصفهانی هنوز به سن تکلیف نرسیده بود که در محضر اساتیدش توانست راه کمال و معرفت را بپیماید، به گونه‌ای که نقل شده سه ماه رجب، شعبان و رمضان را تا آخر عمر روزه‌دار بود.

شیخ حسنعلی فرزند علی‌اکبر مقدادی اصفهانی معروف به نخودکی اصفهانی، فقیه، عارف، زاهد و صاحب کرامات فراوان، در سال ۱۲۷۹ در نیمه ماه ذی‌‌القعده در خانواده‌‌ای متدین و متقی چشم به جهان گشود.

پدرش، مرحوم ملاعلی‌اکبر، مردی متقی و پرهیزگار و معاشر و دوستدار اهل علم و ملازم مردان حق و عارفان بزرگی همچون حاج محمدصادق تخت پولادی بود، او بر اثر مشاهده کراماتی از حاج محمدصادق در مورد همسرش و افزایش شیر در سینه او تا آخر عمرش از ارادتمندان ویژه مرحوم حاجی محمدصادق شد و مدت ۲۲ سال در خدمت او بود و شب‌های دوشنبه و جمعه نزد او می‌‌رفت و در تخت پولاد با او به عبادت و ریاضت می‌‌پرداخت.

پدر حسنعلی نیمی از آنچه که از راه کسب و کار به دست می‌‌آورد، در اختیار حاج محمدصادق می‌گذاشت و به همراه او به فقرا و مستمندان کمک می‌رساند.

  • طاهره نظیفی
۳۰
مهر




کعبه بنایی در میان مسجدالحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی است و مقدس‌ترین مکان در دین اسلام به شمار می‌رود؛ خانه‌ای که استحکام کامل دارد و تاکنون پابرجا و استوار مانده ‌است.
نام کعبه اشاره‌ به چهارگوش ‌بودن این سازه دارد. البیت العتیق و البیت الله الحرام از نام‌های دیگر کعبه‌اند.

* کعبه ارتباط مستقیم به ارکان اسلام دارد؛ مخصوصاً فریضه حج که زیارت و طواف کعبه از ارکان حج است. همچنین در برپایی نماز نیز کعبه قبله‌گاه مسلمانان است.
* بنابر روایت‌ ها، هنگامی که چشمه زمزم زیر پای اسماعیل(علیه السلام) از دل زمین جوشید، مردم در این منطقه و به سبب آب این چشمه جمع شدند و شهر مکه را تشکیل دادند و ابراهیم به فرمان خدا ساختمان کعبه را که در اثر طوفان نوح تخریب شده‌ بود و در آن هنگام اثری از آن نبود، بازسازی کند.

  • طاهره نظیفی
۲۹
مهر

۲۵ ذی‌الحجه یادآور روزی است که حضرت علی(ع) وفاطمه (س) برای بهبود بیماری حسنین سه روز، روزه گرفتندو ازقضا هر سه افطاری آن را به نیازمندان بخشیدند دراین روز سوره'هل اُتی' درشأن اهل بیت عصمت وطهارت نازل شد.

ماجرای این روز بسیار مهم که سراسر آن، درس و پیام برای مسلمین است از این قرار بود که امام حسن مجتبی و امام حسین (علیهم السلام) در ایام کودکی بیمار شدند و پیامبر اکرم(ص) به همراه برخی از صحابه از آنان عیادت نمودند. آن گاه پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: اگر برای بهبودی آنان نذری نمایی، امید است خداوند سبحان زودتر شفا عنایت کند.
حضرت علی (ع) گفتند: ای رسول خدا! برای شفای آن دو نذر می‌کنم که سه روز، روزه شکر به جای آورم. حضرت فاطمه زهرا(س) و خدمتکارشان فضه نیز به مانند ایشان نذر کردند. چند روزی نگذشت که دو ریحانه رسول خدا(ص) شفا یافتند و حضرت علی (ع)و همسرشان فاطمه زهرا (س) قصد کردند که به نذرشان وفا کرده و سه روز روزه شکر بگیرند.
در آن زمان وضع مادی اکثر مسلمانان، به ویژه خانواده حضرت علی (ع)بسیار پایین بود و به سختی می‌گذشت. بدین لحاظ آن حضرت ناچار شد، از شمعون بن حاریای یهودی، مقداری جو قرض کند و آن را پس از آسیاب کردن، برای پخت نان استفاده کند و یا به روایتی دیگر، برای شمعون یهودی مقداری پشم ریسید و اجرت آن را، سه من جو دریافت کرد.
فاطمه زهرا(س) آن جو را آسیاب و به سه بخش تقسیم کردند و هر بخشی را برای افطاری یک روز جدا کردند و سپس آن‌ها را در سه روز متوالی نان پختند.
بخشش سه افطاری به نیازمندان در سخت‌ترین شرایط
آن بزرگواران از روز بیست و پنجم ذی حجه شروع به روزه گرفتن و ادا نمودن نذر خویش کردند. حضرت علی (ع)در روز اول، نماز مغرب را با پیامبر (ص)به جا آورد و سپس برای صرف افطار به خانه رفت.
ولی همین که در سر سفره نشست، مستمند و بیچاره‌ای از راه رسید و از آنان غذا طلبید. حضرت علی (ع)فرمودند که سهمیه وی را به آن فقیر دهند. فاطمه زهرا(س)، فضه و امام حسن (ع)و امام حسین (ع)نیز به پیروی آن حضرت سهمیه اندک خود را به فقیر داده و خودشان با آب افطار نمودند و روز بعد را با همین وضع روزه گرفتند.
فاطمه زهرا (س)در روز دوم، بخش دیگر آرد را نان پختند و منتظر افطار ماندند که او و همسر و فرزندانش با آن نان افطار کنند. ولی در این شب نیز یتیمی از راه رسید و درخواست غذا نمود. جملگی سهمیه خود را به یتیم داده و خود با آب افطار کردند و روز سوم را با همان وضع روزه گرفتند.
در روز سوم نیز فاطمه زهرا (س)باقی مانده آرد را نان پخت و در سر سفره گذاشت، تا هنگام افطار، همگی از آن تناول کنند، اما در این شب نیز محتاج دیگری فرارسید. وی اسیر بی بضاعت و گرسنه‌ای بود که از فرط گرسنگی و دربدری، به خانه امام علی (ع) پناه آورد. در این شب نیز اهل خانه، غذای خود را به اسیر بخشیدند و تنها با آب افطار کردند.
نزول آیات شریفه سوره "هل اتی" در شان اهل‌بیت(ع)
روز چهارم، حضرت علی (ع)دست فرزندانش حسن و حسین علیهماالسلام را گرفتند و نزد رسول خدا (ص)رفتند، در حالی که فرزندانش از شدت گرسنگی می‌لرزیدند. پیامبر (ص)از وضعیت آنان پرسید و حضرت علی (ع)ماجرا را برای آن حضرت تعریف کردند.
پیامبر (ص)آن دو را در آغوش گرفت و به نزد دختر خود، فاطمه (س) آمد و دید وی در محراب عبادتش نشسته و به عبادت مشغول است، ولی چهره مبارکش از گرسنگی زرد و چشمانش گود شده است و کلاً بی حال است. پیامبر (ص) از دیدن آنان بسیار متأثر و غمگین شد و دست بندگی به سوی پروردگارش بلند کرد و گفت: " و اغوثاه، یا الله اهل بیت محمد یموتون جوعاً" یعنی: ای داد، ای خدا! اهل بیت محمد از گرسنگی می‌میرند.
رضایت الهی مزد فداکاری علی(ع) و اهل‌بیتش
در همین هنگام جبرئیل امین فرود آمد و عرض کرد: ای رسول خدا (ص) آن چه خداوند متعال درباره اهل بیت تو عنایت کرده است، بنگر. فرمود: چه چیزی را بنگرم!
جبرئیل امین این سوره را که در شأن فداکاری حضرت (ع)و همسرش فاطمه زهرا (س)و فرزندانش حسن و حسین علیهماالسلام نازل شد، بر آن حضرت قرائت کرد: «هَل اَتی عَلَی الاِنسانِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ... اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لانُریدُ مِنکُم جَزائاً وَ لاشَکوراً...».(1)
بنا به روایتی در آن روز برای اهل بیت فداکار پیامبر (ص)غذایی از آسمان فرود آمد و آن را تا هفت روز تناول کردند.(2)
بدین گونه، خداوند سبحان از ایثار و خودگذشتگی حضرت علی (ع)و خانواده بی نظیرش تقدیر کرد و قلب پیامبر (ص)را تسلی بخشید.
پی نوشت و منابع:
1.سوره انسان، که به سوره "دهر" نیز مشهور است.
2. مسارالشیعه شیخ مفید، ص 23؛ الاقبال بالاعمال الحسننة سید بن طاووس، ج 2، ص 374.
منبع : ایسنا




  • طاهره نظیفی
۲۹
مهر

دوربین ها در زنگی ما نصب شده اند چه بخواهیم و چه نخواهیم.

هرکس باور کند که این دوربین ها در زندگی اوست و در حال فیلمبرداری است، گناه نخواهد کرد.
دوربین اول:
خود خداست. آیه چهاردهم از سوره ی علق: آیا نمی دانند که خدا آن ها را نگاه می کند.

دوربین دوم:
 پیامبراکرم صلی الله علیه و آله است. آیه ی۴۵ سوره احزاب:ای پیامبر ما تو را در امت گذاشته ایم، هم شاهد هستی و آن ها را می بینی. هرکاری که بکنند آن ها را می بینی.

دوربین سوم:

امامان معصومین علیهم السلام هستند. آیه١٠۵سوره توبه که سه دوربین اول در این آیه جمع است: ای پیامبربه مردم بگو هر کاری می خواهید بکنید،اما اعمال شما را خدا می بیند ، پیامبر می بیند و مؤمنان (امامان علیهم السلام) نیز می بینند.

دوربین چهارم:
ملائک مقرب خدا هستند. آیه ١٨سوره ق: از شما حرکتی سرنمی زند مگرآن که دو مأمور درحال نوشتن آن هستند. یکی مأمور نوشتن خوبی ها و یکی مأمور نوشتن بدی هاست. فقط این دو ملک یک تفاوتی باهم دارند. این یکی اگر نیت خوبی هم کنیم یادداشت می کند. آن یکی نیت بدی کنیم یادداشت نمی کند.

دوربین پنجم:
زمین است. سوره زلزال: روز قیامت همین زمینی که ما روی آن نشسته ایم می آید و خبرهای خود را می دهد.

دوربین ششم:
زمان است. آیات اول سوره بروج و روایات صریحی از امیرالمؤمنین علیه السلام داریم که شب جمعه اعمال شما را ثبت می کنند. شب و روز عرفه اعمال شما را می بینند. ایام هم موجود زنده هستند.

دوربین هفتم:

دوربینی که ازهمه تکان دهنده تراست، اعضا وجوارح ما می باشند. آیه ٢١سوره فصلت.

پس بیایید از این به بعد بیشتر مراقب اعمال و رفتارخویش باشیم


  • طاهره نظیفی
۲۸
مهر


افسران - بدعت و تخریب شیعه تا کجا ؟!
امیر المومنین علی علیه السلام فرمود : زمانی که قائم قیام کند از اهل فتوا انتقام می‌ گیرد .
کسانی که ندانسته از خود فتوا می‌ دادند. وای بر آنها و پیروان و تابعانشان.
آیا دین ناقص بود که آنها کاملش کنند. یا در آن کجی و ناراستی بود که آنها راستش کنند.
(بیان الائمة علیه السلام ج۳ ص۲۹۸ . الزام الناصب ج ۲ ص ۲۰۰ )
www.rohani.ir/isteft  و www.istefta.net/ques  منبع فتوا


  • طاهره نظیفی
۲۷
مهر


افسران - امروز درتاریخ؛  انگشتر بخشی حضرت امیرالمونین علیه السلام در حال رکوع نماز
روز بیست و چهارم ذی الحجه در تاریخ اسلام، روزی بسیار مهم و سرنوشت ساز است، روزی است که بر اثر یک حادثه کوچک، ولی بسیار عظیم و دارای اهمیت، یکی از آیات الهی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد. در اثر نزول همین آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله پرده از یک مسئله بسیار مهم برداشت و جریان خاتم بخشی علی علیه السلام را به اطلاع مردم رساند. آیه ای که نازل شد، آیه ولایت بود و خبر مهم، اعلام ولایت و جانشینی امیرمؤمنان علیه السلام بود، که پیامبر صلی الله علیه و آله از سوی پروردگار، از این واقعیت خبر داد و پرده برداشت. خاتم بخشی امیرمؤمنان علیه السلام ؛ ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند؛ همان کسانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند.
 
  • طاهره نظیفی
۲۷
مهر

دستان عظیم...

افسران - دستان عظیم...
روز مباهله ی پیامبر اسلام (ص) با مسیحیان نجران (سال 10 هجری قمری)
در این روز، رسول بزرگوار اسلام حضرت محمد (ص) تصمیم گرفت تا با بزرگان مسیحیان نجران به مباهله بپردازد. در مباهله، طرفین، همدیگر را نفرین می‌کنند و برای طرفی که راستگو نیست درخواست عذاب می‌نمایند. هنگامی که سران هیأت نمایندگی مسیحیان نجران، پیامبر اسلام را به همراهِ تنها چهار نفر از اهلِ بیتش شامل امام علی (ع) حضرت زهرا (س) و امام حسن و امام حسین (ع) مشاهده کردند، باتعجب دریافتند که پیامبر به استجابت دعای خود و همراهانش، اعتقاد راسخ دارد، از این رو اسقُف نجران از رسول اکرم تقاضای مصالحه و بخشش کرد و این جریان، حقانیت اسلام و منزلت اهل‌بیت پیامبر را به روشنی آشکار ساخت
  • طاهره نظیفی
۲۷
مهر

مباهله در لغت به معنای نفرین متقابل است.مباهله در عین سادگی حربه‌ی قاطعی برای اثبات حقانیت دین است.

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمُ‏ْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِین‏  سوره آل عمران آیه 61

( و هرکه با وجود این علم سوی تو آمده با تو مجادله کند بگو بیائید پسران و زنان و نفوس خویش بخوانیم و تضرع کنیم آنگاه لعنت خدا را به دروغگویان کنیم)

از امام کاظم (ع) روایت شده که هیچکس ادعا نکرده که پیغمبر در مباهله با نصاری غیر از علی ابن ابیطالب و فاطمه و حسن و حسین کس دیگری را زیر کساء وارد نموده باشد ، پس تاویل " ابنا ئنا حسن و حسین و تاویل نسائنا فاطمه و تاویل انفسنا علی بن ابیطالب (ع) است. 

                                   تفسیر صافی صفحه 92

گروهی از مسیحیان نجران حضرت عیسی (ع) را خدا و یا پسر خدا می‌دانستند، تا اینکه شنیدند قرآن کریم می‌فرماید:
به طور حتم، کافرند آن کسانی که می‌گویند خدا همان مسیح، پسر مریم است...
مسیحیان با شنیدن این آیات گویی آسمان را بر فرقشان کوبیدند.
نجرانیان در پی پاسخ به آیات قرآن بودند که نامه‌ای از رسول اکرم (ص) به دستشان رسید و در آن نوشته شده بود ...
تنها بنده‌ی خدا باشید و تنها فرمان خدا را اطاعت کنید، این حرف من است و اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید جزیه (مالیات) بدهید...
نجرانیان از پذیرفتن سخن حق پیامبر صل الله علیه و آله وسلم لجوجانه سرباز زدند؛ در این حال آیه نازل شد که : (قل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم ... آل عمران/61)؛ ای پیامبر با آنان مباهله کن... به آنان پیشنهاد مباهله شد، گفتند به ما مهلت دهید، مهلت داده شد ...
رسول اکرم(ص) قبل از اینکه قصد مباهله کند، عبا بر دوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه و حسن وحسین علیهم السلام را در داخل در زیر عبا نمود و فرمود: پروردگارا! هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوص‌ترین خلق بر آن پیغمبر بوده‌اند، خداوندا اینان اهل بیت منند، آنها را تطهیرشان کن.
سپس جبرئیل امین نازل شد و آیه تطهیر (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس ...) ؛ را در شأن اهل بیت (ع) آورد (سوره احزاب، آیه‌ی33) آنگاه رسول اکرم آن چهار بزرگوار را برای مباهله با خود بیرون برد.
بزرگ نجرانیان گفت: از رفتار و کردار بزرگ آنان (پیامبر اکرم(ص) ) پیداست که او برحق است. من همراه او چهره‌هایی می‌بینم که اگر برای دعا دست بر آسمان بردارند کوه‌ها را از جا می‌کنند و این بیابان بر ما آتش می‌شود و یک مسیحی بر روی زمین باقی نمی‌ماند؛ صلاح ما نیست که با او مباهله کنیم و باید شرط جزیه را بپذیریم و به سلامت به شهر و دیار خود برگردیم که چنین هم شد.



  • طاهره نظیفی
۲۷
مهر

گیرم هزار کعبه خدا خلق می نمود...

چنگی به دل نمی زد گر کربلا نبود

  • طاهره نظیفی
۲۷
مهر



بچه دار شدن,دعای بچه دار شدن

  دعایی جهت بچه دار شدن از امام محمد باقر مرحوم مجلسی از امام باقر (ع) که فرمود: سه روز بعد از نماز صبح و بعد از نماز عشا هفتاد مرتبه « سبحان الله» و هفتاد مرتبه « استغفرالله» و یک...


دعایی جهت بچه دار شدن از امام محمد باقر مرحوم مجلسی از امام باقر (ع) که فرمود: سه روز بعد از نماز صبح و بعد از نماز عشا هفتاد مرتبه « سبحان الله» و هفتاد مرتبه « استغفرالله» و یک مرتبه این دعا را بخواند

 

« استَغِرُوا رَبِّکُم اِنَّهُ کانَ غفّارا یُرسَلُ السّماءُ عَلَیکُم مِدرارا وَ یُمِدُّکُم بِاَموالٍ وَ بَنینَ وَ یَجعَلُ لَکُم جَنّاتٍ وَ یَجعَلُ لَکُم اَنهارا»

  • طاهره نظیفی