روزی حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ در مسافرت به شخصی برخوردند و میهمان او شدند. آن شخص پذیرائی شایانی از حضرت نمود، هنگام حرکت آن جناب فرمود: چنانچه خواستهای از ما داشته باشی از خداوند درخواست میکنم تو را به آرزویت نائل نماید.
عرض کرد: از خداوند بخواهید به من شتری بدهد که اسباب و لوازم زندگیام را بر آن حمل نمایم و چند گوسفند که از شیر آنها استفاده کنم، پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ آنچه میخواست برایش تقاضا نمود. آن گاه رو به اصحاب کرده فرمودند: ای کاش همت این مرد نیز مانند پیرزن بنی اسرائیل بلند بود و از ما میخواست که خیر دنیا و آخرت را برایش بخواهیم.
عرض کردند: داستان پیرزن بنی اسرائیل چگونه بوده است،
آن جناب فرمود: هنگامی که حضرت موسی خواست با بنی اسرائیل از مصر به طرف شام برود ...از هر کس جویای محل قبر یوسف شد اظهار بیاطلاعی مینمود به آن جناب اطلاع دادند که پیرزنی است ادعا دارد من قبر یوسف را میدانم در کجاست، دستور داد او را احضار کنند... عجوزه گفت: یا موسی «علم قیمت دارد»، من سالها است این مطلب را در سینه خود پنهان کردهام، در صورتی برای شما اظهار میکنم که سه حاجت از برای من برآوری. حضرت فرمود: حاجتهای خود را بگو. گفت:
اوّل آنکه جوان شوم؛
دوّم: به ازدواج شما درآیم؛
سوّم: در آخرت هم افتخار همسری شما را داشته باشم.
حضرت موسی از بلند همتی این زن که با خواستهخود جمع بین سعادت دنیا و آخرت میکرد متعجب شد، از خداوند درخواست نمود هر سه حاجت او برآورده شد.
منبع: کتاب داستانها و پندها ، آیت الله محمد محمدی اشتهاردی ، جلد چهارم صفحه 57
ممقلی هم عاقبت شد اهل دیش
آنتنی بگذاشت درایوان خویش
تا زند گشتی در این کانال ها
فیلم ها و همچنین سریال ها
بالشی بر پشت و ریموتش به دست
صبح تا شب پای تی وی می نشست
فیلم ها بر روی او تاثیر کرد
کم کمک رفتار او تغییر کرد
هر زمان می دید از آن تیپ ها
شکوه سر می داد و می گفت ای خدا
از چه رو یارم فشن اندام نیست
یعنی آن چیزی که من می خوام نیست
همسری تیپیک تر باید گرفت
یک کمر باریک تر باید گر فت
در پی این عزم و تصمیم، آن خپل
بر سبیل و موی خود مالید ژل
رفت و یار خوش ادایی تور کرد
دلبر بالا بلایی جور کرد
چند وقتی روزگارش خوب بود
چون یارش ظاهرا مطلوب بود
یار هم از او سواری می گرفت
بسته بسته ده هزاری می گرفت
بی مهابا خرج می کرد آن بشر
تا شود ازدیگران خوش تیپ تر
ممقلی وضعش یه هو ناجور شد
زرت اویکباره بد قمصور شد
یار آهنگ جدایی ساز کرد
نغمه های بی وفایی ساز کرد
طالب مهریه اش شد ناگهان
ممقلی بر کله و بر سر زنان
تا که از این غصه و اندوه و درد
طبق اسناد پزشکی سکتـــــــه کرد
چون که بیرون آمد از حال کما
گفت پایین آورید این دیش را
چون که این سریال ها یک دام بود
تشت رسوایی من بر بام بود
گند زد یار فشن بر هیکلم
ای به قربان عیال اولم
ای فدای وزن و هم پهنای او
جنگل پر پشت ابرو های او
ای فدای موی مش نا دیده اش
چشم های سایه نا مالیده اش
هر کجا باشد صدایش می کنم
بعد از این جان را فدایش می کنم
کسانى که بر این باورند که در اسلام به زن و حقوق زن، بها داده نشده است با این گونه روایات چه مى کنند؟! روایاتى که آدمى را به داشتن دختر پاکدامن، مباهى و سرافراز مى سازند.
مایه خوش یمنی و خوبى زن
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «از خوش یمنی و خوبى زن است که اوّلین فرزندش دختر باشد.»[1]
دختران حسناتند، و پسران نعمات
ابان بن تغلب از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود: دختران حسناتند، و پسران نعمت؛ و حسنات موجب ثواب و اجر و پاداشند ولى نعمت موجب بازخواست مىشود.[2]
دختر مایه نزول برکت و رحمت و زیارت فرشتگان
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خانهاى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مىشود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمىگردد و فرشتهها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مىنویسند.»[3]
یاری دختر دار تا روز قیامت
روایت شده است که از یکى از دو امام باقر یا صادق (علیهما السّلام) فرمودند: هر گاه مردى داراى دخترى شود، خداوند فرشتهاى را بر او فرود مىآورد تا بال خود را بر سر و سینه آن دختر کشیده گوید: این موجود ناتوانى است که از ضعف آفریده شده است، و کسى که بر او انفاق کند و هزینه او را بر عهده بگیرد تا روز قیامت یارى خواهد شد.[4]
دختر ریحانه خوش بو
روایت شده است که رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) را به میلاد حضرت فاطمه (علیها سلام) بشارت دادند، آن حضرت به چهره اصحابش نگاهى انداخت، و چون آنان را اندوهگین دید فرمود: «شما را چه شده است؟! (فاطمه من) ریحانهاى است که او را مىبویم، و روزى او با خدا است.»[5]
امیرالمومنین على (علیه السّلام) فرمود: «هر گاه مژده ولادت دختر، به رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) داده مىشد، آن حضرت مىفرمود: شاخه گل خوشبویى است، و روزى او هم به عهده خداوند متعال است.[6]
دختر دلسوز والدین
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «حضرت ابراهیم(علیه السّلام) از پروردگارش خواست که دخترى به او دهد که بعد از مرگش بر او گریه و ندبه کند».
دختر داشتن برابر با برکت، یارى خداوند و ثواب دختر داشتن بیشتر ازهزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن
رسول خدا صل(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس یک دختر دارد خداوند او را کمک مىکند و یارى مىنماید و برکت مىدهد و او را مىآمرزد.»[7] در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس یک دختر دارد براى او بهتر از هزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن است.»[8]
دختران باقیات الصالحات
پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خداوند رحمت نماید بر پدر چند دختر، دختران، با برکت و دوست داشتنى هستند و پسران، بشارت دهنده و شاد کننده هستند و دختران باقیات الصالحات[9] هستند.»[10]
سرپرستی دختران برابر با مانع ورود به جهنم ،وجوب بهشت و باغهاى بهشتى
پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند:«هر کس از سه دختر سرپرستى کند سه باغ از باغهاى بهشتى به او داده مىشود که هر باغى از دنیا و آنچه در دنیاست بزرگتر است.»[11] در حدیث دیگری فرمودند: «کسى که سه دختر دارد و بر رنج و سختى و راحتى آنان شکیبا باشد اینان در روز قیامت مانعى (از جهنّم) براى او خواهند بود.»[12] در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس خرجى سه دختر یا سه خواهرش را بدهد بهشت بر او واجب است » پرسیدند: اى رسول خدا! خرج دو نفر را نیز؟، فرمود بله و دو نفر گفتند: اى رسول خدا! و یک نفر؟، فرمود: و یک نفر. و حضرت (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس سه دختر و سه خواهر را سرپرستى کند و بر جاى دادن ایشان صبر کند تا آنکه شوهر کنند یا آنکه بمیرند و در قبر جاى کنند من و او همانند این دو انگشت (به انگشت شهادت و وسط اشاره کرد) در بهشت جاى داریم عرض کردم: اى رسول خدا! و دو تا؟، فرمود: و دو تا عرضه داشتم: و یکى، فرمود و یکى». [13]
امام صادق علیه السّلام) فرمود: «هر کس دو دختر و یا دو خواهر و یا دو عمّه و یا دو خاله را تکفّل کند ما او را از آتش باز مىگیریم.»[14]
دختران با حجاب و عفیف ، بهترین فرزندان
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «دختران پشت پرده (با حجاب و عفیف) بهترین فرزندان هستند. هر کس که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى از آتش برایش قرار مىدهد و هر کس که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه آن دو دختر به بهشت مىبرد و هر کس سه دختر دارد و یا به اندازه آن خواهر دارد خداوند جهاد و صدقه دادن را از او بر مىدارد.»[15]
برخورد معصومین(علیهم السّلام) با جاهلیت
برای مردى دخترى متولد شد حضرت امام صادق (علیه السّلام) او را در حال خشم دید به او فرمود: اگر خداى تعالى به تو وحى مىکرد که من براى تو اختیار کنم یا خودت براى خودت اختیار کنى تو در جواب حق سبحانه چه مىگفتى؟جواب داد من مىگفتم: پروردگارا! تو براى من اختیار کن! حضرت علیه السلام فرمود: خداى تعالى براى تو اختیار کرد سپس فرمود بجاى پسرى که عالم[16] همراه موسى او را کشت در این گفتار حق سبحان: فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَکاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً ما خواستیم که پروردگارشان فرزندى بهتر و صالحتر و رحیمتر به آن پدر و مادر دهد[17] خداى تعالى دخترى به آن پدر و مادر داد که از آن دختر هفتاد پیامبر بوجود آمد.[18]
مردى به خدمت رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد و به مردى که نزد آن حضرت نشسته بود گفت که: خداوند فرزند دخترى به تو عطا کرده است به محض شنیدن این خبر، چهره آن مرد درهم رفت! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) از او پرسید: تو را چه پیش آمده است؟! عرض کرد: خیر است! حضرت فرمود: تعریف کن که چه شده است؟ عرض کرد: از خانه که بیرون آمدم همسرم در حال زایمان بود، اینک به من خبر دادند که او دخترى زائیده است! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) (که گویى از تغییر حال آن مرد به خاطر دختر دار شدن در شگفت شده بود) به آن مرد فرمود: زمین است که سنگینى او را تحمل مىکند، و آسمان است که بر او سایه مىافکند، و روزى او با خداست، و او به منزله گل خوشبویى است که تو آن را مىبویى؛ سپس رو به اصحاب کرده فرمود: کسى که داراى دخترى مىشود، گرفتار است، و کسى که دو دختر دارد، باید به فریادش رسید، و کسى که سه دختر داشته باشد از جهاد و هر کار دشوار دیگرى معاف است، و کسى که داراى چهار دختر باشد، پس اى بندگان خدا به کمک او بشتابید،[19] و اى بندگان خدا به او وام دهید، و اى بندگان خدا به او رحم کنید.[20]
راوى گوید: «در مدینه ازدواج کردم. امام صادق علیه السلام از من پرسیدند: ازدواجت چگونه بود؟ در پاسخ عرض کردم: همه خوبىهایى که از یک زن مىتوان دید در همسرم دیدم ولى او به من خیانت کرد. امام فرمود: چه خیانتى؟ گفتم: دختر زاییده است!!!!!!. امام فرمود: گویا دختر را خوش ندارى؟ خداوند عز و جل مىفرماید: «شما نمىدانید پدران (و مادران) و فرزندانتان، کدام یک براى شما سودمندترند.»[21]
رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است
ثواب خوشحال کردن دختران
پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است و مردى نیست که زنى از محارم خویش را شاد سازد مگر اینکه خداوند در قیامت وى را شادمان خواهد کرد.»[22]
پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس که وارد بازار شود و تحفهاى (هدیهاى) بخرد و آن را براى افراد تحت کفالتش ببرد او به سان کسى است که صدقهاى براى مردمى نیازمند ببرد و باید که پیش از پسران به دختران آغاز کند چون هر کس دخترش را شاد سازد گویا که فردى از فرزندان اسماعیل را آزاد ساخته است و هر کس چشم پسرى را روشن و شاد سازد گویا که از ترس خدا گریسته و هر کس از ترس خدا بگرید خداوند او را به بهشت نعیم وارد سازد.»[23]
[1] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 659
[2] . ابن بابویه، محمد بن على - مجاهدى، محمد على، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، 1جلد، انتشارات سرور - قم، چاپ: اول، 1381ش.ص507
[3] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651
[4] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509
[5] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص:508 بر اساس این روایت تولد حضرت زهرا سلام اللَّه علیها پس از بعثت حضرت محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت گرفته است و این مغایر گفته اکثر مورّخان اهل تسنن است که تولد آن حضرت را چند سال پیش از بعثت مىدانند.
[6] . راوندى کاشانى، فضل الله بن على - صادقى اردستانى، احمد، النوادر( للراوندی ) / ترجمه صادقى اردستانى، 1جلد، بنیاد فرهنگ اسلامى کوشانپور - تهران، چاپ: اول، 1376ش.؛ ص172
[7] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 649
[8] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 649
[9] . (چیزهایى که پایدار و باقى مىماند و شایسته است)
[10] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 649
[11] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651
[12] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651
[13] . بن فهد حلى، احمد بن محمد - نائیجى، محمد حسین، آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی)، 1جلد، انتشارات کیا - تهران، چاپ: اول، 1381 ش . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی) ؛ ج1 ؛ ص82
[14] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651
[15] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 649
[16] . (حضرت خضر علیه السلام)
[17] . 18/ کهف، 81.
[18] . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی) ؛ ج1 ؛ ص82
[19] . مخصوصا امروزه و با این مخارج سرسام آور ازدواج و جهیزیه دختران!!
[20] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509
[21] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 657
[22] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 653
[23] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 653
منبع : نرم افزار جامع الاحادیث
از گلهای بهشت
برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir
سوال: آیا فروش ماهی بدون فلس(پولک) به کسانی که خوردن آن را حلال میدانند، جایز است؟
از دیدگاه مذهب اهل بیت، خوردن و خرید و فروش ماهی بدون فلس (اگر استفاده غیر خوراکی ندارد) جایز نیست. ولی در اینکه آیا فروش آن به کسانی که خوردن آن را حلال میدانند(از دیگر فرق یا ادیان) جایز است یا نه؟ بین فقها اختلاف نظر است، برخی (آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی و هادوی تهرانی) آن را جایز شمرده و برخی (آیات عظام خامنهای و نوری همدانی) جایز نمیدانند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
جایز نیست.
فروش آن اشکال ندارد.
در فرض سوال، فروش آن به کسانی که آن را حلال میدانند، اشکالی ندارد.
اشکال دارد.
سوال: کراهت پنیر (غیر از گردو) با چه چیزی رفع می شود؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): کراهت آن مشهور است ولی ثابت نیست.
سوال: نظر به اینکه برخی از گونه ماهی های خلیج فارس علیرغم اثبات داشتن فلس به صورت علمی هنوز مورد مصرف واقع نمی گردد، استدعا دارم نظر مبارک را در مورد حلیت ماهیان فلس دار مذکور ابلاغ فرمایید. ضمناً برخی از آبزیان غیر ماهی که از خانواده سخت پوستان می باشند مثل میگو که اساساً ملاک تشخیص آن ها فلس باشد حلیت و عدم حلیت آن ها به چه صورت خواهد بود؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): تمام اقسام میگو و ماهی های فلس دار حلال است، و در موارد شبهه در فلس دار بودن بعضی اقسام ماهی، نظر متخصصین مورد اعتماد معتبر است و عمل بر طبق آن نمایند.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره): از حیوانات دریایی قطعاً میگو و ماهیانی که فلس دارند حلالند و بقیه حیوانات دریائی حرام گوشتند لذا غیر از میگو هر حیوانی دریایی برای حلیت دو شرط دارد: 1- عرفاً ماهی باشد 2- فلس داشته باشد.
سوال: حکم گوشت خرگوش و مار و خرچنگ و قورباغه چیست؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): موارد مذکور حرام گوشت هستند.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره): این حیوانات حرام گوشتند.
سوال: بر فرض اینکه شرب نوشابه های خارجی به ویژه آمریکایی «کوکاکولا» و « پپسی کولا» موجب قوام سیاسی استکبار جهانی و تقویت بنیه مالی کانون های صهیونیستی می گردد، نوشیدن این نوع نوشابه ها چه حکمی دارد؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): هر گونه کاری که پایه های استکبار را محکم و کانون های صهیونیستی را تقویت کند فی نفسه حرام است.
آیة الله فاضل لنکرانی(ره): اشکال دارد.
سوال: اگر هنگام خوردن شربت شیشه ها را بهم بزنیم و بگوییم : به سلامتی ، این چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اگر فرهنگی که مربوط به دشمنان است با این کار تبلیع بشود این کار جایز نیست. یا اینکه تداعی کار حرام را بکند بی اشکال نیست. حالا اگر این کار به شوخی باشد و تبلیغ نباشد، حرام نیست.
سوال: گوشت هایى که از کشورهاى غیر مسلمان وارد مى شود چه حکمى دارد؟
پاسخ: چنانچه از بازار مسلمین و از دست مسلمان خریدارى شود و احتمال بدهید که خریدار از ذبح شرعى آنها تحقیق کرده، حلال است.
سوال: اگر شخصی در شهری زندگی می کند که در آن هیچ نوع گوشتی با ذبح اسلامی نمی فروشند چه باید بکند آیا خوردن آن حلال است وگرنه برای غذا چه باید کرد؟
پاسخ: فقط به مقدار ضرورت برای حفظ سلامت می توان از گوشت های غیر ذبح اسلامی استفاده کرد.
سوال: آیا استفاده و خوردن غذاهای نذری که اقلیت های دینی (ارامنه و زرتشتیان) که به مناسبت ایام محرم توزیع می نمایند برای مسلمانان جایز است.
پاسخ: از غذاهای غیر گوشتی آنها می توانید استفاده کنید.
سوال: آیا اگر در کشوری خارجی، کسی غیر مسلمان برای انسان غذای حلال (مثل ماهی) درست کند (مثلاً رستوران ها که هم ماهی دارند و هم گوشت خوک و حرام)، آیا آن غذا حرام است؟ چون بالآخره دست آشپز که مسلمان نیست با غذا تماس پیدا خواهد کرد.