دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

۲۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۵
بهمن

نتیجه دعا...

افسران - نتیجه دعا...
  • طاهره نظیفی
۲۵
بهمن


افسران - احوال مردم آخرالزمان
احوال مردم آخرالزمان از دیدگاه امام رضا (علیه السلام)...

«فتنه ای کور( خیلی مبهم و پیچده) در راه است و ناگزیر فرا می‌رسد که هر خودی و دوست نزدیکی را سرنگون می‌کند. این فتنه زمانی است که شیعیان، سومین امام از نسل فرزندانم را گم کنند.»
فتنه: یعنی امتحان سختی که انسان را می‌فریبد و ممکن است هر کسی در مقابل آن به لغزش درآید.
این امتحان آن چنان سخت است که دوستان و خواص را هم در معرض سقوط و انحراف قرار می‌دهد.
اندوه از بدعت‌ها
امام رضا (ع) به نقل از رسول خدا می‌فرمایند:
«زمانی بر می‌آید که دل مومن در درونش آب می‌شود چنان که سرب و آتش ذوب می‌گردد. و این بدان جهت است که گرفتاری‌ها و بدعت‌هایی در دینشان می‌بینند ولی قدرت دگرگونی آن را ندارند.»
فتنه انگیزی در لباس دوستی
عالم آل محمد (ع) می‌فرمایند:
«برخی از کسانی که مودت و دوستی ما اهل بیت را دستاویز ساخته‌اند، زیان و فتنه انگیزیشان بر شیعیان، از دجال بیشتر است.» از خدمتشان پرسیدند: ای فرزند رسول خدا ! چرا فتنه شان از دجال بیشتر است ؟
فرمودند: «زیرا با دشمنان ما مهر و مودت می‌ورزند و نسبت به دوستان ما دشمنی و عداوت می‌نمایند. هرگاه چنین شد، حق و باطل به هم می‌آمیزد و حقیقت مشتبه گردیده در نتیجه انسان مؤمن از منافق باز شناخته نمی‌شود.»
منکران ولایت
امام رضا(ع) فرمودند:
«هرگاه پسر امام جواد (ع) از دنیا بروند، بعد از ایشان چراغی ظاهر خواهند شد سپس مخفی خواهند شد ( یعنی امام عسکری) پس وای بر شک کننده بعد از ایشان.»
تا اینکه فرمودند: چه حسرتی بزرگتر از این که افراد بسیاری به جهت شک و ضعف یقین و کمی ثبات از امر ولایت بیرون روند مگر اندکی از آنان
امام صادق (ع) در ضمن سخنان خویش می‌فرمایند:
«وای بر شما ! امروز صبح کتاب جفر را مطالعه می‌کردم درباره مولودی تامل می‌کردم که از دیده‌ها غایب می‌شوند و غیبت ایشان طولانی می‌شود و عمرشان دراز می‌گردد و در این زمان، مومنان آزمایش می‌شوند و به خاطر طولانی شدن غیبتشان، دچار تردید می‌گردند و بسیاری از آنها مرتد می‌شوند و ریسمان اسلام را از گردن خود باز می‌کنند که خداوند عزوجل در این باره فرمود: ما مقدرات هر انسانی را چون طوقی بر گردن او می‌نهیم یعنی ریسمان ولایت را از گردن باز می‌کنند. پس تأمّل در اوضاع و احوال اینان باعث ناراحتی و غصّه من شده است.»
دل‌های بی قرار
امیر المومنین (ع) فرمودند:
«اگر طالب خلافت کشته شود و صاحب عصر روی گردان شوند ( غایب) و قلب‌ها در بی قراری بماند در آن حال دل‌های پر برکت و دل‌های بی برکت هویدا می‌شوند، آرزو کنندگان هلاک می‌شوند و پراکنده شوندگان و مومنان چقدر کم هستند، گروهی همراه با آنان جهاد می‌کنند که همراه با رسول خدا (ص) در روز بدر جهاد کردند، نه کشته می‌شوند و نه از دنیا می‌روند.»
منظور از قلوب بی قرار، همان دل‌های شیعیان است که از این غیبت بی قرار و در حیرت هستند، بنابراین دلهایی که بر حق ثابت هستند، پر برکت می‌شوند و دل‌هایی که از آن سر پیچی کنند، به گمراهی و پوچی می‌گرایند که بی برکت هستند.
امام رضا (ع) به نقل از رسول خدا (ص) می‌فرمایند:
« سوگند به خداوندی که مرا به حق بر انگیخت فرزندم قائم با عهد و پیمانی که خدا با من بسته است غیبت می‌کنند تا جایی که اکثر مردم می‌گویند خداوند نیازی به آل محمد ندارد و گروهی نیز در ولادت ایشان شک می‌کنند.»
اندوه و حرمان
قال الرضا (ع):
« کَمْ مَنْ حَری مُؤمِنَة وَ کَمْ مِنْ مُؤمِنٍ مُتَأسِفٍ حَیْرانَ حَزینٍ عِنْدَ فِقْدانِ الماءِ المَعین »
چه بسیارند زن‌ها و مردهای مومن که در گم کردن ما معین، دل سوخته و اندوهناک و سرگردان و ناراحت هستند .
حزن و اندوه آن‌ها ، به خاطر محرومیت از آب گوارا است، آن جا که باید از این سرچشمه فیاض بهره گیرند و عطش عشق خود را فرو نشاند، آتش هست در وجود آن‌ها شعله می‌دواند، که چرا ایشان غایب هستند.
آخر الزمان، دوره ای است که شیعیان، از فقدان امام خود غمگین و افسرده‌اند خوشی از میان آنها رخت بر بسته و تلخی با زندگی آنها عجین شده است.
امام علی بن موسی در این باره چنین می‌فرمایند:
« یَبْکی عَلَیْهِ اَهْلِ السَّماءِ وَ اَهْلِ الأَرْضِ وَ کُلُّ حَرّی وَ حَرّانَ وَ کُلُّ حَزینٍ لهفان »
اهل آسمان و زمین و هر زن و مرد دلسوخته و هر غمگین و اندوهناکی بر او می‌گرید.
ثابت قدمان در آخرالزمان حضرت رسول(ص) می‌فرمایند:
«بالاترین مردم از لحاظ یقین، کسانی هستند که در آخرالزمان، پیامبری را ندیده‌اند و حجت خداوند از چشم آنها مخفی هستند و فقط به نوشته ای بر روی کاغذ ایمان آورده‌اند.»
سپس حضرت در ضمن روایتی دیگر مومنان منتظر را چنین توصیف می‌کنند:
«فقط کسانی بر اعتقاد به ایشان (حضرت ولی عصر) ثابت قدم می‌مانند که خداوند، دلهای آن‌ها را بر ایمان آزموده است.»
حضرت رضا (ع) در رابطه با ایمان این افراد چنین می‌فرمایند:
«پس از غیبت و حیرتی که جز مخلصین کسی در آن استوار نمی ماند، کسانی که مباشر روح الیقین هستند و خداوند پیمان ولایت ما را از آنها گرفته و ایمان را در قلوبشان نگاشته و آنان را به واسطه روحی از جانب خود موید داشته است.»
امام رضا(ع) می فرمایند:
«افرادی که در علوم آل محمد رسوخ یافته و مراد از آن را دریافته‌اند، خداوند آنان را به ثبات نعمت داده و به یقین گرامی داشته است.»
  • طاهره نظیفی
۲۵
بهمن

افسران - کار فرهنگی و تربیتی نیاز به استمرار دارد

  • طاهره نظیفی
۲۰
بهمن


افسران - ایرانی باش و به ایرانی بودنت افتخار کن... زیرا که ...
  • طاهره نظیفی
۲۰
بهمن



روزی حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ در مسافرت به شخصی برخوردند و میهمان او شدند. آن شخص پذیرائی شایانی از حضرت نمود، هنگام حرکت آن جناب فرمود: چنانچه خواسته‌ای از ما داشته باشی از خداوند درخواست می‌کنم تو را به آرزویت نائل نماید.

عرض کرد: از خداوند بخواهید به من شتری بدهد که اسباب و لوازم زندگی‌ام را بر آن حمل نمایم و چند گوسفند که از شیر آنها استفاده کنم، پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ آنچه می‌خواست برایش تقاضا نمود. آن گاه رو به اصحاب کرده فرمودند: ای کاش همت این مرد نیز مانند پیرزن بنی اسرائیل بلند بود و از ما می‌خواست که خیر دنیا و آخرت را برایش بخواهیم.

عرض کردند: ‌داستان پیرزن بنی اسرائیل چگونه بوده است،

آن جناب فرمود: هنگامی که حضرت موسی خواست با بنی اسرائیل از مصر به طرف شام برود ...از هر کس جویای محل قبر یوسف شد اظهار بی‌اطلاعی می‌نمود به آن جناب اطلاع دادند که پیرزنی است ادعا دارد من قبر یوسف را می‌دانم در کجاست، دستور داد او را احضار کنند... عجوزه گفت: یا موسی «علم قیمت دارد»، من سالها است این مطلب را در سینه خود پنهان کرده‌ام، در صورتی برای شما اظهار می‌کنم که سه حاجت از برای من برآوری. حضرت فرمود: حاجت‌های خود را بگو. گفت:

اوّل آنکه جوان شوم؛

دوّم: به ازدواج شما درآیم؛

سوّم: در آخرت هم افتخار همسری شما را داشته باشم.

حضرت موسی از بلند همتی این زن که با خواسته‌خود جمع بین سعادت دنیا و آخرت می‌کرد متعجب شد، از خداوند درخواست نمود هر سه حاجت او برآورده شد.

منبع: کتاب داستانها و پندها ، آیت الله محمد محمدی اشتهاردی ، جلد چهارم صفحه 57


  • طاهره نظیفی
۱۷
بهمن

ممقلی هم عاقبت شد  اهل دیش

 

  آنتنی بگذاشت درایوان خویش

 

تا زند گشتی در این کانال ها 

 

فیلم ها و همچنین  سریال ها

 

بالشی بر پشت و ریموتش به دست 

 

صبح تا شب پای تی وی می نشست

 

فیلم ها بر روی  او تاثیر کرد

 

کم کمک رفتار او تغییر کرد

 

هر زمان می دید از آن تیپ ها

 

شکوه سر می داد و می گفت  ای خدا

 

از چه رو  یارم  فشن اندام نیست

 

یعنی  آن چیزی  که من می خوام نیست  

 

همسری تیپیک تر باید گرفت       

 

یک کمر باریک تر باید گر فت

 

در پی  این عزم و تصمیم، آن خپل 

 

 بر سبیل و موی  خود مالید ژل

 

رفت و یار خوش ادایی تور کرد    

 

دلبر بالا بلایی جور کرد

 

چند وقتی روزگارش خوب بود

 

چون یارش  ظاهرا  مطلوب بود

 

یار هم از او سواری می گرفت 

 

بسته بسته ده هزاری می گرفت

 

بی مهابا خرج می کرد آن بشر  

 

تا شود  ازدیگران خوش تیپ تر

 

ممقلی  وضعش  یه هو ناجور شد 

 

زرت اویکباره بد  قمصور شد

 

 یار آهنگ جدایی ساز کرد    

 

  نغمه های بی وفایی ساز کرد

 

 طالب مهریه اش شد ناگهان    

 

ممقلی  بر کله و بر سر زنان

 

تا که از این غصه و اندوه و درد 

 

طبق اسناد پزشکی  سکتـــــــه کرد

 

چون که بیرون آمد از حال کما

 

گفت پایین آورید این دیش را

 

چون که این سریال ها یک دام بود

 

تشت رسوایی من بر بام بود

 

گند زد یار فشن بر هیکلم     

 

ای به قربان عیال اولم 

 

ای فدای وزن و هم پهنای او     

 

 جنگل پر پشت ابرو های او

 

ای فدای  موی مش  نا دیده اش 

 

چشم های سایه نا مالیده اش

 

هر کجا باشد صدایش می کنم

 

 بعد از این جان را فدایش می کنم

 

  • طاهره نظیفی
۱۷
بهمن


افسران - رسیدن اجل...

  • طاهره نظیفی
۱۲
بهمن



کسانى که بر این باورند که در اسلام به زن و حقوق زن، بها داده نشده است با این گونه روایات چه مى‏ کنند؟! روایاتى که آدمى را به داشتن دختر پاکدامن، مباهى و سرافراز مى ‏سازند.

مایه خوش یمنی و خوبى زن

رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «از خوش یمنی و خوبى زن است که اوّلین فرزندش دختر باشد.»[1]
دختران حسناتند، و پسران نعمات

ابان بن تغلب از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود: دختران حسناتند، و پسران نعمت؛ و حسنات موجب ثواب و اجر و پاداشند ولى نعمت موجب بازخواست مى‏شود.[2]

دختر مایه نزول برکت و رحمت و زیارت فرشتگان

رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خانه‏اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مى‏شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمى‏گردد و فرشته‏ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مى‏نویسند.»[3]

یاری دختر دار تا روز قیامت

 روایت شده است که از یکى از دو امام باقر یا صادق (علیهما السّلام) فرمودند: هر گاه مردى داراى دخترى شود، خداوند فرشته‏اى را بر او فرود مى‏آورد تا بال خود را بر سر و سینه آن دختر کشیده گوید: این موجود ناتوانى است که از ضعف آفریده شده است، و کسى که بر او انفاق کند و هزینه او را بر عهده بگیرد تا روز قیامت یارى خواهد شد.[4]

دختر ریحانه خوش بو

روایت شده است که رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) را به میلاد حضرت فاطمه (علیها سلام) بشارت دادند، آن حضرت به چهره اصحابش نگاهى انداخت، و چون آنان را اندوهگین دید فرمود: «شما را چه شده است؟! (فاطمه من) ریحانه‏اى است که او را مى‏بویم، و روزى او با خدا است.»[5]

امیرالمومنین على (علیه السّلام) فرمود: «هر گاه مژده ولادت دختر، به رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) داده مى‏شد، آن حضرت مى‏فرمود: شاخه گل خوشبویى است، و روزى او هم به عهده خداوند متعال است.[6]

دختر دلسوز والدین

امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «حضرت ابراهیم(علیه السّلام) از پروردگارش خواست که دخترى به او دهد که بعد از مرگش بر او گریه و ندبه کند».

دختر داشتن برابر با برکت، یارى خداوند و ثواب دختر داشتن بیشتر ازهزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن

رسول خدا صل(صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس یک دختر دارد خداوند او را کمک مى‏کند و یارى مى‏نماید و برکت مى‏دهد و او را مى‏آمرزد.»[7] در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس یک دختر دارد براى او بهتر از هزار حجّ و هزار جهاد و هزار شتر و یا گاو که هدیه مکّه کند و هزار مهمانى دادن است.»[8]

دختران باقیات الصالحات

پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خداوند رحمت نماید بر پدر چند دختر، دختران، با برکت و دوست داشتنى هستند و پسران، بشارت دهنده و شاد کننده هستند و دختران باقیات الصالحات[9] هستند.»[10]

سرپرستی دختران برابر با مانع ورود به جهنم ،وجوب بهشت و باغ‏هاى بهشتى

پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند:«هر کس از سه دختر سرپرستى کند سه باغ از باغ‏هاى بهشتى به او داده مى‏شود که هر باغى از دنیا و آنچه در دنیاست بزرگتر است.»[11] در حدیث دیگری فرمودند: «کسى که سه دختر دارد و بر رنج و سختى و راحتى آنان شکیبا باشد اینان در روز قیامت مانعى (از جهنّم) براى او خواهند بود.»[12] در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس خرجى سه دختر یا سه خواهرش را بدهد بهشت بر او واجب است » پرسیدند: اى رسول خدا! خرج دو نفر را نیز؟، فرمود بله و دو نفر گفتند: اى رسول خدا! و یک نفر؟، فرمود: و یک نفر. و حضرت (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس سه دختر و سه خواهر را سرپرستى کند و بر جاى دادن ایشان صبر کند تا آنکه شوهر کنند یا آنکه بمیرند و در قبر جاى کنند من و او همانند این دو انگشت (به انگشت شهادت و وسط اشاره کرد) در بهشت جاى داریم عرض کردم: اى رسول خدا! و دو تا؟، فرمود: و دو تا عرضه داشتم: و یکى، فرمود و یکى». [13]

امام صادق علیه السّلام) فرمود: «هر کس دو دختر و یا دو خواهر و یا دو عمّه و یا دو خاله را تکفّل کند ما او را از آتش باز مى‏گیریم.»[14]

دختران با حجاب و عفیف ، بهترین فرزندان

رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «دختران پشت پرده (با حجاب و عفیف) بهترین فرزندان هستند. هر کس که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى از آتش برایش قرار مى‏دهد و هر کس که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه آن دو دختر به بهشت مى‏برد و هر کس سه دختر دارد و یا به اندازه آن خواهر دارد خداوند جهاد و صدقه دادن را از او بر مى‏دارد.»[15]

برخورد معصومین(علیهم السّلام)  با جاهلیت

برای مردى دخترى متولد شد حضرت امام صادق (علیه السّلام) او را در حال خشم دید به او فرمود: اگر خداى تعالى به تو وحى مى‏کرد که من براى تو اختیار کنم یا خودت براى خودت اختیار کنى تو در جواب حق سبحانه چه مى‏گفتى؟جواب داد من مى‏گفتم: پروردگارا! تو براى من اختیار کن!  حضرت علیه السلام فرمود: خداى تعالى براى تو اختیار کرد سپس فرمود بجاى پسرى که عالم[16] همراه موسى او را کشت در این گفتار حق سبحان: فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَکاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً ما خواستیم که پروردگارشان فرزندى بهتر و صالح‏تر و رحیم‏تر به آن پدر و مادر دهد[17]  خداى تعالى دخترى به آن پدر و مادر داد که از آن دختر هفتاد پیامبر بوجود آمد.[18]

مردى به خدمت رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) شرفیاب شد و به مردى که نزد آن حضرت نشسته بود گفت که: خداوند فرزند دخترى به تو عطا کرده است به محض شنیدن این خبر، چهره آن مرد درهم رفت! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) از او پرسید: تو را چه پیش آمده است؟! عرض کرد: خیر است! حضرت فرمود: تعریف کن که چه شده است؟ عرض کرد: از خانه که بیرون آمدم همسرم در حال زایمان بود، اینک به من خبر دادند که او دخترى زائیده است! رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) (که گویى از تغییر حال آن مرد به خاطر دختر دار شدن در شگفت شده بود) به آن مرد فرمود: زمین است که سنگینى او را تحمل مى‏کند، و آسمان است که بر او سایه مى‏افکند، و روزى او با خداست، و او به منزله گل خوشبویى است که تو آن را مى‏بویى؛ سپس رو به اصحاب کرده فرمود: کسى که داراى دخترى مى‏شود، گرفتار است، و کسى که دو دختر دارد، باید به فریادش رسید، و کسى که سه دختر داشته باشد از جهاد و هر کار دشوار دیگرى معاف است، و کسى که داراى چهار دختر باشد، پس اى بندگان خدا به کمک او بشتابید،[19] و اى بندگان خدا به او وام دهید، و اى بندگان خدا به او رحم کنید.[20]

راوى گوید: «در مدینه ازدواج کردم. امام صادق علیه السلام از من پرسیدند: ازدواجت چگونه بود؟ در پاسخ عرض کردم: همه خوبى‏هایى که از یک زن مى‏توان دید در همسرم دیدم ولى او به من خیانت کرد. امام فرمود: چه خیانتى؟ گفتم: دختر زاییده است!!!!!!. امام فرمود: گویا دختر را خوش ندارى؟ خداوند عز و جل مى‏فرماید: «شما نمى‏دانید پدران (و مادران) و فرزندان‏تان، کدام یک براى شما سودمندترند.»[21]

رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است
ثواب خوشحال کردن دختران

پیامبر خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است و مردى نیست که زنى از محارم خویش را شاد سازد مگر اینکه خداوند در قیامت وى را شادمان خواهد کرد.»[22]

پیامبر (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «هر کس که وارد بازار شود و تحفه‏اى (هدیه‏اى) بخرد و آن را براى افراد تحت کفالتش ببرد او به سان کسى است که صدقه‏اى براى مردمى نیازمند ببرد و باید که پیش از پسران به دختران آغاز کند چون هر کس دخترش را شاد سازد گویا که فردى از فرزندان اسماعیل را آزاد ساخته است و هر کس چشم پسرى را روشن و شاد سازد گویا که از ترس خدا گریسته و هر کس از ترس خدا بگرید خداوند او را به بهشت نعیم وارد سازد.»[23]

[1] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 659

[2] .  ابن بابویه، محمد بن على - مجاهدى، محمد على، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، 1جلد، انتشارات سرور - قم، چاپ: اول، 1381ش.ص507

[3] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 651

[4] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509

[5] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص:508  بر اساس این روایت تولد حضرت زهرا سلام اللَّه علیها پس از بعثت حضرت محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت گرفته است و این مغایر گفته اکثر مورّخان اهل تسنن است که تولد آن حضرت را چند سال پیش از بعثت مى‏دانند.

[6] . راوندى کاشانى، فضل الله بن على - صادقى اردستانى، احمد، النوادر( للراوندی ) / ترجمه صادقى اردستانى، 1جلد، بنیاد فرهنگ اسلامى کوشانپور - تهران، چاپ: اول، 1376ش.؛ ص172

[7] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 649

[8] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 649

[9] . (چیزهایى که پایدار و باقى مى‏ماند و شایسته است)

[10] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 649

[11] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 651

[12] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 651

[13] . بن فهد حلى، احمد بن محمد - نائیجى، محمد حسین، آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی)، 1جلد، انتشارات کیا - تهران، چاپ: اول، 1381 ش . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی) ؛ ج‏1 ؛ ص82

[14] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 651

[15] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 649

[16] . (حضرت خضر علیه السلام)

[17] . 18/ کهف، 81.

[18] . آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی) ؛ ج‏1 ؛ ص82

[19] . مخصوصا امروزه و با این مخارج سرسام آور ازدواج و جهیزیه دختران!!

[20] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509

[21] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 657

[22] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 653

[23] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 653

منبع : نرم افزار جامع الاحادیث

از گلهای بهشت

برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir

  • طاهره نظیفی
۱۱
بهمن
افسران - آیت الله بهجت: نماز مانند لیمو شیرین است، هر چه از اول وقت دورتر شود تلخ تر می شود!
  • طاهره نظیفی
۱۱
بهمن

از دیدگاه مذهب اهل بیت، خوردن و خرید و فروش ماهی بدون فلس (اگر استفاده غیر خوراکی ندارد) جایز نیست. ولی در اینکه آیا فروش آن به کسانی ‌که خوردن آن را حلال می‌دانند(از دیگر فرق یا ادیان) جایز است یا نه؟ بین فقها اختلاف نظر است، برخی آن را جایز شمرده و برخی جایز نمی‌دانند.
حکم کراهت پنیر !!

سوال: آیا فروش ماهی‌ بدون فلس(پولک) به کسانی که خوردن آن را حلال می‌دانند، جایز است؟

از دیدگاه مذهب اهل بیت، خوردن و خرید و فروش ماهی بدون فلس (اگر استفاده غیر خوراکی ندارد) جایز نیست. ولی در اینکه آیا فروش آن به کسانی ‌که خوردن آن را حلال می‌دانند(از دیگر فرق یا ادیان) جایز است یا نه؟ بین فقها اختلاف نظر است، برخی (آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی و هادوی تهرانی) آن را جایز شمرده و برخی (آیات عظام خامنه‌ای و نوری همدانی) جایز نمی‌دانند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

جایز نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

فروش آن اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

در فرض سوال، فروش آن به کسانی که آن را حلال می‌دانند، اشکالی ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

اشکال دارد.

 

سوال: کراهت پنیر (غیر از گردو) با چه چیزی رفع می شود؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): کراهت آن مشهور است ولی ثابت نیست.

 

سوال: نظر به اینکه برخی از گونه ماهی های خلیج فارس علیرغم اثبات داشتن فلس به صورت علمی هنوز مورد مصرف واقع نمی گردد، استدعا دارم نظر مبارک را در مورد حلیت ماهیان فلس دار مذکور ابلاغ فرمایید. ضمناً برخی از آبزیان غیر ماهی که از خانواده سخت پوستان می باشند مثل میگو که اساساً ملاک تشخیص آن ها فلس باشد حلیت و عدم حلیت آن ها به چه صورت خواهد بود؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): تمام اقسام میگو و ماهی های فلس دار حلال است، و در موارد شبهه در فلس دار بودن بعضی اقسام ماهی، نظر متخصصین مورد اعتماد معتبر است و عمل بر طبق آن نمایند.

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره): از حیوانات دریایی قطعاً میگو و ماهیانی که فلس دارند حلالند و بقیه حیوانات دریائی حرام گوشتند لذا غیر از میگو هر حیوانی دریایی برای حلیت دو شرط دارد: 1- عرفاً ماهی باشد 2- فلس داشته باشد.

 

سوال: حکم گوشت خرگوش و مار و خرچنگ و قورباغه چیست؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): موارد مذکور حرام گوشت هستند.

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره): این حیوانات حرام گوشتند.

 

سوال: بر فرض اینکه شرب نوشابه های خارجی به ویژه آمریکایی «کوکاکولا» و « پپسی کولا» موجب قوام سیاسی استکبار جهانی و تقویت بنیه مالی کانون های صهیونیستی می گردد، نوشیدن این نوع نوشابه ها چه حکمی دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): هر گونه کاری که پایه های استکبار را محکم و کانون های صهیونیستی را تقویت کند فی نفسه حرام است.

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره): اشکال دارد.

سوال: اگر هنگام خوردن شربت شیشه ها را بهم بزنیم و بگوییم : به سلامتی ، این چه حکمی دارد ؟

پاسخ: اگر فرهنگی که مربوط به دشمنان است با این کار تبلیع بشود این کار جایز نیست. یا اینکه تداعی کار حرام را بکند بی اشکال نیست. حالا اگر این کار به شوخی باشد و تبلیغ نباشد، حرام نیست.

 

چند سوال از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:

سوال: گوشت هایى که از کشورهاى غیر مسلمان وارد مى شود چه حکمى دارد؟

پاسخ: چنانچه از بازار مسلمین و از دست مسلمان خریدارى شود و احتمال بدهید که خریدار از ذبح شرعى آنها تحقیق کرده، حلال است.

 

سوال: اگر شخصی در شهری زندگی می کند که در آن هیچ نوع گوشتی با ذبح اسلامی نمی فروشند چه باید بکند آیا خوردن آن حلال است وگرنه برای غذا چه باید کرد؟

پاسخ: فقط به مقدار ضرورت برای حفظ سلامت می توان از گوشت های غیر ذبح اسلامی استفاده کرد.

 

سوال: آیا استفاده و خوردن غذاهای نذری که اقلیت های دینی (ارامنه و زرتشتیان) که به مناسبت ایام محرم توزیع می نمایند برای مسلمانان جایز است.

پاسخ: از غذاهای غیر گوشتی آنها می توانید استفاده کنید.

 

سوال: آیا اگر در کشوری خارجی، کسی غیر مسلمان برای انسان غذای حلال (مثل ماهی) درست کند (مثلاً رستوران ها که هم ماهی دارند و هم گوشت خوک و حرام)، آیا آن غذا حرام است؟ چون بالآخره دست آشپز که مسلمان نیست با غذا تماس پیدا خواهد کرد.

  • طاهره نظیفی