دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

احادیث قضا و قدر

دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۵۴ ق.ظ



قال الامام الرضا – علیه السّلام – :
ثمانیّةُ أشیاءِ لا تکونُ اِلاّ بِقَضاءِ الله وَ قَدَرهُ … .
امام رضا – علیه السّلام – فرمودند:
هشت چیز نمی باشد، مگر به قضا و قدر الهی: خواب و بیداری، توانایی و ناتوانی، تندرستی و بیماری و مرگ و زندگی.
«بحار الانوار، ج ۵، ص ۹۵»

قال الامام الکاظم – علیه السّلام – :
الْمُؤْمِنُ بِعَرَضِ کُلِّ خَیرٍ لو قُطِعَ أَنمَلَةً أَنمَلَةً کانَ خَیْراً لَهُ و لو وُلِّیَ شَرقَهَا و غربَهَا کانَ خَیراً لَه.
امام کاظم – علیه السّلام – فرمودند: مؤمن همواره در معرض خیر است. اگر در اثر قضای الهی بند از بندش جدا شود، خیر است و اگر حکومت شرق و غرب عالم هم به او عطا شود، باز خیر است.«بحار الانوار، ج ۶۴، ص ۲۴۲»

قال الامام الرّضا – علیه السّلام – :
معنا الْقَدَره تَقدیرُ الشّیءِ مِنْ طولِهِ و عَرضِهِ … .
امام رضا – علیه السّلام – فرمودند:
معنای قدر، اندازه گیری چیزی از طول و عرض است و معنای قضا، تأیید حکم بعد از صدور حکم است.
«محاسن، ص ۲۴۴»

قال الامام علی بن الحسین – علیه السّلام – :
اَلصّبرُ وَ الرّضا عن قضاءِ الله رأس طاعةِ الله … .
امام سجاد – علیه السّلام – فرمودند:
صبر و خشنودی از قضای الهی، اصل و اساس اطاعت خداوند است. هر که صبر و رضا در برابر قضای الهی داشته باشد، جز خیر برای او نخواهد بود.«وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۸۹۹»

قال الامام الصادق – علیه السّلام – :
اِنّ الْقضاءَ وَ الْقَدَرَ، خَلْقان مِنْ خَلْقِ الله.
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند:
همانا قضا و قدر دو مخلوق از مخلوقات خداوند هستند.«توحید صدوق، ص ۳۶۴»

قال الامام الصادق – علیه السّلام – :
انَّ اَعْلَمَ الناسُ بِاللهِ، اَرضْاهُم بِقَضاءِ الله عزّوجلّ.
امام صادق – علیه السّلام – فرمودند:
عالم ترین مردم کسی است که راضی به قضای الهی باشد.«وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۸۹۹»

قال الامام الرضا – علیه السّلام – :
لا یکون شیءٌ فی السماواتِ و لا فی الارضِ الاّ بِقدَرَ الله وَ مَشیّتِهِ.
امام رضا – علیه السّلام – فرمودند:
چیزی در آسمان و زمین، جز به تقدیر و خواست خداوند نمی باشد.«بحار الانوار، ج ۵، ص ۸۸»

قال الامام الباقر – علیه السّلام – :
یَحْشُرُ المُکَذِّبُونَ بِقَدَرِ اللهِ منْ قُبورِهم قَدْ مَسَخُوا قِرَدَةً و خناذِیرٍ.
امام باقر – علیه السّلام – فرمودند:
تکذیب کنندگان تقدیر الهی، روز حشر، همانند بوزینه و خنزیرها از قبرهایشان محشور می شوند.
«ثواب الاعمال، ص ۲۰۵»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
اَمْرُهُ قَضاءٌ و حکمةٌ.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:امر خداوند، قضا و حکمت است.«نهج البلاغه، خطبه ۱۶۰»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
قَدّر ما خَلَق فَاَحْکَمَ تَقْدِیرهُ … .
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:آنچه را خداوند آفرید، با مقدرات دقیقی استوار کرده و با تدبیری لطیف نظمشان داده است.«نهج البلاغه، خطبه ۹۱»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
تَذِلُّ الاُمُورِ للمقادیرِ، حتّی یکونُ الْحَتْفُ فی التّدبیر.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:
کارها چنان در سیطره تقدیر است که در برابر تقدیر، هیچ گونه تدبیری کارساز نخواهد بود.
«نهج البلاغه، حکمت ۱۶»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
اِنّ مَعَ کُلِّ اِنْسانٍ مَلَکَیْن یَحْفِظانُه … .
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:
با هر انسان دو فرشته ای است که او را حفظ می کنند، و چون تقدیر الهی فرا رسد، او را تنها می گذارند.
«نهج البلاغه، حکمت ۲۰۱»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
و اِنْ صُبَّتْ عَلَیهمْ الْمَصائبُ لَجئُوا بک علماً … .
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:
اگر بر مردم مصیبتی وارد شود، به تو پناه می برند، زیرا می دانند که زمام امور کارها به دست تو است و همه کارها از قضا و خواست تو نشأت می گیرد.«نهج البلاغه، خطبه ۲۲۷»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
اَحْمَدُ اللهِ ما قَضی مِنْ اَمرٍ وَ قدّر مِن فعلٍ.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:
خدا را بر آنچه که قضای اوست و هر کاری را که مُقدّر فرموده، ستایش می کنم.«نهج البلاغه، خطبه ۱۸۰»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
رَضینا عَنِ اللهِ قَضاهُ وَ سَلَّمنا لِلّهِ اَمْرَهُ.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:
من در برابر قضای الهی راضی و تسلیم امر او هستم.«بحار الانوار، ج ۳۹، ص ۳۵۱»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
لِکلّ امةٍ مجوسٌ و مَجُوسُ هذا الاُمَّة الذّین یقولون: لا قَدَرَ.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:
برای هر امتی مجوسی است و مجوس این امت کسانی هستند که می گویند: قَدَر نمی باشد.
«ثواب الاعمال، ص ۲۰۶»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – لرجلٍ:
… ان کنت غیر قانعٍ بِقَضائِهِ وَ قَدرِهِ، فأطْلُبُ رَباً سواهُ.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – به شخصی فرمودند:
اگر قانع به قضا و قدر او (خداوند) نمی باشی، پروردگاری غیر از او طلب کن.«توحید صدوق، ص ۳۷۲»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
مَنْ اَصْبَحَ علی الدُّنیا حَزِیْناً، فقد اَصْبَحَ لِقَضاءِ اللهِ ساخِطاً.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند: کسی که صبح کند، در حالی که بر دنیا اندوهناک است، به تحقیق، در حالی صبح کرده که از قضای الهی ناخشنود است.«نهج البلاغه، حکمت ۲۸۲»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
اشدُّ النّاسِ عذاباً یَومَ القیامةِ اَلْمُسْتَخطُ لِقضاءِ الله.
امیر المؤمنین – علیه السّلام – فرمودند: معذّب ترین مردم در روز قیامت، کسی است که از قضای خداوند ناخشنود باشد.«غرر الحکم، ح ۳۲۳۵»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
و لا یَرُدُّ اَمْرَک مَنْ سَخِطَ قضاءَک.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:کسی که از قضای تو ناخشنود باشد، امر تو را باز نمی گرداند (فرمان نمی برد).«نهج البلاغه، خطبه ۱۰۹»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – : فی صِفَةِ اولیاءِ الله: إِنّ صُبَّت علیهِم المَصائِبُ، لَجَئُوا اِلی الاِستِجارَةِ بک علماً … .
امیر مؤمنان – علیه السّلام – در وصف اولیاء و دوستان خدا فرمودند:
اگر بر آنها مصیبتی وارد شود، به سوی تو پناه می برند، زیرا می دانند که زمام کارها به دست تو است و از قضای تو سرچشمه می گیرد.«نهج البلاغه، خطبه ۲۲۷»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – :
اِنّ الله یَجْری الأُمورَ علی ما یقتضیهِ و لا ما تَرْتَضِیه.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – فرمودند:
امور بر اساس قضای الهی جریان دارد، نه بر اساس خواست مردم.«غرر الحکم، ح ۳۲۳۸»

قال امیر المؤمنین – علیه السّلام – و قَد سُئِلَ عَنِ القَدَرِ: طَرِیقٌ مُظلِمٌ فَلَا تَسلُکُوهُ و بَحرٌ عَمِیقٌ فَلَا تَلِجُوهُ و سِرُّ اللَّهِ فَلَا تَتَکَلَّفُوهُ.
امیر مؤمنان – علیه السّلام – (هنگامی که از ایشان، از قدر پرسیدند)، فرمودند:
قَدَر راهی است تاریک، آن را نپیمایید، دریایی است ژرف و عمیق، در آن وارد نشوید، رازی است خدایی، در آن خود را به زحمت نیندازید.«نهج البلاغه، حکمت ۲۸۷»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – :
کُلُّ شَئٍ بِقَضائِهِ وَ قَدَرِه و اُمور تَجرِی ما بینَهُما.
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند:
همه چیز به حکم قضا و قدر الهی است و تمام کارها بین این دو جریان دارد.
«بحار الانوار، ج ۵، ص ۱۲۴»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – :
لَعَنَ اللهُ المُکّذِبینَ بِقَدر الله.
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند:
خداوند، تکذیب کنندگان قَدَر الهی را لعنت کند.«بحار الانوار، ج ۵، ص ۸۸»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – :
لا یُؤمِنُ اَحَدُکُمْ حتّی یؤمِنُ بِالْقَدر.
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند:
هیچ یک از شما تا ایمان به مقدرات نداشته باشید، مؤمن نخواهید بود.«توحید صدوق، ص ۲۸۰»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – :
قَدَر اللهُ مقادِرَ قَبْلَ انْ یَخلُقَ اللهَ السّماواتِ وَ الاْرضِ.
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند:خداوند مقدرات عالم را پیش از آنکه آسمان و زمین را خلق کند، تقدیر کرده است.«توحید صدوق، ص ۳۶۸»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – :
عَجَباً للمُؤمِنِ، لا یقضی اللهُ علیهِ قضاءً اِلاّ کانََ خیراً لَهُ … .
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند:
در شِگفتم برای مؤمن، قضای الهی بر او جاری نمی شود مگر اینکه برای او خیر است، چه (در ظاهر) خوشایند باشد و چه ناخوشایند. اگر مبتلا کرد، کفاره گناهانشان باشد و اگر بخشش کرد، گرامی اش داشته است.
«تحف العقول، ص ۴۸»

قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – :
فی کُلِّ قضاءِ اللهِ عزّوجلَّ خِیَرَةٌ للمؤمنِ.
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمودند: در تمام قضاهای خداوند، برای مؤمن خیر است.
  • طاهره نظیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی