دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

روش مطالعه فلسفه برای کنکور

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۱۲ ب.ظ

فلسفه سوم - بخش 1 و 2

- فیلوسوفوس (فیلسوف) یعنی دوستدار دانایی و اولین باز فیثاغورث خود را فیلسوف نامید.

- از سوی دیگر «سوفیستا» یعنی دانشمند و این گروه ادراک انسانی را مقیاس حقیقت می‌دانستند.

- قوانین هر علمی مبنایی فلسفی دارد، مثل اصل یکنواخت عمل کردن طبیعت که مبنای علوم تجربی است و تمام قوانین علمی بر مبنای اصل علیت بنا نهاده شده‌اند. این اصول در هیچکدام از علوم تجربی بررسی نمی‌شوند بلکه فلسفه آنها را تبیین می‌کند.

- رابطه فلسفه با سایر علوم انسانی از مباحث بسیار مهم است که به کلید واژه هر مبحث اشاره می‌کنیم. 

1) فلسفه و روانشناسی: کلید واژه: بحث شناخت

2) فلسفه و جامعه‌شناسی: کلید واژه‌ها: مساله اصالت فرد و اصالت جامعه، انسان و پایگاه طبقاتی او ← آزاد بودن انسان یا تابع بودن او نسبت به پایگاه طبقاتی‌اش

3)‌فلسفه و علم سیاست: کلید واژه‌ها: «حق حکومت» و این سوال که «حکومت حق چه کسی است؟»

4) فلسفه و علم اخلاق: کلید واژه‌ها: قطعیت نانسبی بودن گزاره‌های اخلاقی

5) فلسفه و هنر: کلید واژه‌ها: ماهیت زیبایی، فرق یک هنرمند با سایر هنرمندان.

6) فلسفه و علم حقوق: کلید واژه‌ها: دلیل مجازات مجرمین، چیستی جرم. 

- در بخش آغاز فلسفه، نظرات پروتاگوداس و گرگیاس، اهمیت بسیاری دارند.

- در درس شهید راه حکمت، سخنان سروش معبد دلفی و همچنین پیام سقراط اهمیت بیشتری دارند.

فلسفه پیش‌دانشگاهی - فصل اول تا دهم 
- در فصل اول، کلیات (1)، بر دو مفهوم فطرت اول و فطرت ثانی، که صدالمتاهمین آن را از ارسطو نقل کرده است توجه دارد. همچنین خطبه اول نهج‌البلاغه، حائز اهمیت فراوان است. مثلا لازم است بدانید که آغاز دین، معرفت کردگار است و کمال معرفت ایمان است و...
- در فصل دوم، نام کتب و مترجمین آنها که تحت عنوان ترجمه‌های فلسفی آمده بسیار مهم است و بارها در تست‌های کنکور سراسری مشاهده شده‌اند. مواد قضایا (وجوب، امکان و امتناع) و مواد ثلاث (واجب الوجود، ممکن الوجود و ممتنع الوجود)، که از ابداعات حکمت مشائی است از مباحث پایه‌ای فلسفه است که در فصل سوم کتاب آمده‌اند.

- در فصل چهارم به یاد داشته باشید که متکلمان اسلامی نظریه حدوث را برای تبیین ملاک نیازمندی معلوم به‌علت پیشنهاد کرده‌اند، در حالی که فلاسفه نظریه امکان ذاتی را صحیح‌تر می‌دانند. نکته دیگری که در سوالات کنکور بسیار به آن پرداخته می‌شود نتایجی است که از هرکدام از فروع اصل علیت به وجود می‌آیند: وجوب علی معلومی ← نظام جهان، نظامی ضروری و لایتخلف است. تقدم وجوب بر وجود ← نظام هستی، نظامی وجوبی و قطعی است (حتمیت) سنخیت علت و معلول ← انتظام نظام هستی و نظام معین هستی.
در زیر عنوان مراتب موجودات، به مفهوم عقول و عقل دهم (پاورقی) توجه کنید. 

- در فصل پنجم لازم است که آثار و موضوع هر اثر را به‌خوبی بدانید و بر مفهوم مدینه فاضله و مباحث ریاست مدینه فاضله مسلط باشید. دلایل دادن لقب معلم ثانی بر فارابی، به‌ویژه آخرین دلیل، بسیار مورد توجه طراحان آزمون‌هاست.
- تالیفات ابن‌سینا از نکات مهم فصل ششم است. همچنین نظر ابن‌سینا درباره طبیعت و عشق از شاخصه‌های مهم فلسفه ابن‌سیناست. مضمون حکایات اشراقی ابن‌سینا از مباحث جالب و پر‌اهمیت پایان این فصل است. 

- در فصل هفتم حتما بر اشاعره (اشعری‌ها) و معتزله و مبانی هر یک توجه کنید. همچنین باید با نظرات و تالیفات غزالی و فخررازی آشنا باشید.
- در فصل هشتم تالیفات سهروردی را به‌خوبی به‌خاطر بسپارید. جغرافیای عرفانی سهروردی و مراتب انوار از نظر او قابلیت طرح در سوالات کنکور را دارد.

- تفاوت‌ها و شباهت‌های عرفان، کلام، فلسفه مشاء و فلسفه اشراقی از مهمترین نکات فصل 9 هستند که بارها در آزمون‌ها آورده‌اند.
- آثار و تالیفات ملاصدرا، اسفار اربعه و ارتباط این سفرها با سلوک عقلی و عرفانی باید مهمترین نکات در نظر داوطلبان کنکور باشد.

  • طاهره نظیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی