نکات کلیدی و کنکوری دین و زندگی 3 سال سوم متوسطه ** تعجیل در فرج "صلوات"
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۰۱ ب.ظ
نکات کنکوری درس اول :
1- دغدغه و درد متعالی ، نشانه ی بیداری و هوشیاری و ورود به وادی انسانیت است 0
2- نیاز به کشف راه درست زندگی خود را در قالب سوال چگونه زیستن نشان می دهد 0
3- انسان به دنبال زندگی در جامعه ای است که روابطی عادلانه در آن حاکم باشد .
4- زیاده طلبی و فزون خواهی برخی از افراد نابرابری میشود .
5- زیاده طلبی و فزون خواهی برخی از افراد باعث فاصله گرفتن قلبها از یکدیگر میگردد .
6- زیاده طلبی و فزون خواهی برخی از افراد کاهش امنیت اجتماعی میباشد .
7- زیاده طلبی و فزون خواهی برخی از افراد سلب فرصت شکوفایی و رشد انسان ها است . 8- راه درست زندگی آن راهی است که بتواند والاترین هدف را نشان دهد و راه رشد وتعالی را نشان دهد . 9- راه درست زندگی آن راهی است که بتواند از آینده تصویری روشنبه دست دهد . 10- راه درست زندگی آن راهی است که بتواند رضایت و امید را به ارمغان آورد . 11- نیازهای بنیادین انسان با یکدیگر پیوند دارند و در یک نیاز جامع یعنی شناخت راه صحیح زندگی به هم می رسند. 12-توانایی در وصول زندگی عادلانه و کرامت بخش ودست یابی به راه رشد و تعا لی و رسیدن به رضایت آرامش درونی وبه دست دادن تصویری روشن ازآینده و مشخص کردن والا ترین هدف در کشف راه درست زندگی است . 13-نشانه ی ورود به وادی انسانیت وعلامت بیداری و هوشیاری، گرفتار آمدن درد ودغدغه متعالی است که ریشه در سئوال های اساسی انسان دارد . 14-در چه صورتی انسان نمی تواند هیچ نظری بدهد ؟ اگر در موضوعی اطلاعاتی در اختیار تفکر قرار نگیرد . 15-در چه صورتی نظر انسان غلط و گمراه کننده است ؟اگر در موضوعی اطلاعات غلط در اختیار دستگاه تفکر قرار گیرد . 16-در چه صورتی انسان به نظری کامل و جامع نمی رسد ؟اگر درموضوعی اطلاعات صحیح ولی ناقص در اختیار دستگاه تفکر قرار نگیرد. 17-در چه صورتی ،انسان به نظر صحیح و کامل میرسد ؟اگر در موضوعی اطلاعات صحیح وکافی در اختیار دستگاه تفکر قرار گیرد . 18-رضایت از زندگی وامید به آدمی نشاط،شادابی وچالاکی می بخشدوسررچشمه ئ شادی ها احساس رضایت وآرامش درونی است . 19- انسان می خواهد بداند (برای چه زندگی می کند )او کدام هدف است که به زندگی اش معنای متعالی میدهد . 20-فرصت زندگی فقط یکبار در اختیار انسان واگر زمان را از دست بدهد حسرت ن را خواهد خورد بنابراین باید به مراجعه دین الهی وبا کمک منابع چون قرآن وسنت وعقل با انجام تحقیقات لازم کافی پاسخ مناسب به این نیاز ها بدهد تا به سعادت و کمال برسد . 21-دانش بشری نسبت به بعضی مسا ئل نقص نسبی ومطلق دارد . 22-پاسخ ها باید کاملا درست وقابل اعتماد باشد . 23- هر پاسخی که به این نیازهاداده شود باید جامع وشامل باشد . 24- راه حل مناسب برای رسیدن به پاسخ درست و کامل به نیازهامراجعه به دین الهی است . 25- برای رسیدن به پاسخ درست و کامل به نیازها ی طرح شده در ابتدا به اطلاعات درست و کامل از جایگاه خود در نظام هستی نیاز داریم. درس دوم : 1-خدای جهان خا لقی حکیم است ،یعنی هیچ معبودی را بیهوده و عبث خلق نمی کند .زیرا خلق بی هدف نشانه نقص و ضعفوناآگاهی است واین ویِژ گی ها نمی تواند در خداوند باشد . 2- خداوند هر مخلوقی را برای هدف حکیمانه آفریده است و آن را به سوی هدفش هدایت میکند 3- هدایت یک اصل عام و همگانی در نظام خلقت است . 4- خداوند موجودات بسیاری را خلق کرده که هریک را برای هدفی آفریده از این رو هدایت خا صی برای آنها معین فرموده و از راه مخصوص به هدف میرساند . 5- قران کریم در بیشتر مواردی که به هدایت انسان اشاره دارد و از قوه ی تعقل به نامهای گوناگون چون تفکر ،تعقل ،تفقه و تدبر یاد میکند و رسیدن به این حقیقت را به کمک این ابزار ممکن میکند . 6- اختیاری بودن حرکت انسان بدین معنا است که میتواند هدف درست را تشخیص دهد و آن را برگزیندو به سویش حرکت کند . 7- برای تشخیص درست هدف خداوند دو چراغ به انسان داده استعقل در درون وجود او و دیگری فرستادگان الهی در بیرون . 8- انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را درمییابد و پاسخ می دهد . 9- خداوند دو حجت بر مردم دارد حجتی نهان و حجتی آشکار است حجت نهان همان عقل انسان است و حجت آشکار رسولان انبیا و ائمه اند . 10- عقل وسیله فهم پیام الهی است 11- در پرتو عقل می توان معارف و حقایق دینی را دریافت . 12- بنا به حدیثی از امام موسی کاظم (ع) گروهی از بندگان خداوند که از معرفت برتری برخورداراند پیام الهی را بهتر میپذیرند . 13- موجودات آفرینشی متفاوت دارند و دارای شیوه هدایت متفاوتمیباشند . 14- اختیاری بودن حرکت انسان بدین معنا است که با استمداد از عقلهدف درست را تشخیص دهد و به سویش حرکت کند و حکم یقینیوحی که در آن هیچ شکی نیست اطاعت کند . درس سوم : هدایت مستمر 1- فطرت به معنای نوع خاص خلقت است . 2-فا طر یعنی خالق و مبدع و یکی از نام های خداست . 3-فطرت از کلمه فطر به معنای خلق و ابداع است . 4-به سبب ویژگی های فطری انسان میان انسانها خداوند یک برنامه کلی در اختیارانسان ها گذاشته تا آنان را به هدف مشترکی که در در خلقشان قرار داده برساند . 5-ایمان به خدای یگانه ودوری از شرک وبت پرستی توحید است . 6- ایمان به معادوسرای آخرت وجزائ عادلانه ی انسان ها در آن سرا معاد است . 7-اعتقاد به عادلانه بودن نظام هستی عدل است . 8-ایمان به فرستادگان الهی وراهنما یان دین نبوت وامامت است . 9-عبادت وبندگی خداوند با انجام فراینی چون نماز –روزه – دعا و مناجات احکام است . 10-کسبمکارم اخلاقی مانند تقوا،عفاف،صداقت وکرامت نفس اخلاقاست . 11-دوری از رذایل و زشتی ها ی اخلاقی مانند ظلم وستم و دروغ و ریا اخلاق است. 12-برپایی نظام اجتماعی بر اساس عدل حکومت است . 13- محتوا اصلی دعوت پیامبران یکسان بودهاست و همه آنها آورنده یک دین بوده اند. 14- لازمه استقرار و ماندگاری یک دعوت ،تبلیغ دائمی و مستمر آناست . 15- دین همه انبیا یکسان بوده اما شریعت متفاوتی داشته اند. 16- البته بسیاری از پیامران فقط رسالتشان این بودکه دین و شریعت پیامبر بزرگ زمان خود را تبلیغ کنند که به آنها پیامبران تبلیغی میگویند . 17- منشا اختلاف و چند دینی آن دسته از مبلغان دینی و مذهبی بودند که با آمدن پیامبران جدید درمقابل دعوت او فرستاده و اورا به عنوان پیامبر نپذیرفتند. 18-عالی ترین درجه ی وحی مخصوص پیامبران است و به معنی القا معانی و معارف به قلب پیامبر از سوی خدا و سخن گفتن خداوند و جبرئیل با او است . 19- اگر پیامبری در دریافت و ابلاغ وحی معصوم نباشد دین الهی بدرستی به مردم نمیرسد و امکان هدایت از مردم سلب میشود. 20- اگر پیامبری در مقام تعلیم و تبیین دین معصوم نباشد امکان انحراف در تعالیم الهی پیدا میشود و اعتماد مردم به دین از دست میرود . 21- اگر پیامبری در هنگام اجرای فرمانهای الهی معصوم نباشد امکان دارد کارهایی مخالف دستورات الهی انجام دهد و مردم نیز از او سرمشق گیرند و به گمراهی و انحراف منتلا شوند . 22- پیامبران با بهره مندی از الطاف الهی چنان مرتبه ای از ایمان و تقوا دارند که هیچگاه به سوی گناه نمیروند و همچنین از چنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمیشوند. 23- رشد عقلی در عصر نزول قران و پس از آن به میزانی رسیده که بتواند کامل ترین برنامه را دریافت کند و به کمک این برنامه پاسخ نیازهای فردی و اجتماعی خود را بدست آورد 24-تعیین امام معصوم (ع) از طرف خداوند سبب آن شد که نقش ها و مسئولیت های پیامبر به جزءدریافت الهی ادامه یابدو جامعه از این بابت کمبود نداشته باشد . 25- دین اسلام دو دسته قوانین دارد دسته ای آز آن ها بدون تغییر ند و برای نیازهای ثابت میباشند 26- این از ویژگی فطری انسان است که به حد معینی از زیباییهاو و خوبی ها قانع نمیشود . 27- ار محورهای اصلی برنامه ی پیامبران برپایی نظام اجتماعی براساس عدل است . 28- پیامبران تبلیغی پیامبرانی بودند که شریعت پیامبر بزرگ زمان خودرا تبلیغ میکردند . درس چهارم : 1- معجزه ها به اذن خدا انجام میشد و فقط برای اثبات نبوت پیامبرانبه کار می رفت . 2-حضرت محمد (ص)معجزه اصلی برای اثبات نبوت ایشان قرآن کریمبود . 3-دعوت مخا لفان به این که اگر در الهی بودن قرآن شک دارند یک سوره مانند آن بیاورند تحدی می گویند . 4-از آن روز که قرآن کریم دعوت به مبارزه را اعلام کرده است بیش ازچهار ده قرن میگذرد . 5-مخا لفان سر سخت انسان دراین باره تلاش فراوانی داشتند اما نتوانسته اند سوره ای مانند سوره کوثر بیاورند . 6-درحالی که آسان ترین راه برای غیر الهی نشان دادن اسلام وقرآن کریم آوردن سوره ای مشابه و یکی از سوره های این کتاب الهی بود . 7-اگر معجزه پیامبر اکرم (ص)از نوع کتاب و علم وفرهنگ نبود نمی توانست شاهدی حاضربر نبوت آشیان باشد . 8-قرآن کریم که سند نبوت و حقانیت پیامبر اکرم (ص)است در همه یزمان ها و دوران ها حاضر است و هم اکنون نیز مخا لفان را به آوردن سوره ای ما نند سوره های خود دعوت میکند . 9-شگفتی اعجاز قرآن در آن است که هر قدر زمان می گذرند و انسان قله بلند تری در علم ومعرفت دست می یابد نه تنها ارزش آن کاسته نمیشود بلکه درخشند گی اش بیشتر آشکار می شود و ابعاد جدیدی از معارف آن کشف میگردد . 10- قرآن معجز ه مناسب برای انسان با فرهنگ و دانشمند است و به همین جهت با توسعه دانش و فرهنگ ،اعجاز آن آشکار تر و روشن تر میشود . 11-فصاحت و بلاغت قرآن کریم از آغاز نزول مورد توجه همگان و حتی مخا لفان قرار گرفت 12-زیبایی های لفظی ساختار موزون و کلمه ها وجمله ها و سایر در معنا با وجود ایجاز و اختصار بسیاری از ویژگی های هنرمندانه ادبی قرآن کریم بی مانند است . 13-با اینکه بیشتر سوره های قرآن به خصوص سوره های بلند در زمان ها ی مختلف و گاه طولانی نازل می شد ند از چنان فصاحت و بلاغتی بر خوردار بود ند که درآن جا ی هیچ یک از کلمات را نمیتوان تغییر داد . 14-زیبایی و شیرینی بیان موزون بودن کلمه و رسایی تعبیرات در طول تاریخ سبب نفوذ خارق العاده ای قرآن درافکار و نفوس شده است . 15-با این که 6236آیه قرآن کریم به تدریج در طول 23 سال نازل شده و درباره ی موضوعات متنوعی سخن گفته است . 16-فرهنگ مجموعه ای از افکار عقاید و آداب ورسوم و در هر دوره ای از زمان است . 17-فرهنگ مردم حجاز آمیخته ای از عقاید نادرست و رسوم خرافی شرک آور بود . 18-مردم حجاز در زمان جاهلیت حتی آداب توحیدی باقی مانده از زمانحضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) را با شرک آمیخته بودند و کعبه را مرکز بت های بزرگ و گوچک کرده بودند . 19- طرح موضوعاتی چون عدالت خواهی ،علم و دوستی ،معنویت و حقوق برابر انسانها توسط قران در فضا جاهلیت آن روز بالاترین جنبهاعجاز قران کریم است . 20-قران کریم فقط از امور معنوی یا آخرت و رابطه ی انسان با خدا سخن نمیگوید بلکه از زندگی مادی و دنیوی انسان ،مسئولیت های سیاسی و اجتماعی او و نیز رابطهی وی با انسانهای دیگرسخن میگوید و برنامه ی جامع و همه جانبه را در اختیارش قرار میدهد . 21- قران کریم که کلام خالق بشر است نه تنها زمانه آنرا کهنه نمیکند بلکه افق های جدیدی از حکمت و معرفت قران را به روی جویندگان میگشاید . 22-قرآن کتاب دیروز و امروز و فردا های انسان ها ست .هر چه زمان بگذرد و انسان به درجات عالی تری از فرهنگ و دا نش بر سند درخشندگی و شادابی قرآن بیشتر نمایان خواهد شد . 23-از مو ضو عات شگفت انگیز و زیبا عر ضه قرآن کریم توسط پیا مبری امی و درس نخوانده بود . 24-آوردن قرآن نه تنها از کسی که خواندن ونوشتن نمی دانست بلکه از بزرگترین دانشمندان هم ساخته نبود . 25-اولین آیات نازل شده بر پیامبراکرم (ص)آیات اول سوره ی علق بوده است . 26-از ویژ گی های قرآن رادیگر کتب آسمانی جاودانگی و سندیت بر نبوت پیامبراکرم (ص)ممتاز میکند . 27- از عصر ی که انسان وارد دوره ی بلوغ فکری شده و توانسته اند با تفکر در آیات الهی درها ی معرفت را نبوت به روی خود بگشاید . 28-دعوت قرآن کریم از مخالفان برای آوردن مطلبی مانند مطالب قرانتحدی گویند. 29- از جنبه های اعجاز قران برنامه جامع علمی است . 30- خداوند وسیله ای را در اختیار پیامبران قرارداد تا به وسیله آنصدق و راستگویی خود را اثبات نمایند . 31- معجزه حضرت عیسی (ع) شفا دادن بیماران لا علاج و زنده کردن مردگان است . 32- در اوایل هجرت سران مکه افرادی را مامور کرد ه بودند که نگذارند مردم به خانه پیغمبر(ع)بروند و آیات قران را بشنوند زیرا میدانستند که این ایات هر شنونده ای را تحت تاثیر قرار میدهد . درس پنجم : 1- تعلیمات قران کریم و روش زندگی رسول خدا (ص9 بیان گر آن است که برنامه هدایت الهی و رسالت ایشان شامل چهار قلمرو میباشد . 2- رسول خدا (ص) آیات قران کریم را به طور کامل از فرشته وحیدریافت میکرد و بدون کم وکاست به مردم میرساند . 3- اولین و برترین کاتب و حافظ قران حضرت علی (ع)بود . 4- اولین و برترین کاتب و حافظ قران حضرت علی (ع)بود . 5- پیامبر اکرم (ص) تنها رساننده وحی نبود بلکه وظیفه تفسیر و تبیین قران کریم را نیز بر عهده داشت . 6- گفتار و رفتار پیامبر (ص) اولین و معتبر ترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است . 7- ما هم اکنون نماز ، روزه ،حج ، و بسیاری از وظایف خود را که کلیات آنها در قران کریم آمده مطابق گفتار و رفتار رسول خدا (ص) انجام می دهیم . 8- پیامبر اکرم (ص) اولین و بزرگترین معلم قران بوده است . 9- پیامبر اکرم (ص) مسجد مدینه را که در همان روزهای اول ورود به مدینه ساخته شد را محل حکومت و رهبری خود قرار داد 10- طبق روایات معصومین (ع) اسلام برپنج پایه استوار است که از میان انها ولایت را مهمترین پایه شمردند. 11- اسلام یک دین کامل است و در بر دارنده هدایت انسان در همه ی ابعاد فردی و اجتماعی است . 12- مهمترین بخش زندگی اجتماعی حکومت و اداره جامعه و تنظیم روابط سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی است . 13- یکی از اهداف ارسال پیامبران آن بود که مردم جامعه ای بر پایه یعدل بنا کنند و روابط مردمی و زندگی اجتماعی خود را بر اساس عادلانه بنا نهند 14- این هدف بزرگ برپایی عدالت اجتماعی بدون وجود یک نظام حکومتی سالم میسر نیست . 15- ولی و سرپرست حقیقی انسان خدا است به همین جهت فرمانبرداری از دستورهای خدا یا کسانی که او معین کرده ضروری و واجب است . 16- کسانی که به مردم فرمان میدهند و قانون گذاری میکنند که خدا آن ها را تعیین نکرده طاغوت نام دارد. 17- مراجعه به طاغوت و انجام دستورهای وی بر مسلمانان حرام است . 18- رهایی از فرمان و قانون طاغوت و اطاعت از فرمان الهی بدون تشکیل حکومت و نظام الهی ممکن نیست . 20- بهره مندی انسان ها از هدایت الهی که نتیجه ولایت معنوی است به درجه ایمان ،اخلاص و عمل بستگی دارد. 21- در هدایت معنوی مومنان از طریق غیبی و باطنی رسول خدا یک نقش بزرگتری دارند . 22- خداوند با اعطا مقام به پیامبر اکرم (ص) ولایت معنوی لطف خود را بر او کامل نمود . 23- خداوند حضرت محمد (ص) را از هنگام تولد تحت تربیت خود قرار داد . 24- مرجعیت علمی پیامبر اسلام (ص) تعلیم تبین تعالیم دینی است . 25- اولین حکومت الهی پیامبر اکرم (ص) مدینه و با کمک مهاجرین و انصار ایجاد شد . 26- مطابق ولایت وجود پیامبر اکرم (ص) واسطه همه خیرات و برکاتمادی و معنوی به انسانها است . 27- یکی از اهداف ارسال پیامبران آن بود که مردم جامعه ای بر پایهعدل بنا کنند . 28- از دیدگاه امامخمینی (ره) خداوند متعال در کنار نفی قانون بشرییک حکومت و دستگاه اجراو اداره مستقر کرده است . 29- بالاترین مرتبه پیامبر خدا (ص) در عالم خلقت ولایت معنوی است . درس سیزدهم : 1- امام صادق (ع) : بهای نفس گران قدر و باارزش خود را فقط خدای خود میدانم زیرا در میان مخلوقات موجودی نیست که قیمت نفس مرا داشته باشد . 2- امام علی (ع) : آن کس که خود را گرامی بدارد شهوت ها در نزد او حقیر و پست میشوند . 3- امام سجاد (ع) : از همه مردم گرامی تر آن است که تمام دنیا را باقدر و شان خود برابر نمی کند . 4- انسان صاحب کرامت و عزت همواره به سود نفس لوامه عمل میکند و تسلیم نفس اماره نمی شود اما انسان ذلیل در درون شکست میخورد و تسلیم نفس اماره میشود . 5-کسی که در مقابل دیگران تن به ذلت می دهد ابتدا در مقابلتمایلات پست درون شکست خورده و ذ لیل شده است . او کرامت خود را از دست داده و به دفا ئت پستی دچار شده است . 6-علت از یاد بردن خود به فراموشی سپردن خداوند و غفلت از اوست . 7-برای یا فتن عزت و پرورش آن در خودباید ،سراغ سرچشمه آن رفت . 8-یکی از راه های ماندگاری بر پیمان تقویت احساس کرامت و عزتاست . 9-اکثر گناهان و مجرمان افرادی هستند که در جامعه کرامت نفس را از دست داده و تحقیر می شوند. 10-یکی از راه های مبارزه با کژی ها وزشتی ها در جامعه تکریم انسانها و جلو گیری ازعقیده آنها است درس چهار دهم 1-خانواده ارزش مند ترین بنیاد اجتماعی نزد خداست که با پیوند زن و مرد به وجود میآید و با آمدن فرزند ان کامل میشود . 2-کلمه ی انس و انسان و بنی آدم در قرآن اختصاص به جنس خاصی ندارد وهر پیامی که با این کلمات همراه شده به زن ومرد هر دو مربوط میشود . 3-زنان ومردان به عنوان افراد نوع انسان ویژگی های فطری یکسان وهدف مشترکی دارند که با استفاده از سرمایه های ذاتی خود میتواند به آن هدف برسد . 4- مسلمان بودن و مومن بودن به جنس اختصاص ندارد . 5- خانواده یک نهاد طبیعی و لازمه خلقت انسان است و بدون این نهاد حیات و تکامل انسانی با خطر جدی روبرو میشود . 6- ابتدایی ترین زمینه شکل گیری نهاد خانواده نیاز جنسی زن ومرد به یکدیگر است . 7- عالی ترین مینه برای تشکیل خانواده نیاز به فرصت مناسب برای رشد معنوی و اخلاقی و اجتماعی زن و مرد است . 8- نهاد خانواده یک نهاد طبیعی است و ابتدایی ترین زمینه شکل گیری نهاد خانواده جنسی زن ومرد به یکدیگر است . 9- رفتار های نامناسب نسبت به زنان ناشی از باورهای غلط فرهنگی و اجتماعی است . 10- ثمره ی پیوند زن و مرد و نحکیم وحدت روحی فرزند آنها است 11- اولین کشش و جاذبه میان زن و مرد نیاز جنسی است . 12- عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده رشد معنوی است . درس (پانزدهم ) 1- رسول خدا (ص) : در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوب تر از ازدواجنیست . 2- از زیباترین و حساس ترین تصمیم های زندگی انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک است . 3- پس از تعیین هدف ازدواج انتخاب زوج مناسب مطرح است . 4- طبق مقررات اسلامی رضایت کامل زن ومرد برای ازدواج ضروریاست و اگر عقدی به زور انجام گیرد باطل است و مشروعیت ندارد . 5- اولین سنگ بنای خانواده انتخاب همسر خوب است . 6- در ازدواج اذن پدر برای دختران ضروری است .
- ۹۲/۰۹/۲۴