دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

تست ها کنکور - کتاب پیش دانشگاهی 1و

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۶ ب.ظ


1- پیام آیه ی شریفه ی: افرأیتم النّارَ الّتی تورون اانتُم انشأتُم شجرتَها ام نَحنُ المنشئون نحنُ جعلناها تذکرهّ و متاعاً للَمُقْوین  همان ......... تأثیرگذاری انسان در فعّالیت ها ................. و اعلان توحید در ................ می باشد.

1) قبول- به صورت مستقل – ولایت

2) رد- به صورت مستقل- ولایت

3) رد- نه به صورت مستقل- ربوبیّت

4) قبول- نه به صورت مستقل- ربوبیّت

2- آیات شریفه ی ( الّذین یذکرون الله قیاماً و قعوداً...) ( و من یتول الله و رسوله...) و ( و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن) به ترتیب بیانگر کدام بعد از ابعاد توحید است؟

1) افعالی- عبادی- عبادی

2) عبادی- افعالی- عبادی

3) افعالی- عبادی- افعالی

4) عبادی- افعالی- افعالی

3- اولین قدم در دوستی خالصانه با خداوند برخورداری از ... است و اولین ثمره ی اخلاص،... می باشد.

1) حسن فاعلی و حسن فعلی- احساس اطمینان و آرامش

2) عمل صالح و حسن فعلی- احساس اطمینان و آرامش

3) حسن فاعلی و حسن فعلی- عدم نفوذ شیطان و یأس او

4) نیت الهی و حسن فاعلی- عدم نفوذ شیطان و یأس او

4- توبه یعنی بازگشت، کاربرد این کلمه در قرآن برای خداوند به معنای ... است که آیه ی شریفه ی ... حاکی از آن است.

1) بازگشت وی از عقوبت به سوی لطف و آمرزش- ( فمن تاب من بعد ظلمه)

2) بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداوند- ( فمن تاب من بعد ظلمه)

3) بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداوند- ( فان الله یتوب علیه)

4)بازگشت وی از عقوبت به سوی لطف و آمرزش- ( فان الله یتوب علیه‌)

5- فهم رویّه ی خداوند در ابقای « درستکاران» از دقّت در آیه ی ... محقّق می گردد و ارزانی شدن « رهنمودها» مفهوم به دست آمده از آیه ی ... می باشد.

1) و ما کانَ ربّک لیهلک القُری بِظُلم و اهلُها مصلحون)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)

2) (و ما کانَ ربّک لیهلک القُری بِظُلم و اهلُها مصلحون)- ( قد جائکم بصائر من ربّکم فمن اَبصر فَلِنَفسه و من عَمِیّ فَعلّیها)

3) (الّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً فاولئک یبدّل الله سیّئاتهم حسنات)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)

4-(الّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً فاولئک یبدّل الله سیّئاتهم حسنات)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)

6- تعیین نقشه ی پدیده ها با ... خداوند و تحقّق آن با .... او است که به ترتیب، ... و .... رقم می خورد.

1) حکمت- اراده- قضا- تقدیر

2)اراده- حکمت- قضا- تقدیر

3)حکمت- اراده- تقدیر- قضا

4) اراده- حکمت- تقدیر- قضا

7- قرآن کریم انسان ها را به جای روی گردانی از نعمت های حلال به دوری از ... توصیه می کند و می فرماید ....

1) گناهان و کارهای زشت- ( قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده ...)

2) گناهان و کارهای زشت- ( قل انّما حرّم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ...)

3) دلبستگی به زینت های دنیوی- ( قل انّما حرّم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ...)

4) دلبستگی به زینت های دنیوی- ( قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده ...)

 

8- معرفت برتر و عمیق، معرفتی است که ... و بستر اصلی حرکت به سوی این هدف ... است.

1) تنها مؤثر در نظام آفرینش راخدا بدانیم- پاکی و صفای فطری قلب

2) در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- پاکی و صفای فطری قلب

3) در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- اخلاص عبودیّت و بندگی برای خدا

4) تنها مؤثر در نظام آفرینش را خدا بدانیم- اخلاص عبودیّت و بندگی برای خدا

9- با توجّه به آیه ی شریفه ی: ( اِتخذوا احبارَهم و رُهبانَهم ارباباً من دونِ الله و المَسیحَ ابن مَریَم ...) نکوهیدگان از شرک ... ، .... بودند که مبتلا به شرک .... شدند.

1) عبادی- معتقدان به ربوبیّت احبار و رهبان و حضرت مسیح- عملی

2) نظری- معتقدان به ربوبیّت احبار و رهبان و حضرت مسیح- ذاتی

3) عبادی- دانشمندان و راهبان دینی عاملان انحراف در دعوت حضرت مسیح- عملی

4) نظری- دانشمندان و راهبان دینی عاملان انحراف در دعوت حضرت مسیح- ذاتی

10- زندگی عرصه ی تلاش برای بروز و ظهور توحید ... است که پیام آیه ی شریفه ی .. حاکی از آن است.

1) نظری- ( قل انّما اعظکم بواحدهٍ ان تقوموا لله مثنی و فرادی)

2) عملی- ( قل انما اعظکم بواحدهٍ ان تقوموا لله مثنی و فرادی)

3) عملی- ( و لله ما فی السّماوات و ما فی الأرض و الی الله تُرجَعَ الأمور)

4) نظری- ( و لله ما فی السّماوات و ما فی الأرض و الی الله تُرجَعَ الأمور)

11- آیات شریفه ی: ( یا ایتها انفس المطمئنّه ارجعی الی ربک ...) و ( الّذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...) به ترتیب بیانگر ... و ... است که از لوازم  .... می باشد.

1) یاد معاد و روز حساب- اهتمام به عمل صالح- رسیدن به حقیقت بندگی

2) راز و نیاز با خداوند- اهتمام به عمل صالح- تماش صادقانه در راه خدا

3) یاد معاد و روز حساب- افزایش معرفت به خداوند- رسیدن به حقیقت بندگی

4) راز و نیاز با خداوند- افزایش معرفت به خداوند- تلاش صادقانه در راه خدا

12- گرفتار آمدن جوامع به گناهان و انحراف هائی هم چون: « رشوه گیری، رباخواری، بی توجّهی به عفاف و پاکدامنی و جز آن نیازمند به توبه ی ... و درمان بخش آن ، عمل به وظیفه ی ... است که بر دوش ... نهاده شده است.»

1) اجتماعی- مبارزه با مفاسد اجتماعی- حاکمان جامعه

2) فردی- مبارزه با مفاسد اجتماعی- حاکمان جامعته

3) فردی- نظارت همگانی- عالمان به حلال و حرام

4) اجتماعی- نظارت همگانی- عالِمان به حلال و حرام

13- تعیین مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه که بتوانیم ساعات، روزها، ماه ها و فضل ها را تنظیم نموده با اعتماد و اطمینان از دقّت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم برخاسته از ...  الهی و حاکی از ... خداوند است.

1) تقدیر- اراده و خواست

2) قضای- اراده و خواست

3) تقدیر- علم و حکمت

4) قضای- علم و حکمت

14- یکی از جنبه های عدالت خواهی رسول خدا (ص) مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی بود که آیه ی شریفه ی ... حاکی از آن است.

1)  ( قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سوا بیننا و بینکم الا نعبد الا الله ...)

2) ( هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین کلّه...)

3) من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه)

4) (یا ایها النّاس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل ...)

 

15- تمام موارد، بیانگر توحید ذاتی است، به جز مورد:

1) ( هو الواحد القهّار)- ( لیس کمثله شی)

2) ( لیس کمثله شی)- ( ما لهم من دونه من ولی)

3) ( و لم یکن له کفوا احد) – (قل هو الله احد)

4) ( قل هو الله احد)- ( و اعلموا انّ الله غنیَّ حمید)

16- بر مبنای اندیشه ی اسلامی، اطاعت از پیامبر(ص) و اطاعت از جانشینان معصوم آن بزرگوار، لازمه ی توحید ... و دست یابی به شخصیّت یگانه، مرهون عبودیّت و پرستش خداوند در بعد .... است.

1) افعالی- فردی

2) عبادی- اجتماعی

3) عبادی- فردی

4) افعالی اجتماعی

17- اولین ثمره ی اخلاص در انسان کدام است؟

1) تقرب به پیشگاه الهی و وصال و لقای پروردگار

2) صفات کمالیه ی خداوند در انسان تجلی پیدا می کند.

3) عدم نفوذ شیطان و مأیوس شدن او از انسان مخلص

4) احساس اطمینان و آرامش روحی و نجات از اضطراب ها

18- نخستین گام در ورود به دروازه ی رحمت الهی آن گاه برداشته می شود که:

1) تصمیم جدّی بر عدم بازگشت به گنا، اتّخاذ شود.

2) حقّ الله تضییع شده در حد امکان، گزارده شود.

3) شیرینی گناه به تلخی حسرت و اندوه آلایش به گناه، تبدیل شود.

4) حق النّاس تضییع شده در حدّ امکان جبران و با دعاء و صدقه، گزارده شود.

19- مفهوم آیه ی شریفه ی: ( لا الشمس ینبغی لها ان تدرک القمر و لا اللّیل سابق النّهار و کل فی فلک یسبحون) مربوط به ... است که سبب شده است که ما بتوانیم:

1) تقدیر الهی- ایام را تنظیم نموده و با اعتماد و اطمینان از دقت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم.

2) قضای الهی- ایام را تنظیم نموده و یا اعتماد و اطمینان از دقت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم.

3) تقدیر الهی- به حکمت و قدرت خداوند که مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معیّن و مقدّر فرموده است، پی ببریم.

4) قضای الهی- به حکمت و قدرت خداوند که مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معیّن و مقدّر فرموده است، پی ببریم.

20- دیدگاه متعادل اسلام، نسبت به بهره وری از نعمت های دنیائی و معنوی که یکی از مظاهر تمدّن اسلامی است، از دقّت در کدام مورد، مفهوم می گردد؟

1) ( قُل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزّق)

2) ( قل انّما حرم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغیَ)

3) (مِن عمل صالحاً من ذَکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوه طیبه)

4) ( یا ایها النّاس انّا خلقناکم من ذَکر و انثی و جعلناکم شُعوباً و قبائل لتعارفُوا)

21- از دقّت در کدام مورد« تقویت ایمان و اراده» به عنوان عمل به مسئولیّت انسانی- اسلامی خویش، به منظور ارائه ی « امّتی اسوه» مفهوم می گردد؟

1) ( و من یَتول الله و رسوله فأنّ حزب الله هم الغالبون

2) ( اُدْعُ الی سبیل ربّک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسنْ)

3) ( و لتکن منکم امّه یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر)

4) ( و قال موسی لقومِه اِستعینُوا بالله و اصبروا انَ الأرض لله یُورثُها من یشاءُ من عباده و العاقبه للمتّقین)

 

22- آیات شریفه ی: ( الحمد لله ربّ العالمین اهدنا الصّراط المستقیم) به ترتیب بیانگر کدام یک از مراتب توحید است؟

1) عملی- افعالی- افعالی

2) عملی- افعالی- ذاتی

3) ذاتی- ذاتی- افعالی

4) ذاتی- افعالی- ذاتی

23- یکی از راه های بسیار مؤثر برای تقویت عبودیت، توجّه مداوم به معاد است و قرآن کریم می فرماید: خدا و رسول را اطاعت کنید، باشد که مشمول رحمت خدا قرار گیرید و آن گاه می فرماید:

1) ( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین)

2) ( الم اعهد الیکم یا بین ءادم ان لا تعبدوا الشیطان انّه لکم عدو مبین)

3) ( و سارعوا الی مغفرٍه من ربکم و جَنهً عرضها السماوتات و الارض اعدت للمتقین)

4) ( اتخذوا احبارهم و رهبانهم ارباباً من دون الله و المسیح بن مریم و ما امروا الاّ لیعبدو الله)

24- از پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت آن جاست که انسان گناه خود را ... کند یعنی ... و وقتی ... ..

1) فراموش- از زشتی آن غافل شود- به گناهی عادت کند- راه اعتراض را بر عقل بندد.

2) توجیه- راه اعتراض را بر عقل بندد- به گناهی عادت کند- از زشتی آن غافل شود.

3) فراموش- راه اعتراض را بر عقل بندد- گناهی را کوچک بشمارد- از زشتی آن غافل شود.

4) توجیه از زشتی آن غافل شود- گناهی را کوچک بشمارد- راه اعتراض را بر عقل بندد.

25- نفی نقش علّتها در پیدایش موجودات، به معنای ...است.

1) به انجام رساندن، پایان دادن و حتمیّت بخشیدن به موجودات جهان

2) حاکمیّت قضاء و قد الهی در اندازه گرفتن و ایجاد اندازه در نظام خلقت

3) منفرد و جدا از هم دیدن تقدیرات الهی و نظام حاکم بر جهان خلقت

4) مقدّر به تقدیر الهی بودن موجودات و سر سپردگی در برابر اراده ی او بودن

26- حکومت در بلاد اسلامی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) دگرگون شد، به طوری که حاکمان... که خود را جانشین رسول خدا (ص) می دانستند، ....

1) بنی امیه و بنی عباس- شیوه ی سلاطین ایران و روم را دی پیش گرفتند و حکومت های مستبد تشکیل دادند.

2) ظاهر ساز بنی امیه و بنی عباس- شیوه ی سلاطین ایران و روم را دی پیش گرفتند و حکومت های مستبد تشکیل دادند.

3) بنی امیه و بین عباس- به روش پادشاهان و رؤسای قبایل، ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند.

4) ظاهر ساز بنی امیه- - به روش پادشاهان و رؤسای قبایل، ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند.

27- اساسی ترین نیازهای آدمی که .......... است به دنبال پدیده ی .................. تبدیل به ............... شد.

1-استفاده ی درست از مواهب طبیعی و رفاه مالی – استعمار – وابستگی

2-نجات از پدیده ی استعمار و دستیابی به آزادی – استعمار – وابستگی

3-آگاهی به حقوق مادی و بهره وری از آن – تولید انبوه کالا – دل مشغولی دائمی

4-پرورش و تکامل بعد معنوی و متعالی او – تولید انبوه کالا – دل مشغولی دائمی

28- پیام آیه ی شریفه ی (( لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم )) قبول ارتباط ........... با کسانی است که ............

1-قسط و عدل – در سرزمین شما زندگی می کنند.                                2-داد و ستد – در سرزمین شما زندگی می کنند.

3-داد و ستد – با شما در حال جنگ و ستیز نباشند.                                4-قسط و عدل – با شمار در حال جنگ و ستیز نباشند.

 

29- پیام آیه ی شریفه ی: ( لا اله الأ هو خالق کلُ شی فاعبدوه) به ترتیب توحید ... و ....... و ....... می باشد

1) ذاتی- افعالی- عملی

2) نظری- ذاتی- افعالی

3) ذاتی- عبادی- عملی

4) نظری- عملی- افعالی

30- کدام مورد از مصادیق شرک خفی نیست؟

1) انسان در کنار تدبیر الهی، برای تدبیر خود حسابی جداگانه باز کند و فکر کند که می تواند موجودی را تربیت کند.

2) اگر شیء از ابزار بودن خارج شود و هدف و محور زندگی قرار گیرد و علاقه ی به آن، جایگزین خدا قرار بگیرند.

3) اگر « کسی ثبات در قوانین و رویدادهای طبیعی را که به انسان امکن برنامه ریزی می دهد» در طول اراده خداند بداند.

4) انسان به جای تبعیت از خداوند و کسب رضایت او، از غیر خدا اطاعت کند و کارهایش را برای رضایت دیگری انجام دهد.

31- در قرن اول و دوم هجری گروهی درجامعه اسلامی پیدا شدند که می گفتند.... ائمه اطها (ع) قاطعاته در مقابل این انحراف ایستادند و قرآن در این باره می فرماید:

1) ایمان شرط سعادت نیست- ( و الّذین جاهدوا فینا لنهدینهم سَبُلنا)

2) عمل شرط ایمان نیست-( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سَبُلنا)

3) ایمان شرط سعات نیست.( اِنّ ربّی و ربُّکم فاعبدوه هذا صِراط مستقیم)

4) ایمان شرط ایمان نیست. .( اِنّ ربّی و ربُّکم فاعبدوه هذا صِراط مستقیم)

32- با تدبر در آیه ی شریفه ی: ( فَمَن تابْ مِنْ بعد ظُلمِه و أصلَحَ فَانَّ اللهَ یتوبُ علیه اِنَّ اللهَ غفورُ رحیم) کدام مفهوم مستفاد نمی گردد؟

1) بین گناه تا غفران فاصله و مرحله ای نیست. توبه دل ها را پاک می کند و گناهان را می شوید.

2) هر کس بعد از ستم کردنش توبه کند و به صلاح در آید خداوند توبه ی او را می پذیرد که او آمرزنده ی مهربان است.

3) بین گناه تا غفران دو مرحله انجام می شود. توفیق توبه از خداوند و بازگشت از عقوبت به سوی لطف الهی

4) قرآن کریم که کلمه توبه را برای خداوند به کار برده است به معنای بازگشت از عقوبت به سوی لطف و آمرزگاری است.

33- دعوت به « تفکر، تعقل و خرورزی» از توجه به کدام آیه مفهوم می گردد؟

1) ( قل آمنتَ بما اَنزل الله من کتاب و أمِرتُ لاْعدلْ بینکم الله ربّنا و ربّکم)

2) ( قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواءٍ  بیننا و بینکم أنْ لا نعبدالاّ الله)

3) یا ایها النّاس انْا خلقناکم من ذُکْرُ و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفُوا)

4) قل هل یَسْتوی الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون انْما یتذکْر اولوا الألباب)

34- مولای متقیات- علی علیه سلام در واپسین دم حیات الهی خویش، فرزندان گرامی و هر مسلمان دیگر را که پیامش به او برسد، درباره مسائلی و از جمله، قرآن وصیتی دراد، سفارش او نسبت به قرآن کدام است؟

1) در حیطه ی عمل به قرآن، سستی و بی حالی ار از خود دور کنید.

2) در حیطه ی عمل به قرآن، گوی سبقت از آن غیر شمایان نگردد.

3) با توجه به قرآن انسان بتواند راه هدایت را از ضلالت، باز شناسد.

4) قرآن سرچشمه ی خشکی ناپذیر خداوند بین شما است، گرامی اش دارید.

35- آن جا که غفلت از معنویت و آرمان های معنوی در اندیشه ی جامعه حاکم گردد و آن جا که فعالیت های فرهنگی و هنری بر بعد مادی روی آوری افراطی به ظهور برساند به ترتیب پی آمد... و ... محقق می شود.

1) افزایش فاصله ی فقیر و غنی در جهان- توانائی تصرّف انسان در طبیعت

2) فریب خوردگی در برابر استعمار جدید- توانائی تصرف انسان در طبیعت

3) افزایش فاصله ی فقیر و غنی در جهان- غفلت از نیازهای معنوی و متعالی

4) فریب خوردگی در برابر استعامار جدید- غفلت از نیازهای معنوی و متعالی

 

36- آیات شریفه ی : ( انتم تزرعونه ام نحن الزارعون )(والی الله ترجمع الأمور)و ( و لا یشرک فی حکمه احداً) به ترتیب به کدام یک از مراتب توحید اشاره دارند؟

1-ولایت – ربوبیت – مالکیت                                    2-مالکیت – ولایت – ربوبیت

3-ربوبیت – مالکیت – ولایت                                    4-ربوبیت – ولایت – مالکیت

37- تحقق بعد اجتماعی توحید عملی، مرهون ............ است که آیه ی شریفه ی ........ حاکی از آن است.

1-تشکیل نظام الهی – ( و لقد بَعثنا فی کلّ اْمَه رسولاً اَنٍ اعبدوا الله و اجتنبو الطاغوتَ )

2-تشکیل نظام الهی – ( و من یسلم وجهه الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوُثقی )

3-قبول درونی توحید ذاتی – ( و لقد بعثنا فی کل امه رسولاً ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت)

4-قبول درونی توحید ذاتی – ( و من یُسلم وجهه لله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی)

38- پیام آیه ی شریفه ی ( و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا و اِنّ اللهَ لَمَع المُحسنین ) این است که برای پیشرفت در توحید .............. و ............ لازم است تا ......... شامل حال انسان گردد.

1-عبادی – اهتمام به عمل صالح – عنایت های الهی

2-عبادی – تقویت روحیه ی حق پذیری – عنایت های الهی

3-نظری – اهتمام به عمل صالح – عمل شرط ایمان قرار گیرد و نیک فرجامی

4-نظری – تقویت روحیه ی حق پذیری – عمل شرط ایمان قرار گیرد و نیک فرجامی

39- علاقه مندان به حفظ محیط زیست معتقدند انسان امروز رفتاری ......... با طبیعت داشته و آن را به ویرانه ای نزدیک ساخته است. این رفتار ناشی از ان است که انسان ................

1-خودخواهانه – تصور کرده که میل و اراده ی او . محور همه ی امور است و هیچ مانعی بر سر راه آن وجود ندارد.

2-توسعه طلبانه – با استفاده از نابجا از قدرت تصرف در طبیعت آثار تخریبی فراوانی بر محیط زیست بر جای گذاشته است.

4-توسعه طلبانه – با استفاده از نابجا از قدرت تصرف در طبیعت آثار تخریبی فراوانی بر محیط زیست بر جای گذاشته است.

40- پیام کدام آیه، مبین ویژگی تمدن اسلامی در ( مبارزه با شرکت ) می باشد ؟

1-( فَلِذلک فَادعُ وَ اسْتَقمْ کما أمِرت و لاتتَبع اهواءَ هم )

2-(قُل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم )

3-و قُل آمنت بما اَنَزل الله من کتابٍ و أمرتُ لأِعدل بینکم)

4-یا ایّها الناس انّا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل )

41- استوار کردن پایه های پیوند برادری بین هم کیشان که هم چون اعضای یک خانواده اند و اهتمام بر حفظ وحدت که یکی از مظاهر تمدن اسلامی است ، از دقت در کدام مورد ، مفهوم می گردد؟

1-( قُل انّما خَّرم ربَی الفواحشَ ما ظهر منها و ما بَطن و الأثمَ و البغَی )

2-من عمل صالحاً من ذَکرٍ او أنثی و هو مؤمن فلنحیینَه حیوه طیبه )

3-محمد رسول الله و الذین معه اَشدَاءْ علی الکفَار رحماءْ بینَهم )

4-( هو الّذی ارسل رسوله بالهُدی و دینِ الحقِ لِیظهره علی الدَین کُله )

42- ((نیکی کردن و با قسط و عدل رفتار کردن )) یکی از مظاهر فطرت پسند تمدن اسلامی است، محرومان از این لطف، کسانی اند که مصداق آیه ی شریفه ی .................. تبع باشند.

1-(( و من یتَولّهم فاولئک هم الظّالمون))

2- و لن تّرضی عنک الیهودُ و لا النصاری حتی تَتَبع ملتهم ))

3-ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین))

4-قاتلوکم فی الدّین و أخرجو کم من دیارکم و ظَاهروا علی اِخراجکم )) .

 

43- کدام بیت، با حدیث شریف (( الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه )) تناسب ندارد ؟

1-یار بی پرده از در و دیوار                           در تجلی است یا اولی الابصار

2-چشم بگشا به گلستان و ببین                     جلوه ی آب صاف در گل و خار

3-دوست نزدیک تر از من به من است              وین عجب تر که من از وی دورم

4-زآب بی رنگ صد هزاران رنگ                     لاله و گل نگر در آن گلزار

44- اسماء الهی ((رب)) و (( احد)) به ترتیب مبین کدام یک از مراتب توحید هستند ؟

1-افعالی – ذاتی                2-ذاتی – افعالی                3-افعالی – افعالی                          4-ذاتی – ذاتی

45- از دقت در آیه ی شریفه ی : (( الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لاتعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم )) مفهوم ... مستفاد می گردد .

1-توجه به صراط مستقیم که همان بندگی خداوند است و مقبول فطرت او است.

2-گرایش فطری انسان به بندگی خداوند و جایگاه اراده ی او در تحقق آن گرایش

3-اخذ پیمان خداوند از انسان که توحید عملی را ثمره ی توحید نظری قرار دهد.

4-آگاهی دادن به انسان که همواره متوجه عمل به پیمان خود باشد تا از فریب شیطان در امان باشد.

46- پیام کدام آیه ، (( بازگشت از گناه به فرمان برداری از خداوند و بازگشت از عقوبت و عذاب به لطف و آمرزگاری )) است ؟

1-((التانب من الذنب کمن لا ذنب له ))                                  

2-(( ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین ))

3-فلا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین )).

4-فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فأن الله یتوب علیه ان الله غفور رحیم)) .

47- بین نظام مقدر جهان و اراده و اختیار انسان رابطه ی .... حاکم است به این معنی که ......... می باشد.

1-طولی – اراده ی انسان مؤخر از اراده ی خداوند                        

2-عرضی - اراده ی انسان مؤخر از اراده ی خداوند

3-طولی – انسان ، همان را اراده می کند که مقدر او

4- عرضی – انسان ، همان را اراده می کند که مقدر او

48- زدودن تبعیض های طبقاتی حاکم بر نظام جاهلی و مبارزه با فرهنگ برخاسته از آن و جایگزین کردن فرهنگ برابری و مساوات که یکی از مظاهر تمدن اسلامی است، از دقت در کدام آیه، مفهوم می گردد ؟

1-(( قل هی للذین امنوا فی الحیاه الدنیا خالصه یوم القیامه ))

2-قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق ))

3-و قل امنت بما انزل الله من کتاب و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم ))

4-(( قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون انما یتذکر اولوا الالباب ))

49- در عصر جدید تولید انبوه کالا بیش از نیاز طبیعی بازار باعث شد ........... افزایش یابد و ........ آسیب ببییند البته آسیب اصلی مربوط به ..........

1-مصرف گرایی – محیط زیست – دل مشغولی مردم به کالاهای متنوع

2-تنوع طلبی – قانون طبیعت – دل مشغولی مردم به کالاهای متنوع

3-تنوع طلبی – قانون طبیعت – توجه بیش از حد مردم به امور دنیایی

4-مصرف گرایی – محیط زیست – توجه بیش از حد مردم به امور دنیایی

 

50- از دقت در کدام آیات، به ترتیب (( توحید عملی )) و (( توحید افعالی )) و (( توحید نظری و عملی )) مفهوم می گردد ؟

1-(( و لقد بعثنا فی کل امه رسولاً ان اعبدوالله و اجتنبو الطاغوت )) – (( و اعملوا ان الله غنی حمید)) – (( لا اله الا الله ))

2-(( و من یسلم وجهه الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی )) – (( لا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم )) – (( لا اله الا الله )) .

3-(( و من یسلم وجهه الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی ))- (( و اعملوا ان الله غنی حمید))- (( لا اله الا الله )) .

4-(( و لقد بعثنا فی کل امه رسولاً ان اعبدوالله و اجتنبو الطاغوت )) - (( لا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم )) .

51- رویش نهال شوم ستیزه ی پایان ناپذیر درونی سلب کننده ی آرامش، بازتاب گرفتار آمدن به شرکت ......... از نوع .............. آن در بعد ............. است .

1-عملی – جلی – فردی                  2-ذاتی – خفی – اجتماعی               3-عملی – خفی – فردی                  4-ذاتی – جلی – اجتماعی

52- احساس اطمینان و آرامش روانی، زندگی سالم و به دور از فساد ، احساس لذت واقعی از زندگی ، نجات از دغدغه ها و اضطراب ها از ثمرات توحید .............. است که عبارت .............. بیانگر آن است .

1-عملی و اخلاص در عبودیت – (( یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید )) .

2-نظر و اعتقاد به تنها مؤثر در عالم وجود – ((یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید )) .

3-عملی و اخلاص در عبودیت – (( یا بنی آدم انا غنی لا افتقر اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیاً لاتفتقر)).

4- نظر و اعتقاد به تنها مؤثر در عالم وجود - (( یا بنی آدم انا غنی لا افتقر اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیاً لاتفتقر)).

53- با توجه به آیه ی شریفه ی (( قالا ربنا ظلمنا انفسنا ... )) اگر ...... صورت نگیرد ..... محقق می شود.

1-غفران – (( فأنفسهم انفسهم ))                                            2-قبول - (( فأنفسهم انفسهم ))

3-قبول – (( لنکونن من الخاسرین ))                                      4- غفران – (( لنکونن من الخاسرین ))           

54- با تدبر در آیه ی شریفه ی (( ان الله یسمک السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکها من احدٍ من بعده ...)) کدام مفهوم مستفاد می گردد ؟

1-انسان با اعتماد به قانونمندی و نظام جهان هستی است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند.

2-ایمان به خداوند حکیم این اطمینان را به انسان می بخشد که جهان دارای حافظ و نگاهبانی است که اشتباه در کار او راه ندارد.

3-همه ی حوادث و رخدادهای جهان، در یک چارچوب سامان دهی شده و قانون مند بسیار دقیق و حساب شده است.

4-تقدیر الهی چیزی ورای قانونمندی و نظم است که وقتی به حادثه ای تعلق گرفت هر قانونی را لغو می کند.

55- در هنر دوره ی اسلامی ، به دو اصل .... و ........... توجه ویژه ای شده است ، و در این دوره میان هنر و صنعت، تفکیکی ........... است.

1-پرهیز از جهل و خرافه پرستی – رعایت عفاف و خودداری از فساد اخلاقی – بوده 

2- پرهیز از جهل و خرافه پرستی – رعایت اخلاق ، معانی متعالی و عدالت – نبوده

3-دوری از کارهای شرکت آلود – رعایت اخلاق ، معانی متعالی و عدالت – بوده 

4- دوری از کارهای شرکت آلود- رعایت عفاف و خودداری از فساد اخلاقی – نبوده 

56- دوره تمدن از قرن .......... با ......... در اروپا آغاز شد و تا قرن .......... ادامه یافت و اوج تمدن اسلامی در قرن های .......... بود.

1-چهارم میلادی – حاکمیت کلیسا – شانزدهم میلادی – سوم تا هفتم هجری

2-پانزدهم میلادی – افول کلیسا – بیستم میلادی – سوم تا هفتم هجری

3-چهارم میلادی – حاکمیت کلیسا – شانزدهم میلادی – اول تا سوم هجری

4-پانزدهم میلادی – افول کلیسا – بیستم میلادی – اول تا سوم هجری

 

57- از دقت در کدام مورد ، به ترتیب ، توحید در ولایت و توحید در ربوبیت ، مفهوم می گردد ؟

1-(( و الی الله ترجع الامور )) – (( و ما امروا الا لیعبدوا الها واحداً لا اله الا هو ))

2-(( و لا یشرک فی حکمه احداً))- (( و ما امروا الا لیعبدوا الها واحداً لا اله الا هو ))

3--(( و لا یشرک فی حکمه احداً))- (( افرائیم ما تخرثون أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون ))

4-(( و الی الله ترجع الامور )) - (( افرائیم ما تخرثون أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون ))

58- پرستش و اطاعت از غیر خدا به ترتیب ، موصوف به شرک ................. و شرک ............... است . چند شخصیتی شدن انسان با جهت گیری های متفرق ، نشانه ی گرفتار آمدن به شرکت عملی در بعد ................ است .

1-خفی ذاتی – خفی عملی – فردی                                                     2-جلی ذاتی – جلی عملی – اجتماعی

3-جلی عملی – جلی عملی – اجتماعی                                                4-جلی عملی – خفی عملی – فردی

59- اولین گام در اثبات دوستی خالصانه با خداوند، قراردادن حسن ........... به دنبال حسن .............. است که آیه ی شریفه ی ........... حاکی از آن است .

1-فعلی – فاعلی – (( افرائیم ما تخرثون أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون ))

2-فاعلی – فعلی - (( افرائیم ما تخرثون أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون ))

3-فاعلی – فعلی – (( قل انما اعظکم بواحده ان تقوموالله مثنی و فرادی ثم تتفکروا )) .

4-فعلی – فاعلی - (( قل انما اعظکم بواحده ان تقوموالله مثنی و فرادی ثم تتفکروا )) .

60- بازگشت از عقوبت و عذاب به سوی لطف و آمرزش همان توبه ی .................. است که جمله ی ............... بیانگر آن است.

1-خداوند – فأن الله یتوب علیه                                                          2-بنده ی گنهکار - فأن الله یتوب علیه            

3-خداوند – الا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً                                    4- بنده ی گناهکار - الا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً

زمینه ساز تجاوز زورگویان در جوامع انسانی ، رواج عقیده ی ........ و آسیب رسانی به طبیعت و محیط زندگی، برخاسته از تصور ................... است و 61- موجودات جهان از آن جهت که خداوند متعال، موقعیت مکانی و زمانی آنها را تعیین می کند ............... الهی هستند.

1-اختیار مطلق – آزادی بی قید و شرط – مقدر به تقدیر                           2-جبری گری – آزادی بی قید و شرط – مقدر به تقدیر

3-جبری گری – سرنوشت مقدر – مقضی به قضای                                  4-اختیار مطلق – سرنوشت مقدر – مقضی به قضای

62- در رابطه ی اراده ی انسان با اراده ی خداوند کدام مطلب صحیح نیست ؟

1-وجود اختیار و اراده در انسان به علت اراده ی الهی و خواست خداوند است.

2-اراده ی ما و عملی که از ما سر می زند همگی وابسته و در عرض اراده ی خداوند است.

3-هر کاری که از روی ویژگی اختیار از انسان سرزند داخل در تقدیر الهی است.

4-حوادث جهان و از جمله کارهای انسان تحت تدبیر و اراده خداوند و مظهری از قضا و قدر الهی است .

  • طاهره نظیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی