دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

نمونه سوالات امتحان نهایی سوم متوسطه

سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۰۸:۰۷ ب.ظ

سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس
با ویرایش جدید

تهیه و تنظیم : دبیرمحترم جناب آقای سید علی حسینی ایمنی

سرگروه معارف اسلامی بابلسرhttp://bineshbabolsar.blogfa.com

لطفا ادامه مطلب را مشاهده فرمایید:


باسمه تعالی

سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس

توجه : همه سؤالات نهایی با کتاب دین و زندگی (3) چاپ 1390 مطابقت داده
شده است.

درس اوّل:

1- چه رابطه ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین
بشر وجود دارد؟ خ 85- د 87-

2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید کاملاً درست و قابل اعتماد باشد ؟ ش
88- ش90-

3- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟ ش90-

4- وسیلة فهم پیام الهی چیست ؟ خ 85-

5- ترجمه و پیام آیۀ : « قالَ رَبُّـنا الَّذی اَعطیَ کُلَّ شَیءٍ خَلقَهُ ثُمَّ
هَدیَ . » (طه 50) ش85- د 86-

6- دو چراغ راه که خداوند برای تشخیص درست هدف به انسان داده است ، کدامند ؟ ش
89 -

7- منظور از حجّت آشکار و حجّت نهان در کلام امام کاظم (ع) چیست ؟ د 85- خ 88-

8- چرا هدایت یک اصل عام و همگانی در نظام خلقت است ؟ خ86-

9- دو ویژگی انسان که در هدایت او تأثیر دارند ،کدامند ؟ ش 87-

10- پیام آیۀ : « سَبِّحِ اسمَ رَبَّکَ الاَعلیَ اَلَّذی خَلَقَ فَسَوّیَ وَ
الَّذی قَدَّرَ فَهَدیَ » (اعلی 3-1) د 87-

11- ویژگی هایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می شود را به طور
کامل شرح دهید . د 88-

12- خدای جهان ، خالقی( آفریدگاری) حکیم است ، یعنی چه ؟ خ 90 –

13- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را در می یابد و پاسخ می
دهد. ش90-

۱۴- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه» باشد ؟ خ 89-


درس دوم :

1- علل آمدن پیامبران متعدد را نام ببرید. خ 85 - د 86-

2- مصونیت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورتی است؟ توضیح دهید. ش85-

3- آیا مصونیت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به
سمت گناه نمی روند ؟ توضیح دهید. خ 87-

4- چرا عصمت در حوزة مسئولیت های مربوط به رسالت ضروری است ؟ ( ذکر 2 مورد) خ
86-

5- عالی ترین درجة وحی مخصوص چه کسانی است و به چه معناست ؟ ش 86-

6- از عوامل جاودانگی شریعت پیامبر اکرم (ص) « حفظ قرآن کریم از تحریف » را
توضیح دهید. ش 86-

7- معجزه ( اعجاز) را تعریف کنید. خ 85- د 86-

8- اگر خداوند یک دین برای انسان ها فرستاده است ، پس چرا اکنون ادیان الهی
مختلفی در جهان وجود دارد ؟ (ذکر یک مثال) د 85- ش90-

9- وحـی را تعریف کنید. ش 87- ش 88- د 89-

10- از محورهای اصلی برنامه دیـن واحـد دو مورد را بنویسید . ش 87-

11- توضیح دهید چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد ؟ خ
88-

12- حدیث « نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبیاءِ اُمِرنا اَن نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلیَ
قَدرِ عُقولِهِم » به کدام یک از علل آمدن پیامبران متعدد اشاره دارد ؟ خ 89-

13- ویژگی های دین اسلام که سبب انطباق آن با نیازهای متغیر زمان می شود را نام
ببرید . خ 89-

14- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید . ش
89 –

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

پیامبران از چنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی
شوند. ش90-

16- از علل آمدن پیامبران متعدد « از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین »
را توضیح دهید. خ 90 -

درس سوم :

1- اعجاز پیامبر اسلام اگر به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می آمد ؟ د
85-

2- تحدّی را تعریف کنید. ش85 – ش86- د 87- خ 88- د 89- ش90-

3- توضیح دهید چگونه قرآن کریم « در عین نزول تدریجی ، انسجام درونی » دارد ؟ خ
86-

4- جنبه های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید. ش86- د 87-

5- « تازگی و شادابی دائمی » از ویژگی های محتوایی و معنایی قرآن را توضیح دهید
. د 86-

6- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ، امروز و فرداهای انسان هاست ؟ ش 88-

7- توضیح دهید آیا قرآن که پانزده قرن پیش نازل شده می تواند پاسخگوی نیازهای
بشر امروزی باشد ؟ خ 87-

8- از ویژگی های محتوایی و معنایی قرآن کریم « جامعیت و همه جانبه بودن » را شرح
دهید . ش 89 –

9- ترجمه کنید: « وَ اِن کُنتُم فی رَیبٍ مِمّا نَزَّلنا عَلیَ عَبدِنا
فَأتوا بِسورَةٍ مِن مِثلِهِ » ( بقره 23) ش 87- د 88 (با پیام)
– ش90-

10- موزون بودن در کلمات و رسایی در تعبیرات مربوط به کدام یک از جنبه
های اعجاز قرآن کریم است ؟ خ 88-

11- تکمیل کنید : نفوذ خارق العادة قرآن کریم در افکار و نفوس از نشانه های
............. اعجاز این کتاب آسمانی است . خ 89-

12- ویژگی مهم قرآن کریم را بنویسید. خ 90 -

درس چهارم :

1- طاغوت را تعریف کنید. خ 85- خ86- د 86- ش 87- د 88- ش 89 -

2- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام برده ، بنویسید آیه « ... یَتلو
عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ ...» به
کدام یک از آن ها اشاره دارد ؟ ش 85 -

3- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام ببرید. د 85- ش 87- ش90-

4- ترجمه کنید : « لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً
مِن اَنفُسِهِم » ( آل عمران 164) خ 88-

5- تکمیل کنید : در اسلام ، کسانی را که فرمان و قانونشان نشأت گرفته از قرآن
نیست ........ می نامند. ش 88-

مراجعه ی به « طاغوت » و انجام دستورهای وی بر مسلمانان
............. است . خ 90 -

6- ولایت ظاهری از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید . خ
89-

7- دو دلیل از دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی را نام
ببرید. ش90-

8- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می گویند.
د 89-

گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات
الهی است. خ 90 -

درس پنجم :

1- ترجمه و پیام آیه: « یا اَیُّها الرَّسولُ بَلِّّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن
رَبِّکَ و اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ...»(مائده 67) خ85- د 87- ش
89-

2- دو مورد از نکاتی را که پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با قرآن و اهل بیت (ع) در
حدیث « ثقلین » بیان فرمودند، بنویسید. ش85-

3- ترجمه و پیام آیه: « یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوا اَطیعوا اللهَ و اَطیعوا
الرّسولَ و اولِی الاَمرِ مِنکُم ...» ( نساء 59) د85-

4- یک پیام آیه:« اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ
البَیتِ و یُطَهِرَکُم تَطهیراً »(احزاب 34) را بنویسید. خ 86- ش 87- د 88-

5- حدیث « مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌ مَولاهُ » دربارة چه واقعه ای است ؟ ش
86-

6- بر اساس حدیث ثقلین دو چیز گرانبها که پیامبر (ص) پس از رحلت خود برای مردم
به جا گذاشتند چه بود و دربارة آن ها چه سفارش فرمود ؟ د 86-

7- پیام حدیث : « مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً
جاهِلیَّةً » را بنویسید. خ 87- ش 88-

8- نام آیۀ :« اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ آمَنوا
.......... » را بنویسید. ( مائده/ 55 ) خ 88- د 89 (بیان مصداق آیه) -

9- چرا نیاز به امام پس از پیامبر نه تنها از بین نمی رود ، بلکه بیش تر هم می
شود ؟ خ 90 -

درس ششم :

در چاپ 1390 کتاب دین و زندگی (3) درس ششم یک درس جدید می باشد و هنوز سؤال
نهایی از آن طرح نشده است.

درس هفتم :

1- دو مورد از مسایلی که پس از رحلت پیامبر (ص) موجب تحریف در معارف اسلامی و
جعل احادیث ایشان شد را بنویسید.خ 85-

2- تفاوت اساسی حکومت بنی امیّه و بنی عباس با رهبری رسول خدا (ص) در چه چیزهایی
بود ؟(ذکر دو مورد) ش85- ش90-

3- دو مورد از اشکالات اساسی که به سبب ممنوعیت نوشتن احادیث پیامبر اکرم(ص) (
نگهداری حدیث از طریق حافظه) به وجود آمد را بنویسید. د 85 - ش 86- ش 87- ش 89–
ش90-

4- چگونه پس از رحلت رسول خدا (ص) ظهور شخصیت ها و الگوهای غیر قابل اعتماد
افزایش یافت ؟ خ 87-

5- دو مورد از مسائل و مشکلات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر
(ص)
را بنویسید. د 87- ش 88- خ 90 (4 مورد )-

6- کدام یک از مشکلات سیاسی ، اجتماعی باعث شد که با فاصله گرفتن از زمان پیامبر
اکرم (ص) شخصیت های اصیل اسلامی به انزوا کشیده شوند ؟ توضیح دهید. د 88-

درس هشتم :

1- تقـیّه را تعریف کنید. خ 85- د 85 – د 87- د 88-

2- امامان بزرگوار ما « در مجاهده برای حکومت عدل » از چه اصولی تبعیت می کردند
؟(نام ببرید.) ش85-

3- امامان (ع) از دو جهت با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند، آن دو جهت چیست ؟
توضیح دهید. خ86-

4- چرا ائمة معصومین (ع) در مجاهده از اصل « آگاهی بخشی به مردم » تبعیت می
کردند ؟ ش 86- د 87-

5- ترجمه کنید : « قُلْ لا اَسأَلُکُم عَلَیهِ
اَجْراً اِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی
الْقُربیَ » (شوری 23) د 86-

6- پیام آیۀ : « قُلْ لا اَسأَلُکُم عَلَیهِ
اَجْراً اِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی
الْقُربیَ » (شوری 23) خ 87-

7- نام دو کتاب حدیث که در آن سخنان رسول خدا (ص) و ائمة اطهار (ع) گرد آمده است
را بنویسید . خ 87-

8-گردآورندگان کتاب های حدیثی مقابل را بنویسید . الف) کافی
: ب) الاستبصار : خ 90 –

9- اقدامات مربوط به مرجعیت علمی امامان (ع) را نام ببرید. خ 88- ش90-

10- از مسئولیت های مقام امامت « ولایت معنوی امامان (ع)» را شرح دهید. خ 89-

11- هریک از عبارات سمت راست با کدام یک از عبارات سمت چپ (مسئولیت های مقام
امامت ) ارتباط دارند ؟ ش 89-

1- اقدام برای حفظ سخنان و سیره ی پیامبر
(ص) الف) اقدامات مربوط به مرجعیت دینی

2- پاسخ به نیازهای مؤمنان از طریق معنوی و
غیبی ب ) مجاهده در راستای ولایت ظاهری

3- تربیت شخصیت های
اسلامی ج ) ولایت
معنوی امامان (ع)

4- آگاهی بخشی به مردم

درس نهم :

1- غیبت امام زمان (عج) در مقابل « ظهور» است یا « حضور» ؟ توضیح دهید. ش85-

2- چرا غیبت امام عصر (عج) به « خورشید پشت ابر » تشبیه شده است ؟ ش 86-

3- امام عصر (عج) رهبری خود را در عصر غیبت به چه چیز تشبیه کرده اند؟ ش 87- ش
89 -

4- علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ توضیح دهید. د 85-

5- علّت غیبت امام عصر (عج) و تداوم آن را بنویسید. خ 88-

6- بر اساس آیۀ : « إنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتَّی یُغَیِّروا ما
بِاَنفُسِهِم » (رعد11) علّت غیبت امام عصر (عج) چیست ؟ خ86-

7- آیا می توان « زمان ظهور » امام عصر (عج) را تعیین کرد ؟ مختصراً توضیح دهید.
ش 86- ش 87-

8- چرا تعیین زمان ظهور امام عصر (عج) تنها در اختیار خداوند است ؟ توضیح دهید.
ش 89 –

9- غیبت صغری را تعریف کنید. د 86- خ 87- ش 88- ش90-

10- بخش اصلی رهبری امام عصر (عج) مربوط به کدام قلمرو است و چگونه انجام می شود
؟ خ 87- خ 88-

11- ایجاد تغییر و تحوّل در جامعه ای که گرفتار بی عدالتی می باشد ، چگونه امکان
پذیر است ؟ د 88-

12- امام حسن عسکری (ع) در ارتباط با فرزندش حضرت مهدی (عج) چه اقداماتی انجام
داد ؟ خ 89-

13- نائبان چهارگانه در دوره ی غیبت صغری چه مسئولیتی بر عهده داشتند ؟ ش 89 –

14- طولانی بودن عمر حضرت مهدی (عج) چگونه امکان پذیر است ؟ د 86 - ش 87-

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

بخش اصلی رهبری امام مهدی (عج) مربوط به قلمرو ولایت معنوی است . د 88 -
ش90 ( بصورت جای خالی)-

غیبت امام مهدی (عج) در دوره ی غیبت ، در مقابل حضور است نه ظهور . د 89-
ش90-

16- دو نمونه از موارد ولایت معنوی ( یاری و دستگیری شیعیان ) توسط امام عصر
(عج) را بنویسید. د 89-

17- تکمیل کنید:

امام زمان (عج) در دوره ی غیبت صغری از طریق افرادی خاص که به ...........
معروفند، با شیعیان ارتباط داشت. ش90-

رهبری امام زمان (عج) در عصر غیبت به .............. تشبیه شده است. ش90-

درس دهم :

1- چه کسانی می توانند یاران راستین امام زمان (عج) باشند ؟ خ 85-

2- توضیح دهید آیا کسانی که فقط با دعا و گریه منتظر ظهور حضرت ولی عصر (عج)
هستند می توانند یاران راستین امام باشند ؟ خ86-

3- چهار مورد از ویژگی های یاران راستین امام عصر (عج) را بر اساس فرمایش حضرت
علی (ع) بنویسید. د86- د 87- ش 88-

4- پیام آیه :« وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ
اسْتُضْعِفوا فِی الاَرْضِ و نَجعَلَهُم اَئِمَّةً و
نَجعَلُهُمُ الْوارِثینَ » (قصص 5 ) را بنویسید. خ 85-

5- به اعتقاد جامعه شناسان « پویایی جامعۀ شیعه » در طول تاریخ به چه عواملی
وابسته بوده است ؟ خ 85- خ 89-

6- پیامبران برای تحقق وعده های الهی در پایان تاریخ از چه طرح خاصی سخن گفته
اند؟ ش 85- د89-

7- جامعه ی منتظر چگونه جامعه ای است ؟ ( ویژگی های جامعة منتظر در عصر غیبت) د
85- خ 87- ش 88-

8- اعتقاد شیعه در مورد موعود چیست ؟ خ86-

9- پیام آیۀ :« وَ لَقَد کَتَبنا فِی زَبورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ الاَرضَ
یَرِثُها عِبادیَ الصالِحونَ » ( انبیاء 105 ) خ 87- ترجمه خ 90 -

10- توضیح دهید خدا پرستان دربارة آیندة تاریخ چه اعتقادی دارند؟ د 87-

11- دو فایدة معلوم بودن مشخصات امام زمان (عج) و حضور ایشان در جامعه را
بنویسید. د 87-

12- چگونه همة ادیان دربارة اعتقاد به موعود و الهی بودن پایان تاریخ اتفاق نظر
دارند؟ خ 88- د 88-

13- چرا ایجاد آمادگی برای ظهور امام عصر (عج) باید در همة ابعاد علمی ،
فرهنگی ، اقتصادی و نظامی باشد؟ د 88-

14- بر اساس آیة : « هُوَ الَّذی اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدیَ وَ دینِ الحَقِّ
لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّـهِ » ( توبه 33 ) چه آینده ای برای تاریخ انسان
پیش بینی شده است ؟ خ 89- ش90 (ترجمه)-

15- چرا تقـویت ایمان یکی از مسئولیت های شخص منتظر در عصر غیبت است ؟ خ
89-

16- چهار مورد از مسئولیت های « شخص منتظر » در دوره ی غیبت را نام ببرید . د
89- 17- تکمیل کنید :

نگاه مثبت دین به آینده ی تاریخ و اعتقاد به حضرت مهدی (عج) اصلی به نام «
............ » را در دل زنده کرده است. خ 90 -

درس یازدهم :

1- ولی فقیه را تعریف کنید. خ 85- د 88- خ 90 -

2- راههای شناخت « مرجع تقلید » را بنویسید. خ85 – د 85- ش86 - خ 88- ش 89 -
د 89- ش90-

3- تقلید را تعریف کنید. ش85 – د 86- خ 87- ش 88- ش90-

4- با توجه به احادیث ، شرایط مرجع و فقیهی که شایسته پیروی است را بنویسید.
ش85- د 86- ش 88-

5- دو شرط مشترک از شرایط ولی فقیه ( رهبر) و مرجع تقلید کدامند ؟ خ 87- ش 89
-

6- مرجع تقلید را تعریف کنید. د 85-

7- تفـقـّه را تعریف کنید. خ 86- خ 88- د 89-

8- فقیه را تعریف کنید. ش90-

9- تفـقّـه به چه معناست و به چه کسی فقـیه می گویند ؟ د 87-

10- انتخاب ولی فقیه به چه شیوه هایی انجام می گیرد ؟ توضیح دهید. ش85- خ86- د
86 (بدون توضیح)- د 87- خ 90 -

11- در عصر غیبت مرجعیت علمی و حکومت اسلامی چگونه تداوم می یابد ؟ خ 87 -

12- چرا مرجع باید عادل و زمان شناس باشد ؟ د 87-

13- چرا ولی فقیه باید زمان شناس باشد ؟ ش90-

14- بنا بر فرمان امام زمان (عج) در دورة غیبت ، نیابت ایشان به چه کسی می رسد و
مسئولیت های او چیست ؟ د 88-

15- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

در عصر غیبت، حکومت اسلامی در چارچوب « مرجعیت فقیه » استمرار می یابد. د 88 -
خ 89 – ش90 (بصورت جای خالی)-

16- چه شرایطی برای مشروعیت یافتن رهبر جامعه اسلامی ( ولی فقیه) لازم است ؟ خ
85- ش90-

17- چرا « تدبیر و کفایت » و « شجاعت و قدرت روحی » از شرایط رهبر جامعة اسلامی
است ؟ د 88-

18- دو ویژگی کسی که شایستگی رهبری جامعة اسلامی را دارد، نام ببرید . خ 89-

19- منظور از « مشروعیت » و « مقبولیت » ولی فقیه را مختصراً توضیح دهید. ش 86-

20- چرا ولی فقیه باید مقبولیت داشته باشد ؟ ش 87- ش 88- د 89-

21- مشروعیت ولی فقیه را تعریف کنید. خ 88-

22- میان انتخاب « ولی فقیه » و « مرجع تقلید» چه تفاوتی وجود دارد ؟ د 85- ش
86- ش 89 -

درس دوازدهم :

1- چرا نظام اسلامی را « مردم سالاری دینی » نامیده اند ؟ خ 85-

2- آیا تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت می تواند در زمینه سازی حکومت جهانی ولی
عصر(عج) مؤثر باشد ؟ د 85- د 89-

3- تفاوت اصلی نظام اسلامی با سایر حکومت های دمکراتیک در چیست ؟ خ86- د 86-
ش90-

4- « مردم سالاری دینی» را با دمکراسی رایج در جهان مقایسه کنید . خ 88-

5- با توجّه به سفارشات حضرت علی (ع) به مالک اشتر بنویسید چرا رهبر باید از
افراد عیب جو و ترسو دوری کند ؟ ش 87-

6- تکمیل کنید : هدف دمکراسی رایج در جهان تأمین ............... مردم می باشد
. خ 89-

7- حکومت دمکراتیک یا مردم سالار را تعریف کنید. خ 90 –

تهیه و تنظیم : دبیر سید علی حسینی ایمنی

سرگروه معارف اسلامی بابلسر

درس سیزدهم :

1- « عزّت نفس » را تعریف کنید. ش 85-

2- « عرّت نفس » را تعریف کرده و رابطه ی آن را با مفاهیم زیر بنویسید. الف)
گناه ب) پیمان شکنی خ 85-

3- چرا انسان صاحب عزّت به پیمان شکنی دست نمی زند ؟ د 85- د 86- د 87- د 89-

4- رابطه عزّت با وفای به عهد و پیمان را بررسی کنید. ش90-

5- « انسان صاحب عزّت» و « انسان گناهکار» در برابر نفس لوّامه و نفس امّارة
خود چگونه عمل می کند ؟ د 88-

6- چه رابطه ای بین عزّت نفس وگناه وجود دارد ؟ چرا ؟ ش 89 –

7- « تمایلات انسان » چند دسته است ؟ آن ها را بنویسید. ش85- د 87- ش 88- ش90-

8- دو دسته از تمایلات انسان کدامند و چه نامیده می شوند ؟ ش86- د 89-

9- نام دو خود در انسان چیست ؟ ش 87-

10- چگونه می توان عزّت نفس را پرورش داده و تقویت کرد ؟ ش85- خ 88-

11 - ترجمه و پیام آیۀ :« مَن کانَ یُریدُ العِزَّةَََ
فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعاً » (فاطر 10) د 85 – ش 89- خ 90 -

12- آیا می توان تحریکات بیرونی و شرایط اجتماعی و اقتصادی را عامل اصلی گناه
دانست ؟ خ 86-

13- چرا نمی توان مسئولیت انجام دادن گناه را از دوش خود برداشت و به
عوامل بیرونی منتقل کرد ؟ خ 89- ش90-

14- قرآن کریم راه پرورش عزّت نفس را چه می داند؟ خ 86-

15- ترجمه کنید: « وَ لِلّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِ وَ لِلمؤمِنینَ وَلکِنَّ
المُنافِقینَ لایَعلَمونَ » (منافقون 8 ) ش 86- خ 87- ش 88-

16- بر اساس آیة :« مَن کانَ یُریدُ العِزَّّةَ فَلِلّهِ
العِزَّةُ جَمیعاً » (فاطر 10) راه پرورش عزّت نفس چیست ؟ د
86-

17- انسان صاحب عزّت در برخورد با نفس لوّامه و نفس امّاره چگونه عمل می کند ؟
خ 87-

18- انسان صاحب عزّت همواره به سود کدام نفس خود عمل می کند ؟ خ 88-

19- راه کسب عزّت چیست ؟ و چه کسانی عزّت بیشتری دارند ؟ ش 87-

20- تکمیل کنید: تحریکات بیرونی عوامل زمینه ساز گناهند ، امّا قدرت ..........
انسان می تواند در مقابل گناه بایستد. ش 88-

21- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

انسان دارای عزّت نفس در مقابل افراد زورگو و ستمگر متواضع است. ش90-

درس چهاردهم :

1- عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده را بیان کرده ، توضیح دهید . خ 85- ش
87- د 88-

2- از زمینه های تشکیل خانواده ، « اُنس با همسر » را شرح دهید . ش 88-

3- زمینه های تشکیل خانواده ( اهداف ازدواج ) را نام ببرید. د 85- د 86- د 87-
د 89-

4- عبارت قرآنی « وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً » به کدام یک
از زمینه های تشکیل خانواده اشاره دارد ؟ توضیح دهید. د 88- ش90-

5- ابتدایی ترین زمینة تشکیل نهاد خانواده چیست ؟ توضیح دهید. ش 86-

6- آیا تفاوت میان زن و مرد به معنای برتری یکی بر دیگری است ؟ خ 86- خ 88-
ش90 ( با ذکر مثال)-

7- چرا خداوند نقش زن و مرد را متفاوت قرار داده است ؟ خ 87-

8- در زمینه های شکل گیری نهاد خانواده موارد مقابل را مشخص نمایید. الف )
ابتدایی ترین زمینه ب) عالی ترین زمینه خ 90-

9- ترجمه کنید : « وَ الذّاکِرینَ اللهَ کَثیراً وَ الذّاکِرِاتِ أَعَدَّ
اللهُ لَهُم مَغفِرَۀً وَ اَجراً عَظیماً » (احزاب 35) خ 90 –

10- آیا کلمة اِنس و بنی آدم در قرآن کریم اختصاص به جنس خاصی
دارد ؟ چرا ؟ خ 89-

درس پانزدهم :

1- با توجه به روایات معصومین (ع) چهار مورد از معیارهای همسر شایسته را نام
ببرید. خ 85-

2- چرا نباید فاصله میان بلوغ طبیعی و فکری با زمان ازدواج زیاد شود ؟ خ
85-

3- با توجه به آموزه های پیشوایان دین درباره هر یک از موارد زیر توضیح دهید.
ش85-

الف) مشورت با پدر و مادر در انتخاب همسر ب) دو راه
مناسب برای شناخت همسر

4- چرا اذن پدر برای ازدواج دختر الزامی است ؟ د85 - ش86 - ش 88- ش 89 -

5- آمادگی برای ازدواج نیازمند چند بلوغ است ؟ نام ببرید. خ 86- خ 88- ش90-

6- چرا پیشوایان دین در امر ازدواج مشورت با پدر و مادر را سفارش کرده اند ؟ د
86- خ 90 -

7- چرا تنها علاقه و محبّت اوّلیّه نمی تواند لازمة انتخاب همسر باشد ؟
خ 87-

8- چه نوع معاشرت هایی برای شناخت همسر نتیجه بخش نیست؟ چرا ؟ خ 87-

9- ازدواج به موقع چه فوایدی را در بر دارد ؟ ش 87-

10- سه مورد از راه های شناخت همسر را بنویسید . د 87- ش90-

11- چرا نمی توان در قالبی غیر از ازدواج به نیاز جنسی پاسخ داد ؟ توضیح دهید.
خ 88-

12- لازمة انتخاب شایستة همسر ، تسلّط بر چه چیزی است ؟ د 88-

13- نتایج ازدواج در زمان و موقعیت مناسب و نامناسب را با یکدیگر
مقایسه کنید . خ 89-

14- درستی یا نادرستی گزاره های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید.

نباید فاصله ی میان بلوغ جنسی و عقلی با زمان ازدواج زیاد شود. د 89-

15- از نظر مقررات اسلامی اگر عقدی به زور انجام گیرد چه حکمی دارد ؟ د 89-

16- تکمیل کنید: اگر عقد ازدواج به زور انجام گیرد،........... است. ش90-

درس شانزدهم :

1- « نفقه » چیست و بر عهدة چه کسی می باشد ؟ خ 85- د 86-

2- نفـقـه را تعریف کنید. ش 86- ش 87- ش 88- ش 89 – ش90-

3- آیا شرط پرداخت نفـقـه نیازمند بودن زن است ؟ توضیح دهید . د 87-

4- شرط پرداخت نفـقـه چیست ؟ ش90-

5- مهمترین وظیفه( نقش) مشترک زن و مرد( پدر و مادر) در خانواده چیست ؟ آن را
توضیح دهید . ش 85- د 85- خ 88- ش90-

6- چهار نقش مرد در زندگی مشترک را نام ببرید . د85- خ86-

7- از نقش های مرد « رابطة محبّت آمیز با همسر » را توضیح دهید . ش 87-

8- از نقش مرد در خانواده « محبّت و نظارت پدری » را توضیح دهید . د 89-

9- ترجمه کنید : « و قَضیَ رَبُّکَ اَلّا تَعبُدوا اِلّا اِیّاهُ و
بِالوالِدَینِ اِحساناً... » (إسراء 23) خ86- خ 88- ش90-

10- چهار شرط اصلی پیمان ازدواج را بنویسید . ش86- خ 87- د 88- ش90-

11- وظایف ما ( فرزندان ) نسبت به پدر و مادر چیست ؟ ( چهار مورد ) ش86- خ
89-

12- چرا هیچ کاری را نمی توان با نقش مقدس مادری برابر دانست ؟ د
87-

13- کدام یک از موارد زیر مربوط به نقش مرد و کدام یک مربوط به نقش زن در
خانواده است ؟ ش 88-

الف ) تدبیر امور خانه ب )
مدیریت و نگهبانی از حریم خانواده

14- چه نقش هایی در خانواده بر عهدة زن می باشد ؟ نام ببرید . خ 89-

15- در خانواده تدبیر امور خانه از وظایف چه کسی است ؟ و چرا این نقش از ارزش و
اهمیّت برخوردار است ؟ ش 89 –

16- از نقش هایی که در خانواده بر عهده ی زن می باشد « همسر داری » را شرح دهید
. خ 90 -

منبع:http://bineshbabolsar.blogfa.com

  • طاهره نظیفی

نظرات  (۱)

عالی بود برای همه دعا کنید
پاسخ:
ممنون گلم موفق و سربلند باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی