سرزمین و چاه برهوت چیست و در کجا واقع شده است؟
امام علی (ع): ارواح مشرکان در چاهى از آتش به نام بَرَهوت جای دارد
پرسش
آیا
«چاه برهوت» یک افسانه است؟ چرا دو دانشمند به آنجا رفتند و هیچ سنگ
آتشفشانی پیدا نکردند؟! ضمن اینکه حتی هیچ بوی تعفنآمیزی هم حس نکردند؟
پاسخ اجمالی
واژه
«برهوت» در بسیاری از منابع روایی و دینی شیعه و اهل سنت آمده و مصادیق
گوناگونی برای آن در نظر گرفته شده است. در ذیل به بررسی برخی از آنها
خواهیم پرداخت.
وادی برهوت؛ چاه برهوت
ارباب لغت؛ «برهوت» را وادی معروفی دانستهاند[1] و برخی دیگر؛ علاوه بر معنای سابق، آنرا نام چاهی نیز دانستهاند.[2]
در روایات نیز به هر دو مورد بالا اشاره شده است:
امام علی(ع): «ارواح مسلمانان در سرچشمهاى در بهشت جاى دارند به نام "سَلمى" و ارواح مشرکان در چاهى از آتش به نام بَرَهوت».[3]
امام صادق(ع): «در پشت سرزمین یمن، درّهاى است که آنرا برهوت مینامند، و از آن درّه، جز مارهاى سیاه و جغد نگذرد...».[4]
به نظر میرسد که تعبیر «برهوت» هم
برای چاه و هم برای وادی وجود داشته و هر کدام از این دو تعبیر، حقیقت
خارجی دارند. در برخی از روایات به هر دوی اینها با هم اشاره شده است:
امام علی(ع):
«بهترین سرزمین برای مردم، وادی مکه و وادی در هند است ... و بدترین
وادیها برای مردم، دو وادی است؛ وادی احقاف و وادی در حضرموت به نام
برهوت. بهترین چاه برای انسانها، چاه زمزم است و بدترین چاه برای مردم،
چاه برهوت است که ... ارواح کفار در آنجا هستند».[5]
برهوت در این دنیا یا در جهان پس از مرگ
از برخی روایات چنین برمیآید که «برهوت» در همین دنیا و بر روی کره زمین قرار گرفته است:
پیامبر
اسلام(ص): «بهترین آبی که بر روی زمین قرار میگیرد، آب زمزم است ... که
در آن سلامتی از بیماری است و بدترین آب بر روی زمین، آب وادی برهوت است».
[6]
امام علی(ع): «آب زمزم، بهترین آب روى زمین است و بدترین آب روى زمین آب برهوت است».[7]
امام باقر(ع):
«خداوند، آتشی در مشرق خلق کرده تا ارواح کفار را در آن نهد؛ شب هنگام، از
زقوم آن بخورند و از حمیم آن بنوشند و صبح هنگام، آنها را به وادی برهوت
میبرند که آتش شدید دارد...».[8]
امام باقر(ع) به یک اعرابى فرمودند: «از پس شما یک وادی است که آنرا برهوت گویند و جغد و هامّ در آن ساکناند و ارواح مشرکان تا روز قیامت در آن عذاب میکشند».[9]
امام صادق(ع):
«پیکرهایى نفرین شده، زیر خاک و در بقعههاى آتشاند، و ارواح ناپاک، در
وادى برهوت [در حضرموت] در چاه گوگرد در ترکیبهاى ناپاک و نفرین
شده...».[10]
اما بر خلاف این روایات، از برخی دیگر چنین برمیآید که برهوت برای جهان پس از مرگ است:
امام علی(ع) فرمودند: «بدترین چاهی که در جهنم وجود دارد، چاه برهوت است که در آن ارواح کفار قرار میگیرد».[11]
در این زمینه باید گفت؛ برخلاف ظاهر
این روایات، منافاتی میان آنها وجود نداشته و میتوان هر دو امر را واقعی
دانست؛ برهوتی در این دنیا و پشت سرزمین یمن قرار دارد و برهوتی در جهان پس
از مرگ که ارواح مردگان کفار در آن شکنجه میشود و یا آنکه توصیفات ارائه
شده، جلوه باطنی همان چیزی است که اکنون وجود داشته و به ظاهر قابل رؤیت
نیست.
برخی روایات نیز تأییدکننده همین
موضوع هستند که ورای آنچه در ظاهر وادی السلام و برهوت میبینیم، اموری
باطنی وجود دارند که قابل مشاهده برای تمام افراد نیستند:
امام على(ع) فرمودند:
«اى پسر نباته! اگر پردهها کنار زده شود، هر آینه ارواح مؤمنان را در این
پشت (وادی السلام) خواهید دید که حلقه زدهاند. به دیدار هم میروند و با
یکدیگر سخن میگویند. در اینجا روح هر مؤمنى هست و در وادى برهوت، جان هر
کافرى».[12]
شخصی از امام رضا(ع) در مورد بدترین
درّه روى زمین سؤال نمود، و آنحضرت فرمود: «درّهاى است در یمن به نام
برهوت که از درّههاى جهنّم است».[13]
بنابر این روایات؛ همین برهوت زمینی،
برهوت پس از مرگ برای کفار میباشد، که البته چشم مادی ما از دیدن حقایق و
وقایعی که در این سرزمین میگذرد بیاطلاع است.
================================
[1].
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق، مصحح، میر دامادی، جمال
الدین، ج 2، ص 10، بیروت، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر،
چاپ سوم، 1414ق.
[2]. طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تحقیق، حسینی، سید احمد، ج 2، ص 192، تهران، کتابفروشی مرتضوی، چاپ سوم، 1375ش.
[3].
ثقفی، ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال، الغارات أو الإستنفار و الغارات،
محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 1، ص 112، تهران، انجمن آثار ملی، چاپ
اول، 1395ق.
[4].
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی،
محمد، ج 8، ص 261، تهران، دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[5].
مکی فاکهی، محمد بن اسحاق، أخبار مکة فی قدیم الدهر و حدیثه، ج 2، ص 41،
بیروت، دار خضر، چاپ دوم، 1414ق؛ حمیری یمانی صنعانی، عبدالرزاق بن همام،
المصنف، محقق، اعظمی، حبیب الرحمن، ج 5، ص 115، هند، بیروت، المجلس العلمی،
المکتب الإسلامی، چاپ دوم، 1403ق.
[6].
أبوالقاسم طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الکبیر، محقق، سلفی، حمدی بن
عبدالمجید، ج 11، ص 98، قاهره، مکتبة ابن تیمیة، چاپ دوم، بیتا؛ مقدسی،
ضیاءالدین محمد بن عبدالواحد، الأحادیث المختارة أو المستخرج من الأحادیث
المختارة مما لم یخرجه البخاری و مسلم فی صحیحیهما، ج 13، ص 83، بیروت، دار
خضر للطباعة و النشر والتوزیع، چاپ سوم، 1420ق.
[7].
برقی، ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال
الدین، ج 2، ص 573، قم، دارالکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق.
[8]. الکافی، ج 3، ص 247.
[9]. طبری آملی، محمد بن جریر، دلائل الامامة، ص 229، قم، بعثت، چاپ اول، 1413ق.
[10]. عدهای از علماء، الأصول الستة عشر، ص 44، قم، دار الشبستری للمطبوعات، چاپ اول، 1363ش.
[11]. الکافی، ج 3، ص 246.
[12]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 6، ص 243، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
[13]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج 1، ص 244، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق.
منبع:islamquest.net
- ۹۴/۰۸/۲۹