دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی


سال دوم دین و زندگی(مشترک همه ی رشته ها)

 

  مرحله ی اول :اندیشه و قلب
درس اول:جلوه های حکمت و تدبیر

 

  پرسش های چهار گزینه ای
۱ – آیه ی « وَ لِِلّه مُلکُ السَماواتِ وَ الاَرضِِ ….» بیانگر کدام مطلب است؟ (آزمایشی سنجش-۸۱و۸۲)

۱) مالکیت تمام اشیا از آن خداوند است وتنها او مالکیت حقیقی و اصیل دارد.
۲) مالکیت همه ی اشیا از آن خداوند است اما مالکیت های حقیقی دیگری هم وجود دارد.
۳) مالکیت و فرمانروایی آسمان ها و زمین از آن خداست و انسان فقط مالک بر جسم خود می باشد.
۴) مالکیت و فرمانروایی اسمان ها و زمین از ان خداست و انسان مالک بر اموالش می باشد.  

 

  ۲- قرآن«مالکیت» همه ی اشیا را از آن چه کسی می داند؟(آزاد ریاضی- ۸۲)

۱) ولی امر
۲) امام
۳) خداوند
۴) رسول  

 

  ۳- پیام آیه ی : « رَبَّنا ما خَلَقتَ هذا با طِلاً»،کدام است؟(آزمایشی سنجش- ۸۴و ۸۵)

۱) خداوند افراد باطل را خلق نکرده اند.
۲) خدایا ما را از باطل دور کن.
۳) خلقت جهان بیهوده نیست.
۴) خدایا ما را به باطل مبتلا نکن.  

 

  ۴ – از نظم در موجودات جهان می توان نتیجه گرفت: ( آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) هر موجودی از اجزای خاص تشکیل شده است.
۲) هر یک از اجزا خواص ویژه ای دارند.
۳) هر جزئی وظیفه ی معینی بر عهده دارند.
۴) همه ی موارد  

 

  ۵ – مضمون عبارت: «همانا نشانه هایی برای خردمندان است»کدام آیه است؟ (آزمایشی سنجش- ۸۵)

۱) لایاتٍ لاولی الا لباب
۲) لایاتٍ لقومٍ یعلمون
۳) لایاتٍ لقومٍ یفقهون
۴) لایاتٍ لقومٍ یتفکّرون  

 

  ۶ – مطابق آیه ی شریفه ی «انّ فی خلق السماوات و الا رض و اختلاف اللیل و النهار لایاتٍ لاولی الالباب» این نشانه ها برای چه کسانی است؟(آزمایشی سنجش- ۸۳ وآزاد زبان- ۸۱)

۱) انسان
۲) مسلمانان
۳) مومنان
۴) خردمندان  

 

  ۷ – د ر خلقت آسمان ها و زمین برای چه کسانی نشانه هایی است؟(آزاد هنر و انسانی -۸۱)

۱) دانایان
۲) آدمیان
۳) مشرکان
۴) موم  

 

  ۸ – شاخصه ی اصلی مجمو عه ها و موجودات بزرگ و کوچک جهان چیست؟ (آزمایشی سنجش- ۸۵)

۱) پیوستگی
۲) هدف و غایت
۳) طرح و نقشه
۴) برنامه  

 

  ۹ – شاخصه ی اصلی یک مجموعه ی منظم ……………آن است.(آزمایشی سنجش- ۸۵)

۱) تغییر و تحول
۲) هدفداری
۳) هم آهنگی اجزاء
۴) برنامه  

 

  ۱۰ – قرآن کریم،جهان را ……….. معرفی می کند.(سراسری فنی و حرفه ای وآزمایش سنجش۸۵)

۱) متغیر و متحرک
۲) مخلوق و نیازمند
۳) بی ثبات و پایدار
۴) تجلی تدبیروحکمت الهی  

 

  ۱۱ – کدام یک،از ویژگی های جهان واقعی نمی تواند باشد؟

۱) هر موجودی از اجزای خاص و معینی تشکیل شده است.
۲) تمام اجزا با آرایش مخصوص کنار هم قرار گرفته اند.
۳) هر یک از موجودات خواص ویژه ای دارند که با وظیفه ی آن ها هماهنگی دارد.
۴) و همکاری بین موجودات ناشی از آگاهی آن  

 

  ۱۲ – پاسخ به این پرسش اساسی هر انسان که «در چگونه جهانی زندگی می کنیم؟»پایه ی کدام است و چه تاثیری در زندگی انسان دارد؟

۱) جهان بینی-اعتقاد به خدا
۲) دین- اعتقاد به خدا
۳) جهان بینی-جهت دادن به برنامه ها و تصمیم ها
۴) دین-جهت دادن به برنامه ها و تصمیم ها  

 

  ۱۳ – «صنوان و غیر صنوان» به چه معناست؟

۱) درخت نخل و زیتون
۲) باغ انگورو نخل
۳) گیاه یک پایه و دو پایه
۴) آب گوارا و ناگوار  

 

  ۱۴ – حضرت علی علیه السلام در خطبه ی نود نهج البلاغه به چه موضوعی اشاره می نماید ؟

۱) نبوت
۲) حقانیت خودبرای جانشینی پیامبر
۳) ویژگی های خالقیت خداوند
۴) مسائل حکومت اسلام

۱۵ – کدام ویژگی است که مانند روح در همه ی اجزاء و فعالیت ها و همکاری های مجموعه ی منظم حضور دارد؟
۱) مجزا بودن
۲) خواص ویژه
۳) غایت
۴) آرایش مخصوص اجزا

۱۶ – کدام یک از خصوصیات مجموعه ی منظم نیست؟
۱) میان وظایف و مسئولیت ها پیوستگی و ارتباط وجود دارد.
۲) اگر به کار یک جزء به تنهایی نگاه شود ،کامل و بدون نقص به نظر می آید.
۳) هر جزء کار مخصوصی انجام می دهد و وظیفه ی معینی بر عهده دارد.
۴) کارها و مسئولیت ها در ارتبط با هم معنا می یابند.

۱۷ – رسیدن به علم و دانش در جهان قانونمند و بی قانون به ترتیب چگونه است؟
۱) ممکن ،غیر ممکن
۲) غیر ممکن ،ممکن
۳) ممکن،ممکن
۴) غیر ممکن،غیر ممکن

۱۸ – خردمندان پس از تفکر در آفرینش آسمان ها و زمین چه می گویند؟
۱) ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار
۲) و لا تخزنا یوم القیامه انک لا تخلف المیعاد
۳) و لا تجعل فی قلوبنا غلاً للذین ءامنوا انک روف رحیم
۴) ربنا فاغفرلنا ذنوبنا و کفّر عنا سیئاتنا و تو فنا مع الا برا

۱۹ – این که ممکن است دو گیاه در یک زمین باشند و از یک آب استفاده کنند اما میوه های گوناگون بدهند بیانگر چیست؟
۱) هدایت عام
۲) آگاهی اجزاءاز وظایف خود
۳) نظم و همکاری ویژه ی اجزاء متناسب با هدف
۴) هدایت تشریعی

۲۰ – مقصود از«اختلاف اللّیل و النهار»چیست؟
۱) تفاوت شب و روز
۲) اختلاف زمانی مدت شب و روز
۳) آمد و شد شب و روز
۴) فانی بودن و نا پایداری روزگار

۲۱ – عبارت قرآنی «الذین یذکرون الله قیاماً و قعوداً و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض»در وصف حال چه کسانی می باشد؟
۱) اولی الابصار
۲) نماز گزاران
۳) مسلمانان
۴) اولی الالباب

۲۲ – در جهان واقعی اجزای هر موجود دارای خواص …………. و…………… با سایر اجزاست.
۱) مشابه-مرتبط
۲) ویژه- غیر مرتبط
۳) ویژه-مرتبط
۴) مشابه- غیر مرتبط  

 

  درس دوم:با کاروان هستی

 

  پرسش های چهار گزینه ای
۲۳ – مبدآ و منشآ دانش بشری…………است؟ (سراسری فنی وحرفه ای و آزمایش سنجش-۸۵)

۱) قوه ی تفکر انسان و فعلیت یافتن آن
۲) فطرت حقیقت جویی و کاوشگری او
۳) قوه ی تفکر انسان و نظام قانونمند جهان
۴) نظام قانونمند جهان و بعد بی نهایت طلبی او  

 

  ۲۴ – ترجمه ی آیه ی:‹‹افغیردین الله یبغون›› کدام است؟ (آزمایشی سنجش-۸۵)

۱) آیا به جز دین خدا را می خواهید؟
۲) آیا غیر از دین شما را هدایت می کند؟
۳) آیا جز دین خدا را طلب می کنند
۴) غیر دین خدا را طلب نکنید.  

 

  ۲۵ – قرآن کریم بازگشت چه چیزی را به سوی خدا معرفی می کند؟ (آزاد تجربی-۸۲)

۱) همه ی امور
۲) انسان
۳) فرشتگان
۴) طبیعت  

 

  ۲۶ – هر قدر علم و دانش بشر توسعه می یابد درک ……..در جهان آسانترمیشود.(آزمایشی سنجش.۸۵)

۱) مجموعه ها و مخلوقات
۲) هدف آفرینش
۳) موارد۱و۲
۴) روابط و پیوستگی ها  

 

  ۲۷ – نظام واحد جهانی معلول ……است. (آزمایش سنجش-۸۵)

۱) طبیعت وسرشت پدیده ها ونظام آنها
۲) ارتباط وپیوستگی پدیده ها وتقسیم کار بین آنها
۳) یک واقعیت انکارناپذیرترسیم یافته ازپندارانسان
۴) خوی استکباری جهانخواران تشنه ی غارت سرمایه ها  

 

  ۲۸ – خدای متعال در قرآن کریم می فرماید:پروردگار شما کسی است که خورشید را روشن وماه را نورانی قرار دادوبرای ماه ،منزل ها معین کرد تا ………….

۱) بین شب وروزفرق قائل شوید.
۲) شمار سالها وحساب وقتها را بدانید.
۳) درداد وستد خود دچار مشکل نشوید.
۴) سال را از ماه وماه راازهفته وروزتشخیص دهید.  

 

  ۲۹ – آیه ی شریفه ی‹‹هو الذی جعل الشمس و القمر نوراً و قدره منازل لتعلموا عدد السنین و الحساب››به کدام موضوع دلالت دارد؟

۱) انفجار خورشید در قیامت
۲) نظم و ترتیب در آفرینش
۳) حساب و میزان اعمال
۴) تعیین سال و ماه از روی مصنوعات بشری  

 

  ۳۰ – در یک درخت سیب،موارد کدام گزینه دارای رابطه عرضی با هم هستند؟

۱) سلول-برگ- درخت
۲) سلول-برگ- میوه
۳) سلول- ریشه- درخت
۴) ریشه- ساقه-برگ  

 

  ۳۱ – کدام جمله در مورد یک مجموعه ی منظم صحیح نیست؟

۱) فعالیت نظام های کوچک باعث رشد و بالندگی نظام بزرگ می شود.
۲) فعالیت نظام های کوچک طوری طراحی شده که کل نظام به هدف معینی برسد.
۳) نظم و ترتیب نظام های کوچک در تضاد با نظام بزرگ است ولی به آن صدمه نمی زند.
۴) هر چه دایره ی نظام بزرگتر می شود، قانونمندی به وجود می آید که نظام های کوچکتر را در بر می گیرد.  

 

  ۳۲ – نظام های دنیوی دارای کدام یک از خصوصیات زیر می باشند؟

۱) محدودیت
۲) دوام
۳) تغییر نا پذیری
۴) انرزی بی پایان  

 

  ۳۳ – مبدآ و منشآ دانش بشری چیست؟

۱) فقط قدرت تفکر
۲) مکتوبات علمی
۳) قوه فکر و مصنوعات بشری
۴) قوه ی فکرونظام قانونمند آفرینش  

 

  ۳۴ – جمله‌«تمام تلاش ها و تفکرات منظم بشری در مقایسه با نظام عجیب و دقیق کائنات،انعکاسی ضعیف و ناقابل است.» از کیست؟

۱) حضرت علی(ع)
۲) اینشتین
۳) ژرژگاموف
۴) امام صادق(ع)  

 

  ۳۵ – درطرح زیر شماره ی (۱)و(۲) بیانگر چیست؟
علم بی پایان الهی__(۱)__علم انسان__(۲)

۱) نظان خلقت-ساخته های دست انسان
۲) ساخته های دست انسان- نظام خلقت
۳) ملکوت- غیب
۴) غیب- نظام خلقت  

 

  ۳۶ – همه ی مصنوعات بشری ایهام گرفته از ………….است.

۱) تخیل
۲) نظام خلقت
۳) مکتوبات علمی
۴) سنت های پیشینیان

۳۷ – بشر ……… از سیطره ی قوانین طبیعت خارج شود.
۱) گاهی می تواند
۲) همیشه می تواند
۳) هیچ گاه نمی تواند
۴) در شرایطی خاص می تواند

۳۸ – طبق آیات قرآن چه کسانی نماز و تسبیح خویش را درک می کنند؟
۱) فقط انسان ها
۲) فقط مؤمنان
۳) هر که در آسمان ها و زمین است
۴) فقط پرندگان در پرواز

۳۹ – تغییرات زیست محیطی که در اثر تخریب لایه ی ازن در کره ی زمین به وجود آمده نشان دهنده چیست؟
۱) نظام واحد جهانی
۲) تآثیر خورشید بر جزر و مد
۳) عدم ارتباط قوانین کره ی زمین با کرات دیگر
۴) وجود نظام واحد روی کره ی زمین

۴۰ – وقتی عمر یکی از نظام های این دنیان به هم پیوسته به پایان می رسد……….
۱) آن نظام برای همیشه نیست و نابود می شود.
۲) اجزای آن در نظامی بالاتر و برتر به هم می پیوندند.
۳) اجزای آن بدون نظم به حیات خود ادامه می دهند.
۴) اجزای آن نمی توانند وارد نظام دیگری شوند.

۴۱ – این که بشر می تواند با استفاده از علم ژنتیک به تغییر نژاد گیاهان و حیوانات بپردازد نشانگر کدام است؟
۱) انسان می تواند قوانین حاکم بر طبیعت را تغییر دهد.
۲) بشر با پیشرفت علم می تواند از سیطره ی قوانین خارج شود.
۳) بشر با پیشرفت علم می تواند با قوانین طبیعت آشنا شده،از آنها بهره برداری کند.
۴) علم ژنتیک علمی است که از قوانین طبیعت پیروی نمی کند.

۴۲ – عبارت قرآنی «وقدره منازل»در رابطه با کدام یک می باشد؟
۱) خورشید
۲) ستارگان
۳) ماه
۴) شب و روز

۴۳ – جمله ی «هر نظام کوچک در دل نظام بزرگتر قرار می گیرد و به عنوان عضوی در آن نظام عمل می کند»بیانگر چیست؟
۱) هدف مندی مجموعه ی منظم
۲) ارتباط طولی بین اعضای مجموعه
۳) ارتباط عرضی بین اجزای مجموعه
۴) ارتباط طولی و عرضی بین اجزای مجموعه

۴۴ – آنچه به فعالیت های یک مجموعه معنا می بخشد و کل مجموعه را از بیهودگی خارج می کند چیست؟
۱) هماهنگی
۲) ارتباط طولی
۳) ارتباط عرضی
۴) هدف

۴۵ – به ترتیب طرح های(۱)و(۲) نشان دهنده چه نوع ارتباطی میان اجزای درخت می باشد؟
۱) طولی-عرضی
۲) طولی-طولی
۳) عرضی- طولی
۴) عرضی- عرضی

۴۶ – اعضاء در یک مجموعه ی منظم به هم پیوسته و مرتبط اند و با انجام دادن فعالیتی مشترک،آن مجموعه را می سازند این مطلب بیانگر چگونه ارتباطی بین اجزای یک مجموعه است؟
۱) طولی
۲) علّی
۳) جانشینی
۴) عرضی

۴۷ – ترجمه ی آیه ی شریفه ی « هو الذی جعل الشمس ضیآءً و القمر نورا» کدام گزینه است؟
۱) او کسی است که خورشید را روشنی بخش و ماه را تابان قرار داد.
۲) قسم به آفتاب و تابش آن و قسم به ماه که پیرو آفتاب تابان است.
۳) هنگامی که آفتاب تابان تاریک شود و ماه تیره شود.
۴) قسم به خورشید هنگامی که عالم را نورانی سازد و به ماه هنگامی که شب را روشن سازد.

۴۸ – درباره ی نظام های این دنیای به هم پیوسته، کدام یک صحیح نیست؟
۱) عمر موجوداتش نا محدود و دائمی است.
۲) انرزی و استعدادی محدود دارد و روزی به پایان می رسد و این به معنای نیستی و نابودی است.
۳) فروپاشی و انهدام نیروها و استعداد نظام ها برای پیوستن به نظام های دیگر و تجدید سازمان هاست.
۴) اجزای متلاشی شده در یک چرخه ی طبیعت دوباره بازسازی شده ودر نظامی بالاترو به هم می پیوندند.برتر باانرژی بیشتر

۴۹ – کدام گزینه صحیح نیست ؟
۱) هر قدر علم انسان از قوانین خلقت کامل تر و دقیق باشد ،به ساخت مصنوعات متنوع تر و دقیق تر موفق خواهد شد.
۲) بشر هیچ گاه نمی توانداز سیطره ی قوانین خارج شود.
۳) قوانین بشری با قوانین خلقت در تضاد است.
۴) مصنوعات انسان تنها با پیروی از قوانین خلقت ساخته می شود.  

  درس سوم حقیقت انسان

 

  پرسش های چهارگزینه ای
۵۰- فهم زیباییها و زشتیها و رفتن به سوی هر کدام در گروی کام مورد است؟

۱) ولقد کرمنا بنی آدم
۲)فالهمها فجورها و تقواها
۳) انی اعلم غیب السماوات و الارض
۴) وفضلناهم علی کثیر ممن خلقنا  

 

  ۵۱ – اعطای مقام خلیفه اللهی به انسان و کرامت بخشیدن به او ، نتیجه برخورداری از ……….است.

۱) روح
۲) اختیار
۳) آگاهی
۴) آفرینش  

 

  ۵۲ – کدامیک از دلایل واضح و مهم غیر مادی بودن روح است؟

۱) میل به پرستش
۲) حقیقت جویی
۳) ثبات شخصیت
۴) فطرت الهی  

 

  ۵۳ – کدام مورد در مورد «من آدمی» صادق نیست؟

۱) فقط با استدلال به وجود آن می توان پی برد
۲) با گذشت زمان تجزیه و تحلیل نمی پذیرد
۳) ضامن وحدت و ثبات شخصیت است
۴) منشا همه حالات و تصورات است  

 

  ۵۴ – ثبات شخصیت در انسان دلالت می کند بر…….

۱) تجرد روح
۲) ثبات غرایز
۳) حالات ثبات درونی
۴) حالات فطری  

 

  ۵۵ – چرا شخصیت و هویت انسان چیزی مستقل ا زجسم اشت؟ زیرا………

۱) من حقیقی انساندر حال تغییر و تکامل برخاسته از جسم اوست.
۲) جسم انسان دائما در حال تغییر است ولی هویت انسان در تمام طول عمر ثابت است
۳) انسان دارای ماهیتی دوگانه است بر خلاف حیوان که تک ماهیتی است.
۴) ارزش های اخلاقی و معنوی انسان وابسته به هویت و شخصیت اوست.  

 

  ۵۶ – شخصیت و هویت انسان مستقل از چه چیزی است؟

۱) روح
۲) نفس
۳) جسم و روح
۴) جسم  

 

  ۵۷ – کدام مورد از دلایل محکم و دقیق غیر مادی بودن روح است؟

۱) ضرورت کیفر مجرم
۲) تشابه مرگ و حیات
۳) تجسم اعمال
۴) ثبات شخصیت  

 

  ۵۸ – خواب هایی که بر غیر مادی بودن روح دلات دارند بیان گجر چه هستند؟

۱) ضمیر ناخودآگاه
۲) صحنه ها ی اشفته
۳) خبر از آینده
۴) زندگی روزانه  

 

  ۵۹ – رویاهای صادقانه سرچشمه غیرمادی دارند زیرا……..

۱) خارج از محدوده مکان و مناسبت آن عمل می کنند.
۲) خارج از زمان و مکان عمل می کنند
۳) در محدوده زمان و مکان عمل می کنند
۴) در محدوده زمانی و مکانی عمل می کنند  

 

  ۶۰ – خداوند در قرآن تعلیم« علم تعبیر خواب» را به کدام پیامبر نسبت داده و دلیل بر کدام امر است؟

۱) حضرت ابراهیم – تجرد روح
۲) حضرت عیسی – تجرد روح
۳) حضرت موسی – رویاهای صادقانه
۴) حضرت یوسف – رویاهای صادقانه  

 

  ۶۱ – رویا های صادقانه به خواب هایی گفته می شود که ……

۱) به صحنه های آشفته زندگی ما صدق می کند.
۲) در واقع بازتاب زندگی روزانه ی ما در عالم خواب هستند.
۳) در واقع ته مانده ضمیر نا خودآگاه ما را بر ملا می کنند
۴) از حوادث که در آینده اتفاق می افتد خبرمی دهند  

 

  ۶۲ – چه چیزی با گذشت زمان تغییر نمی کند؟

۱) شخصیت
۲) علم و ادراک
۳) تفکراتن ذهنی
۴) جسم و روح  

 

  ۶۳ – کدام یک از خواب ها به اثبات مجرد بودن روح بهتر کمک می کند؟

۱) خواب هایی که بازتاب زندگی روزانه اند
۲ ) خواب هایی که از حوادث آینده خبر می دهند
۳) خواب هایی که بیان گر صحنه های آشفته زنگی اند.
۴) خواب هایی که از ضمیر نا خوداگاه سرچشمه می گیرند

۶۴ – حدیث «خدا رحمت کند انسانی که بداند از کجا آمده ، در کجا قرار دارد و به سوی کجا رهسپار خواهد شد» به چه موضوعی دلالت دارد؟
۱) رحمت واسعه خداوند
۲) غفلت انسان از عاقبت خویش
۳) ارزش درک و فخم جایگاه انسان در کاروان آفرینش
۴) محدود بودن علم انسان نسبت به آخرت

۶۵ – جمله « انسان به گونه ای آفریده شده که بتواند زیباییها و زشتی ها را درک کند» کدامیک از عبارت قرآنی زیر ارتباط مفهومی نزدیک تری دارد؟
۱) فالهمها فجورها و تقواها
۲) وعلم ءادم الاسماء کلها
۳) انی جاعل فی الارض خلیفه
۴) فقال انبئونی باسماءهولاء

۶۶ – وقتی گفته می شود «من» و« روح» انسان ثابت است منظور این نیس که…..
۱) روح تجزیه و تحلیل نمی پذیرد
۲) روح فرسوده و مستحلک نمی شود
۳) روح دچار هیچ تغییری نمی شود
۴) من یا روح به چیز دیگری تبدیل نمی گردد.

۶۷ – بیت «از کجا آمده ام آمدنم بهتر چه بود//به کجا می روم آخر ،ننمایی وطنم» به کدام مورد دلالت دارد؟
۱) منزلت انسان نزد خدا
۲) استعداد بی پایان انسان در کسب علم
۳) کرامت ذاتی انسان
۴) درک جایگاه انسان در کاروان آفرینش

۶۸ – عبارت قرانی «اتجعل فیها من یفسد فیها» از زبان چه کسانی در قرآن بیان شده است؟
۱) شیطان
۲) مؤمنان
۳) فرشتگان
۴) مشرکان

۶۹ – کدام یک از آیات زیر بیان گر استعداد بی پایان انسان در کسب معرفت است؟
۱) وعلم ءادم الاسماء کلها
۲) ولقد کرمنا بن ءآدم
۳) فالهمها فجورها و تقواها
۴) فاذا سویته و نفخت فیه من روح

۷۰ – طبق ایات ۷۱و۷۲ سوره «ص» خداوند پس از کدام مرحله به فرشتگان امر کرد که بر انسان سجده کنند؟
۱) آموزش اسماءالهی به انسان
۲) دمیدن روح الهی درانسان
۳) آفرینش انسان از گل
۴) رانده شدن انسان از بهشت

۷۱ – به ترتیب قدرت اختیار و عواطف مربوط به کدام بعد وجودی انسان می باشند؟
۱) جسمانی ،جسمانی
۲) روحانی ،جسمانی
۳) جسمانی ،روحانی
۴) روحانی، روحانی

۷۲ – هنگامی که خداوند به فرشتگان فرمود که در زمین جانشینی قرار خواهد داد،اولین درک فرشتگان از خصوصیات انسان چه بود ؟
۱) حمد و تقدیس
۲) علم به اسماءالهی
۳) فساد و خونریزی
۴) داشتن روح الهی

۷۳ – جمله «آدم ،معلم فرشتگان است» با کدامیک از عبارات قرآنی زیر ارتباط دارد؟
۱) ولقد کرمنا بنی ءآدم
۲) فالهمها فجورها و تقواها
۳) وعلم ءادم الاسماء کلها
۴) فلما انباهم باسماتهم

۷۴ – طبق آیات قرآنی فرشتگان تا قبل از آفرینش انسان فاقد کدامیک بودند؟
۱) حمد و تقدیس خداوند
۲) علم به اسماءالهی
۳) تقدیس خداوند
۴) تسبیح خداوند

۷۵ – در مورد تعلیم اسماء الهی کدام مورد درست است؟
۱) خداوند – فرشتگان _ انسان
۲) خداوند _شیطان _ فرشتگان
۳) خداوند _انسان _فرشتگان
۴) خداوند_ فرشتگان_ جنیان

۷۶ – کدامیک از عبارات قرآنی زیر از زبان فرشتگان بیان نشده است؟
۱) سبحانک لاعلم لنا الا ما علمتنا
۲) اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء
۳) نحن نسبح بحمدک و تقدس لک
۴) یاءادم انبئهم باسمائهم

۷۷ – قوانین و مقررات جامعه و روابط بین افراد بر پایه ی پذیرش کدامیک بنا شده اند؟
۱) رویاهای صادقانه
۲) ثبات شخصیت
۳) تغییرات روحی و اخلاقی انسان
۴) بعد جسمانی وجودی انسان

۷۸ – انسان برای کدامیک از مواردذکر شده به هیچ گونه استدلالی احتیاج ندارد؟
۱) غیر مادی بودن روح
۲) اثبات وجود من
۳) وابستگی روح به جسم
۴) تغییر پذیری روح انسان

۷۹ – از چه جهت برخی از رویاهای صادقانه نیازمند «تعبیر » هستند؟
۱) زیرا بیان گر حالات عمیق درونی انسان هستند.
۲) زیرا حوادث آینده را عیناْ نشان نمی دهند.
۳) زیرا صحنه هایی آشفته و بی اساس اند.
۴) زیرا بازتاب زندگی روزانه ی ما در عالم خوابند.

۸۰ – در سوره یوسف چند رویای صادقانه ذکر شده است؟
۱) ۲
۲)۳
۳) ۴
۴) ۵

۸۱ – رویای حضرت یوسف در سوره یوسف چه بود؟
۱) هفت گاو فربه هقت گاو لاغر را می خورند.
۲) نا نی بر سر می برد و پرندگان از ان می خورند.
۳) یازده ستاره و ماه و خورشید بر او سجده کردند
۴) هفت خوشخ سبز و هفت خوشه خشک

۸۲ – آیه شریفه«و اذ قال ربک للملائکهانی جاعل فی الارض خلیفه» بیان گر کدام مطلب است؟
۱) استعداد بی پایان انسان در کسب علم
۲) منزلت انسان نزد خدا
۳) عقل مدرک زیباییها و زشتی ها
۴) ثبات شخصیت و تجرد روح

۸۳ – ابیات زیر زبان حال چه کسانی است؟
روزها فکر من این سات و همه شب سخنم/ که چراغ غافل از احوال دل خویشتنم
از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود / به کجا می روم اخر ،ننمایی وطنم

۱) گم گشتگان در وادی «نمی دانم»
۲) وارستگان آشنا به حقیقت هستی و جایگاه انسان
۳) دل سپردگان به لذات و زیابیی های مادی
۴) فراریان ازلذات مادی و ناتوان از فهم بعد متعالی حیات

۸۴ – مطابق آیه ۳۰ سوره بقره خداوند در پاسخ به اعتراض فرشتگان درباره خلیفه اللهی بشر بر روی زمین چه فرمودند؟
۱) انسان در زمین فساد نخواهد کرد
۲) من چیزی می دانم که شما نمی دانید.
۳) انسان ها بر شما فرشته ها برتری دارند.
۴) جهان ماده آزمایشگاهاسنان خواهد بود.

۸۵ – مخطاب آیه «انی جاعل فی الارض خلیفه»چه کسانی هستند؟
۱) انسان ها
۲) ملائکه
۳) ابلیس
۴) مومنین

۸۶ – هنگامی که خداوند به فرشتگان گفت: «من در زمین جانشینی قرار خواهم داد.»فرشتگان چه پاسخی دادند؟
۱) فتبارک الله احسن الخالقین
۲) خداوند را تسبیح و تقدیس کردند.
۳) به چه جانشینی انسان اعتراض کردند.
۴) بر انسان سجده کردند.

۸۷ – آیه کریمه «ونفس و ماسواها فالهمها فجورها و تقواها »ناظر بر کدامیک از ودیعه های الهی در انسان است؟
۱) نفس اماره
۲) نفس مطمئنه
۳) الهام خیر و شر بر نفس انسان
۴) الهام وحی به روح پیامبر  

 

  درس چهارم:روزنه های خطا
پرسش های چهار گزینه ای

 

  ۸۸ – با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین (ع) عامل اصلی سقوط انسان کدام است؟ (سراسری فنی و حرفه ای و آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) خود انسان
۲) نفس اماره
۳) عوامل بیرونی
۴) شیطان وسوسه گر  

 

  ۸۹ – طبق آیه ی:«اِنَّهُ لَکُمْ عَدُوُّ مُبینُ اِنَّما یَآْ مُرُکُمْ بِالسّوءِ وَ الْفَحْشآءِ »چه کسی دشمن آشکار انسان است؟ (آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) دوستان گمراه
۲) شیطان
۳) نفس امّاره
۴) دوستان نادان  

 

  ۹۰ – انسان بر اساس کدام سرمایه خود و جهان را وابسته به خدایی می داند که سرچشمه ی خوبی ها و زیبا یی هاست ؟ (آزمایشی سنجش – ۸۰)

۱) گرایش به ارزش های مقدس
۲) وجدان اخلاقی
۳) سرشت خدا آشنا
۴) تفکر و تعقّل  

 

  ۹۱ – قرآن کریم وجدان اخلاقی را……………..می نامد. (آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) نفس لوّامه
۲) نفس مطمئنّه
۳) نفس امّاره
۴) نفس امر کننده  

 

  ۹۲ – طبق سخن امام کاظم(ع) حجت باطن خداوند بر مردم و حجت ظاهر به ترتیب عبارتند از : (آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) رسولان – عقل
۲) عقل – رسولان و انبیا و ائمه
۳) عقل – فرشتگان
۴) ائمه عقل  

 

  ۹۳ – با استفاده از آیات ۹۸تا ۱۰۰سوره ی مبارکه نهل ،راه سلطه شیطان برانسان با………….مسدودمی گردد. (آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) قرائت قرآن
۲) دوستی ومحبت خداوند
۳) ایمان وتوکّل برخداوند
۴) استعاذه به پروردگار  

 

  ۹۴ – وجدان اخلاقی موجود درانسان که به هنگام آلایش به گناه،او راسرزنش می کند درلسان قرآن،نفس……….نام دارد.(آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) امّاره
۲) مطمئنه
۳) ناطقه
۴) لوّامه  

 

  ۹۵ – امام علی(ع) از چه چیزی به عنوان بهترین ثروت و کمال انسان یاد می کند ؟

۱) عقل
۲) رزق حلال
۳) نعمت آخرت
۴) آراستگی  

 

  ۹۶ – بیت« این که گوید از دل من راز، کیست؟ / بشنوید این صاحب آواز کیست؟» به کدام یک از سرمایه های وجودی انسان اشاره دارد؟

۱) سرشت خدا آشنا
۲) گرایش به ارزش های مقدس
۳) وجدان اخلاقی
۴) قوه ی تفکر و تعقل  

 

  ۹۷ – به ترتیب تعاریف مطرح شده در «الف» و «ب» کدامند؟
الف – تشخیص دهنده ی درستی از نادرستی و خوبی از بدی
ب – میل سرکشی که در درون انسان زبانه می کشد و وی را به طلب هر چه بیشتر لذت ها فرا می خواند.

۱) اختیار – نفس
۲) نفس لوامه – نفس اماره
۳) عقل – نفس لوامه
۴) عقل – نفس اماره  

 

  ۹۸ – نفس اماره به چه معناست؟

۱) نفس فرمان دهنده به بدی ها
۲) نفس دور کننده از بدی ها
۳) وجدان اخلاقی
۴) نفس ملامت کننده  

 

  ۹۹ – کدام یک از موانع رشد و رستگاری نیست؟

۱) نفس اماره
۲) نفس لوامه
۳) جهل از حقیقت ها
۴) دام های شیطان  

 

  ۱۰۰ – نفس اماره همان…………….است/

۱) تحریک کننده بیرونی به سمت گناه
۲) تحریک کننده درونی به سمت گناه
۳) باز دارنده درونی از گناه
۴) باز دارنده بیرونی از گناه  

 

  ۱۰۱ – هشام بن حکم از یاران کدام امام معصوم است؟

۱) امام هادی(ع)
۲) امام کاظم(ع)
۳) امام حسین(ع)
۴) حضرت علی (ع)

۱۰۲ – طبق گفتار معصومین حجت ظاهری و حجت باطنی به ترتیب کدامند؟
۱) عقل – اختیار
۲) اختیار – عقل
۳) انبیا – عقل
۴) عقل – انبیا

۱۰۳ – بر سر دو راهی گناه و پاکی، کدام یک انسان را به سوی پاکی فرا می خواند؟
۱) حجت باطن و نفس لوامه
۲) حجت ظاهر و نفس اماره
۳) نفس اماره و نفس لوامه
۴) وجدان اخلاقی و نفس اماره

۱۰۴ – خدا گرایی نیازی است………… که بت پرستان و مشرکان…………..
۱) فطری – در صدد پاسخگویی به این نیاز نبوده اند.
۲) غریزی – در صدد پاسخ گویی به این نیاز بوده اند.
۳) فطری – در یافتن مصداق واقعی آن دچار اشتباه شده اند.
۴) غریزی – دریافتن مصداق واقعی آن دچار اشتباه شده اند.

۱۰۵ – طبق حدیث امام صادق (ع) فضایل و رذایل اصلی در جنود عقل و جنود جهل چه تعداد هستند؟
۱) ۱۰۰ – ۷۵
۲) ۷۵ – ۱۰۰
۳) ۷۵ – ۷۵
۴) ۵۰ – ۵۰

۱۰۶ – سماعة بن مهران شاگرد کدام یک از معصومین است؟
۱) امام حسین (ع)
۲) امام حسن (ع)
۳) امام علی (ع)
۴) امام صادق(ع)

۱۰۷ – راه نفوذ شیطان برای فریب انسان کدام است؟
۱) مانع اختیار انسان می شود.
۲) مانع اراده انسان می شود.
۳) عقل انسان را زایل می کند.
۴) وسوسه می کند و وعده ی دروغین می دهد.

۱۰۸ – وظیفه ی کدام یک فرا خواندن انسان به جبران گناه است؟
۱) نفس اماره
۲) نفس ناطقه
۳) نفس لوامه
۴) نفس مطمئنه

۱۰۹ – آیه ی شریفه ی « و لقد خلقنا الا نسان و نعلم ما توسوس به نفسه» در رابطه با کدام یک می باشد؟
۱) نفس اماره
۲) نفس لوامه
۳) نفس مطمئنه
۴) نفس ناطقه

۱۱۰ – این جمله از کیست؟« عالم محضر خداست،در محضر خدا معصیت نکنید.»
۱) حضرت علی(ع)
۲) رسول خدا
۳) استاد شهید مطهری
۴) امام خمینی (ره)

۱۱۱ – در آیه ی شریفه ی « کلّا بل تحبّون العاجلة و تذرون الا خرة»کدام صفت در انسان ها نکوهش شده است؟
۱) جهل
۲) عجول بودن
۳) دنیا خواهی
۴) حب جاه و مقام

۱۱۲ – در آیه ی شریفه ی « انه لکم عدوٌ مبین » ………. به عنوان دشمن ………… معرفی شده است.
۱) تکبر – مؤمنان
۲) شیطان _ مردم
۳) جهل – مردم
۴) شیطان – انبیاء

۱۱۳ – عبارت قرآنی« ما انا بمصرخکم و ما انتم بمصرخی» در ارتباط با کدام است؟
۱) گفت و گوی شیطان با گناهکاران در قیامت
۲) گفت و گوی مؤمنان و کافران در روز قیامت
۳) گفت و گوی شیطان با گناهکاران در هنگام مرگ
۴) گفت و گوی فرشتگان با مؤمنان در قیامت

۱۱۴ – عبارت قرآنی« ان الّله وعدکم وعد الحق و وعدتم فا خلفتکم» از زبان چه کسی بیان شده است؟
۱) پیامبر
۲) فرشته ی مرگ
۳) کافر
۴) شیطان

۱۱۵ – بیت«نفس، هر دم در درونت در کمین /از همه مردم بتر در مکر و کین» به کدام یک از عوامل دعوت کننده به گناه در انسان اشاره دارد؟
۱) شیطان
۲) عامل بیرونی
۳) نفس لوامه
۴) عامل درونی

۱۱۶ – آدمیان از نظر حرکت به سوی کمال به چه گروههایی تقسیم می شوند؟
۱) رو به تعالی – بی جهت – رو به پستی
۲) ساکن – رو به تعالی – رو به پستی
۳) رو به تعالی – رو به پستی – بی جهت – سرگردان
۴) رو به تعالی – رو به پستی

۱۱۷ – جمله ی «عالم محضر خداست،در محضر خدا معصیت نکنید» در ارتباط با کدام یک از موانع رشد و رستگاری انسان است؟
۱) نفس اماره
۲) جهل از حقیقت ها
۳) غفلت از خدا
۴) دام های شیطان

۱۱۸ – کدام یک از عبارات زیر بیانگر این مطلب است که کار شیطان دادن وعده های دروغین است؟
۱) انما یامرکم بالسوء و الفحشاء
۲) ووعدتکم فا خلفتکم
۳) فلا تلومونی و لوموا انفسکم
۴) و لا تتبعوا خطوات الشیطان

۱۱۹ – کدام گزینه با سایرین تناسب ندارد؟
۱) حجت باطن
۲) عقل
۳) نفس لوامه
۴) تشخیص دهنده درستی از نادرستی

۱۲۰ – در سوره ی عصر کدام یک به عنوان راه های جلوگیری از خسران در زندگی بیان نشده است؟
۱) ایمان آوردن
۲) مبارزه با نفس
۳) توصیه به صبر
۴) سفارش به یک دیگر به حق

۱۲۱ – قرآن کریم …………..را ………….. می نامد.
۱) نفس لوامه – وجدان اخلاقی
۲) وجدان اخلاقی – نفس اماره
۳) نفس اماره – وجدان اخلاقی
۴) وجدان اخلاقی – نفس لوامه

۱۲۲ – آیه ی شریفه ی:« وَ نَحْنُ اَ قْرُبُ اِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الوَریدِ» با مفهوم کدام عبارت مناسبت بیش تری دارد؟
۱) چگونه از تو غافل باشم وقتی که با من هستی؟
۲) به هر طرف که رو می کنم تو را می یابم.
۳) به درگاه چه کسی جز تو پناه برم؟
۴) و ما همه از بندگان درگاه تو هستیم و به تو پناه آورده ایم .

۱۲۳ – «حَبْل الورید» به چه معناست؟
۱) ریسمان الهی
۲) رگ گردن
۳) حبل الله
۴) ریسمان وحدت

۱۲۴ – کدام یک صحیح نیست؟
۱) آنان که بت پرست بودند، درصدد پاسخ گویی به نیاز فطری خداگرایی خود نبوده اند.
۲) آنان که بت پرست بودند، در یافتن مصداق واقعی نیاز فطری خدا گرایی دچار اشتباه می شده اند .
۳) کم تر کسی در طول تاریخ سرشت فطری خدا گرایی را انکار کرده است.
۴) تمایلی متعالی ، انسان را گاه و بی گاه به نجوا با خدا می شناسد.

۱۲۵ – ابیات زیر از عمان سامانی ، ناظر بر کدام یک از ودیعه های الهی در انسان است؟
«کیست این پنهان مرا در جان و تن/ کز درون من همی گوید سخن؟
این که گوید از لب من راز کیست ؟ / بشنوید،این صاحب آوازکیست؟»
۱) وجدان اخلاقی
۲) گرایش به ارزش های مقدس
۳) سرشت خدا آشنا
۴) تفکر و تعقل

۱۲۶ – از دیدگاه قرآن کریم کدام عامل درونی سبب می شود که انسان در مقابل گناه و زشتی عکس العمل نشان دهد و آنگاه که به گناه آلوده شد ، خود را ملالت کند؟
۱) حجت باطن
۲) نفس لوامه
۳) نفس اماره
۴) نفس مطمئنه

۱۲۷ – حضرت علی(ع) کدام یک از ارزشمند ترین سرمایه های انسان را پیام آور حق،دوست انسان، نجات دهنده ی وی،بهترین ثروت و نزدیک کننده به خدا می نامد؟
۱) قوّه ی تعقل
۲) قوّه ی نفس
۳) فطرت خدا آشنا
۴) وجدان اخلاقی

۱۲۸ – مولوی ابیات زیر را در مورد چه کسانی سروده است؟
«نفس ،هر دم در درونت در کمین/ از همه مردم بتر در مکر و کین
دشمنی داری چنین در سرّ خویش / مانع عقل است و خصمِ جان و کیش»
۱) کسانی که برای توجیه گناه خود به دنبال عامل بیرونی می گردد.
۲) کسانی که تقصیر گناه خود را متوجه عامل درونی می دانند.
۳) کسانی که هر لحظه در تیررس مکر و دشمنی شیطان قرار دارند.
۴) کسانی که در قیامت می توانند تقصیر گناه خویش را متوجه شیطان کنند.  

درس پنجم: پنجره ای رو به روشنایی

 

  پرسش های چهار گزینه ای
۱۵۴ – بزرگترین بلای امروز بشر که ناله ی گرسنگان و فریاد مظلومان را نشنود و با توسعه ی مواد مخدر و سلاح های کشتار جمعی زندگی را فلج کند ، معلول کدام علت است؟ (آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) تقدم دنیا بر آخرت
۲) مسئولیت ناشناسی انسان
۳) غلبه ی مادی گری در انسان
۴) فراموشی خویشتن حقیقی خویش  

 

  ۱۵۵ – شهادت طلبی یا استقبال از مرگ در راه خدا نتیجه ی کدام است؟ (سراسری انسانی – ۸۲)

۱) پذیرش دیدگاه الهی درباره ی مرگ
۲) عشق به جان نثاری در نزد مردم
۳) عشق به معنویت لذیذتر از عشق به مادیات است.
۴) پذیرش این امر که زندگی سخت تر از مرگ است.  

 

  ۱۵۶ – نگرانی انسانها از مرگ زاییده ی چیست؟(سراسری ریاضی و آزاد تجربی – ۷۷)

۱) میل به جاودانگی
۲) میل به زندگی دنیا
۳) علاقه به مقام و ریاست
۴) ترس از مرگ  

 

  ۱۵۷ – غلبه ی یأس و نومیدی در انسان های غیر معتقد به عالم پس از مرگ ، زائیده ی ………..است؟(آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) غفلت از آیات خدا
۲) میل به جاودانگی
۳) دل سپردن به دنیا
۴) ناتوانی انسان از فهم حیات  

 

  ۱۵۸ – پایه و اساس اضطراب و نگرانی از حتمی ترین حادثه زندگی انسان ………………است. (آزمایشی سنجش – ۸۵)

۱) حبّ ذات
۲) نفرت از درد
۳) جلب لذّت
۴) میل به جاودانگی  

 

  ۱۵۹ – عبارت قرآنی « یعلمون ظاهراً من الحیاة الدنیا» با کدام یک از عبارات زیر ارتباط نزدیک تری دارد؟

۱) انکار ملاقات پروردگار
۲) نیندیشیدن درباره ی نظام خلقت
۳) سطحی نگری منکرین آخرت درباره ی زندگی دنیا
۴) رضایت دادن به دنیا و قناعت کردن بدان  

 

  ۱۶۰ – کدام یک از پیامد های نگرش اول نسبت به مرگ (مرگ پایان زندگی است) نمی باشد؟

۱) کناره گیری از خلق
۲) انگیزه ی فعالیت و کار برای زندگی دنیوی
۳) بی ارزش شدن زندگی
۴) قرار گرفتن زندگی در بن بست  

 

  ۱۶۱ – کسی که به نگرش اول درباره ی مرگ معتقد است ………… میل به جاودانگی است و در نتیجه …………..

۱) دارای – انگیزه ی بیشتری برای کار و فعالیت دارد.
۲) فاقد – اضطراب از فنا همواره او را آزار می دهد.
۳) دارای – اضطراب از فنا همواره او را آزار می دهد.
۴) فاقد – انگیزه ی بیشتری برای کار و فعالیت دارد.  

 

  ۱۶۲ – از دیدگاه پیروان ادیان الهی کدام یک گذرگاهی به جاودانگی است؟

۱) تولد
۲) ایمان
۳) مرگ
۴) نماز  

 

  ۱۶۳ – طبق فرموده ی رسول خدا (ص) باهوش ترین مؤمنان چه کسانی هستند؟

۱) آنان که مال خود را در راه خدا انفاق می کنند.
۲) آنان که در راه خدا شهید می شوند.
۳) آنان که مرگ را پایان زندگی و حیات نمی دانند.
۴) آنان که بهتر از دیگران خود را برای مرگ آماده می کنند.  

 

  ۱۶۴ – طبق فرموده ی حضرت علی (ع) کدام یک میدان از دست دادن جان است؟

۱) مرگ
۲) برزخ
۳) زندگی
۴) دنیا  

 

  ۱۶۵ – بیت«مردم از فتنه گریزند و ندانند که ما // به تمنای تو در حسرت رستاخیزیم» در ارتباط با کدام موضوع است؟

۱) هراس ازمرگ از پیامدهای نگرش مادی نسبت به مرگ
۲) آمادگی برای فداکاری درراه خدا از پیامدهای نگرش الهی نسبت به مرگ
۳) هراس از مرگ از پیامدهای نگرش الهی نسبت به مرگ
۴) انگیزه ی فعالیت و کار در زندگی ازپیامدهای نگرش الهی نسبت به مرگ  

 

  ۱۶۶ – خدا پرستان واقعی چرا از خداوند عمر طولانی می خواهند؟

۱) تا بتوانند با اندوخته ی کامل تر خدا را ملاقات کنند.
۲) زیرا هر لحظه فداکاری در راه خدا را دارند.
۳) زیرا دارای شور و نشاط و انگیزه ی فعالیت در زندگی هستند.
۴) زیرا زندگی دنیا را جز ننگ و ذلت نمی دانند.  

 

  ۱۶۷ – حدیث « انی لاا ری الموت الّا السعادةً و الحیاة مع الظالمین الّا برماً» از امام حسین (ع) در ارتباط با کدام یک از پیامد های نگرش الهی نسبت به مرگ است؟

۱) بیرون آمدن زندگی از بن بست
۲) کناره گیری از خلق
۳) انگیزه ی فعالیت و کار در زندگی
۴) نهراسیدن از مرگ و آمادگی برای فداکاری در راه خدا

۱۶۸ – حضرت قاسم (ع) در پاسخ امام حسین(ع) در شب عاشورا چه چیزی را شیرین تر از عسل معرفی می کند؟
۱) زندگی با عزت
۲) مرگ با ذلت
۳) جهاد در راه خدا
۴) شهادت

۱۶۹ – حضرت قاسم (ع) فرزند……….. در روز ……….. به شهادت رسید.
۱) امام حسین(ع) – تاسوعا
۲) امام حسین(ع) – عاشورا
۳) امام حسن(ع) – تاسوعا
۴) امام حسن(ع) – عاشورا

۱۷۰ – کدام یک از خصوصیات خدا پرستان حقیقی نیست؟
۱) نقاضای مرگ از خداوند
۲) آرزوی طول عمر از خداوند
۳) زندگی زیبا در دنیا
۴) ترجیح دادن مرگ با عزت بر زندگی با ذلت

۱۷۱ – مصراع« که گور پرده ی جمعیت جنان باشد» بیان گر کدام مطلب است؟
۱) سرنوشت کسانی که مرگ و زندگی برتر را فراموش می کنند.
۲) انگیزه ی فعالیت و کار در زندگی از پیامد های نگرش الهی نسبت به مرگ است.
۳) بی ارزش شدن زندگی برای انسانی که« میل به جاودانگی» وجودش را فرا گرفته است.
۴) مرگ وسیله ای برای رسیدن به بهشت است.

۱۷۲ – عبارت قرآنی « فلا نقیم لهم یوم القیامة وزناً» در رابطه با چه کسانی است؟
۱) کسانی که مرگ را گذرگاهی رو به جاودانگی می دانند.
۲) کسانی که به آیات خداوندی و لقای او کافر شدند.
۳) کسانی که زندگی دنیوی برایشان بی ارزش شده است.
۴) کسانی که به زندگی دنیا راضی نشده و به آن قناعت نکرده اند.

۱۷۳ – کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند در مقابل مرگ چه واکنش هایی نشان می دهند؟
۱) میل به جاودانگی – ترس از فنا و نابودی
۲) ترس از فنا و نابودی – سعی در بی توجهی نسبت به مرگ
۳) سعی در بی توجهی نسبت به مرگ – افزایش انگیزه برای کار و فعالیت
۴) سعی در بی توجهی نسبت به مرگ – میل به جاودانگی

۱۷۴ – وقتی امام حسین(ع) در دو راهی ذلت و شهادت قرار گرفت چه فرمود؟
۱) اسالک حبک و حب من یحبک و حب کلّ عمل یوصلنی الی قربک
۲) اشهد انک قد اقمت الصلوة و ءاتیت الزکاة
۳) انّی سلم لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم
۴) انی لا اری الموت الا السعادة و الحیاة مع الظالمین الّا برماً

۱۷۵ – کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند ، کدام خصوصیت را ندارند؟
۱) ترس از مرگ
۲) اضطراب از فنا
۳) غفلت از مرگ
۴) انگیزه برای فعالیت

۱۷۶ – کدام میل درونی سبب می شود کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند ، دچار ترس از مرگ می شوند؟
۱) ترس از گناه
۲) وابستگی به شهوات
۳) میل به جاودانگی
۴) ترس از دنیای پس از مرگ

۱۷۷ – طبق آیات قرآن بسیاری از مردم……….
۱) از دنیا غافلند.
۲) به لقاء پروردگار کافرند.
۳) مرگ را تولد دیگر می دانند.
۴) مرگ را باور ندارند.

۱۷۸ – طبق آیات قرآن عاقبت کسانی که به زندگی دنیا راضی شدند و به آن تکیه کردند چیست؟
۱) جایگاه آن ها آتش است.
۲) دنیای آن ها آباد می شود.
۳) دنیا از آن ها رو بر می گرداند.
۴) توبه کرده و از عذاب نجات می یابند.

۱۷۹ – طبق فرموده ی حضرت علی (ع) زندگی میدان از دست دادن جان و فرار از مرگ عین ………….. است.
۱) دور شدن از آن
۲) نزدیک شدن به آن
۳) ترس از آن
۴) اشتیاق به آن

۱۸۰ – ابیات زیر اشاره به کدام مضمون دارد؟
« به روز مرگ چو تابوت من روان باشد/ گمان مبر که مرا درد این جهان باشد
جنازه ام چو بینی مگو فراق ، فراق / مرا وصال و ملاقات، آن زمان باشد»
۱) انکار حیات بعد از مرگ
۲) مؤمن هر روز آرزوی مرگ می کند.
۳) نهراسیدن از مرگ به علت اعتقاد به آخرت
۴) نا امیدی از دنیا به علت به علت وجود مرگ

۱۸۱ – حضرت قاسم فرزند کدام معصوم است و در شب عاشورا شهادت را چگونه معرفی می کند؟
۱) امام حسین(ع) – شیرین تر از عسل
۲) امام حسن(ع) – شیرین تر از عسل
۳) امام حسین(ع) – آب گوارا
۴) امام حسن(ع) – آب گوارا

۱۸۲ – زیان کارترین مردم طبق آیات قرآن چه کسانی هستند؟
۱) کسانی که مال خود را در راه حرام مصرف می کنند.
۲) ربا خواران
۳) کسانی که به آیات و دیدار پروردگارشان کافر شدند.
۴) کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

۱۸۳ – در دنیای امروز………………….
۱) بیشتر مردم از آخرت غافلند.
۲) بیشتر مردم پیرو ادیان غیر الهی هستند.
۳) بیشتر مردم به آخرت اعتقاد ندارند.
۴) همه ی مردم به آخرت اعتقاد دارند.

۱۸۴ – بر اساس فرمایش حضرت رسول(ص) مرگ چیست؟
۱) سعادت
۲) از دست دادن جان
۳) بسته شدن دریچه های امید
۴) انتقال از جهانی به جهان دیگر

۱۸۵ – عبارت قرآنی « فالیوم ننساهم کما نسوا لقاء یومهم هذا» در ارتباط با چه کسانی است؟
۱) کسانی که مرگ را تولد نسبت به جهان دیگر می دانند.
۲) کسانی که از خلق کناره گرفته و دنیا برایشان بی ارزش شده است.
۳) کسانی که دنیا آنها را فریفته و آخرت را فراموش کرده اند.
۴) کسانی که به علت ترس و اضطراب از فنا و نابودی همواره به یاد مرگ هستند.

۱۸۶ – ترجمه ی عبارت قرآنی« و رضوا بالحیاة الدنیا و اطمأنوا بها» کدام است؟
۱) و زندگی دنیا از آنها روی برگرداند ولی به آن تکیه کردند.
۲) و زندگی دنیا موجب رضایت و آرامش آنان شد.
۳) و به زندگی دنیا راضی شدند در حالی که نتوانستند به آن تکیه کنند.
۴) و به زندگی دنیا راضی و خشنود شدند و بر آن تکیه کردند.

۱۸۷ – حتمی ترین حادثه در زندگی انسان …………… است.
۱) ازدواج
۲) غفلت از مرگ
۳) ترس از مرگ
۴) مرگ

۱۸۸ – انسان ها معمولاَ در برخورد با مرگ دو دیدگاه دارند :
۱) مرگ پایان زندگی است – مرگ, نسبت به دنیا تولد و نسبت به جهان دیگر مرگ است.
۲) آدمی مرگ مطلق دارد – مرگ ناگوار و تلخ است.
۳) مرگ پایان زندگی است – مرگ تولدی است که آدمی را از یک هستی به هستی بالاتر می برد.
۴) مرگ پایان بخش زندگی نیست – مرگ غروبی است که طلوعی درخشانتر در پیش دارد.

۱۸۹ – آیه ی شریفه ی « اِنٌَ الذٌینَ لا یرجونَ لِقآءَ نا» ناظر بر کدام مطلب است؟ کسانی که……..
۱) مرگ را پایان زندگی دانسته و امید به دیدار پروردگارشان ندارند.
۲) به معاد اعتقاد داشته اما نسبت به آن بی توجه و غافل هستند.
۳) امید دارند با مرگ به ملاقات پروردگارشان برسند.
۴) امید به دیدار پروردگارشان را موجب اضطراب و نابودی در دنیا می دانند.

۱۹۰ – انسانی که « میل به جاودانگی» وجودش را فرا گرفته, در برخورد با کدام نگرش است که زندگی چند روزه برایش بی ارزش شده ‍؛ و به یأس و ناامیدی دچار می شود؟
۱) مرگ پایان زندگی است.
۲) مرگ تولدی است که آدمی را از دنیا به آخرت منتقل می کند.
۳) آدمی مرگ مطلق ندارد.
۴) مرگ غروبی است که طلوعی درخشانتر در پیش دارد.

۱۹۱ – رسول خدا فرمود: برای……………. خلق شده اید نه برای…………….
۱) بهشت – جهنم
۲) بقا – فنا
۳) سرای ابدی – متاع ناچیز دنیا
۴) آسایش و آرامش – سختی و عذاب  

درس ششم : آینده ی روشن

 

  پرسش های چهار گزینه ای
۱۹۲ – میل به جاودانگی و شوق به خلود در انسان ، به دلیل …………. بودن نظام خلقت ، یکی از دلایل ………. برای …………. معاد است. (سراسری ریاضی – ۸۵)

۱) عادلانه – نقلی – ضرورت
۲) حکیمانه – عقلی – امکان
۳) حکیمانه – عقلی – ضرورت
۴) عادلانه – نقلی – امکان  

 

  ۱۹۳ – با توجه به آیه ی شریفه ی « ایحسبُ الانسانُ ان لن نجمع عظامه » موضوع………… معاد با توجه به ………….مفهوم می گردد.(سراسری تجربی – ۸۵)

۱) امکان – پیدایش نخستین انسان
۲) ضرورت – پیدایش نخستین انسان
۳) امکان – قدرت نامحدود خداوند
۴) ضرورت – قدرت نامحدود خداوند  

 

  ۱۹۴ آیه ی شریفه ی« قُل یحییها الذّّّی انشآها اوّل مرة»به چه موضوعی دلالت دارد؟(آزادانسانی.۸۵)

۱) قیامت
۲) آفرینش هستی
۳) خلقت نخستین انسان
۴) خلقت انسان نخستین  

 

  ۱۹۵ – گرایش به بقا و جاودانگی در انسان که حکایت از ………..نظام آفرینش دارد، نشانی از …………معاد است.(سراسری فنی و حرفه ای – ۸۵)

۱) مخلوقیت – ضرورت
۲) مخلوقیت – امکان
۳) حکیمانه بودن – امکان
۴) حکیمانه بودن – ضرورت  

 

  ۱۹۶ – آیه ی کریمه ی «آیا ما آن ها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می دهند ،با تباه کاران یکسان قرار دهیم؟» چه نوع استدلالی را درزمینه ی معاد مطرح می سازد و کدام مورد را به اثبات می رساند؟( سراسری هنر – ۸۰)

۱) عقلی – ضرورت
۲) عقلی – امکان
۳) نقلی – وقوع
۴) نقلی – امکان  

 

  ۱۹۷ – از دقت در آیه ی شریفه ی :« و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما باطلاًً» ………معاد در پرتو………..الهی مستفاد می گردد.(آزمایشی سنجش – ۸۰)

۱) امکان – عدل
۲) ضرورت – حکمت
۳) امکان – حکمت
۴) ضرورت – عدل  

 

  ۱۹۸ – کدام مورد بیانگر «ضرورت معاد» از دیدگاه قرآن کریم است؟(سراسری تجربی – ۸۰)

۱) اشاره به قدرت نامحدود الهی
۲) اشاره به پیدایش نخستین انسان
۳) زنده شدن مردگان به اراده ی خدا
۴) معاد در پرنو الهی  

 

  ۱۹۹ – این که خلقت جهان و انسان را هدف و مقصدی نباشد، در این صورت کاری عبث و بیهوده خواهد بود، معاد را در پرتو کدام صفت باری تعالی به اثبات می رساند و به کدام مورد دلالت دارد؟ ( سراسری انسانی – ۸۰)

۱) حکمت خدا – امکان
۲) حکمت خدا – ضرورت
۳) عدل الهی – ضرورت
۴) عدل الهی – امکان  

 

  ۲۰۰ – در آیه ی شریفه ی «آیا گمان بردید که شما را عبث و بیهوده خلق کردیم و دیگر به سوی ما باز نمی گردید»چه نوع استدلالی در زمینه ی اثبات معاد است و تا چه حد آن را ثابت می کند؟ (سراسری هنر – ۷۹)

۱) عقلی – ضرورت
۲) عقلی – امکان
۳) نقلی – امکان
۴) نقلی – ضرورت  

 

  • طاهره نظیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی