دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

درس پنجم  - تداوم رسالت بوسیله امامت

پیامبر اکرم در میان مردم 3 وظیفه مهم داشت:

2-      دریافت و ابلاغ وحی               2- تعلیم و تبیین تعالیم دین   3-ولایت ظاهری                        

هنگامی که پیامبر اکرم از دنیا رفت با توجه به تکامل دین  ،  نیاز به وحی در جامعه وجود نداشت     ولی در مورد دو وظیفه دیگر پیامبر ،  باید بعد از او  افرادی معصوم باشند که بتوانند بدون اشتباه و خطا  ،  تعالیم دین را تعلیم دهند (مرجعیت علمی) و زمام امور مردم را در دست داشته باشند (ولایت ظاهری ) وهمچنین  واسطه فیض الهی که به وسیله ولایت معنوی اعمال می گردد در جامعه تعطیل نشود.

این افراد به عنوان نگهبانان دین بعد از پیامبر همان امامان معصوم علیهم السلام  هستند که به عترت مشهور می باشند

ضرورت شناخت امام :

پیامبر اکرم (ص) در یک حدیث  ضرورت شناخت امام   را این گونه بیان می کند :

من مات  ولم یعرف امام زمانه مات میتهً جاهلیه  ،

هر کس بمیرد و امام  زمان خودش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است

تعیین امام :

در  این قسمت به احادیثی اشاره می شود  که در آنها  پیامبر اکرم  صراحتا جانشین خودش را معرفی کرده است

نام حدیث یا آیه

متن حدیث یا آیه

ترجمه

پیام – چگونگی اثبات امامت علی ( علیه السلام)

حدیث یوم الدار

(یوم الانذار)

این حدیث پس از گذشت سه سال از بعثت در مراسم دعوت40 تن ازخویشاوندان پیامبر  بیان شده است

هما

ا این (علی ) ، برادر من ، وصی و جانشین من در میان شما خواهد بود، فرمانش را بشنوید و از او اطاعت کنید

پیامبر اکرم در اولین شبی که تمام خویشاوندان را در خانه خود دعوت به دین می کرد ، اولین کسی که به او ایمان آورد را به جانشینی انتخاب کرد و او کسی نبود جز علی

ع)

آیه ولایت

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَکِعُونَ

ولی شما تنها خدا ورسول او وکسانی که ایمان آوردند وکسانی که نماز بر پا می دارند وصدقه می دهند در حالی که رکوع می کنند

ü      هنگامی که علی(ع) در مسجد انگشتر خود را به فقیر بخشید این آیه نازل شد  و پیامبر با شتاب به سوی مسجد آمد و ولایت و سرپرستی جامعه بعد از پیامبر را برای علی(ع) تثبیت کرد.

ü      این جریان یک معیار و ملاک برای ولایت پس از پیامبر مشخص کرد

آیه تطهیر

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً

همانا خدا اراده کرده که دور گرداند ازشما اهل بیت پلیدی و ناپاکی را وشما را کاملا پاک وطاهر قرار دهد

ü      هنگامی که پیامبر اکرم در خانه  ام سلمه  ، علی (ع) و همسرش فاطمه و فرزندان آن ها امام حسن و امام حسین را در زیر عبا جمع کرد آیه تطهیر نازل شد

ü      این آیه نشانه ای شد بر طهارت و پاکی و معصومیت از گناه و پلیدی های اهل بیت علیهم السلام

حدیث جابر

وقتی آیه شریفه « یا ایها الذین آمنوا  اطیعوا الله  و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم   ای مومنان  اطاعت کنید از خدا و رسول و اولی الامر» نازل شد  ، جابر ابن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم در مورد اولی الامر پرسید که چه کسانی هستند و پیامبر اکرم اسامی 12 امام را به ترتیب برای جابر بیان فرمود. و تکلیف  همه را برای پیروی از امامان شیعه مشخص کرد.

- پیامبر در این حدیث فرمود که امام پنجم  محمد بن علی در تورات به باقر معروف است

- در این حدیث پیامبر بیان می دارد که امام دوازدهم هم نام و هم کنیه اوست

حدیث منزلت

انت منی بمنزله هارون من موسی الا اَنَّه لا نبی بعدی

نسبت ت

به من مانند نسبت هارون است به موسی با این تفاوت که بعد از من  پیامبری نخواهد آمد

پیامبر اکرم(ص) به علی(ع) فرمود:تو برای من مانند هارون به موسی هستی یعنی همان طور که هارون جانشین موسی  بود تو هم جانشین من هستی.

( وقتی خداوند موسی را مأمور مبارزه با فرعون کرد  ، آن حضرت  از خداوند در خواست کرد که هارون را پشتیبان و شریک او قرار دهد)

حدیث ثقلین

انی تارک  فیکم الثقلین

کتاب الله  و عترتی  اهل بیتی  و ما تمسکتم بهما  لن تضلوا ابدا

و انهما  لن یفترقا  حتی یرد ا  علیّ الحوض

من دو چیز گران بها را  در میان شما باقی می گذارم :  کتاب خدا و عترتم اهل بیت را  تا وقتی به این دو تمسک جوئید  هرگز گمراه نمی شوید

و این دو هیچ گاه از هم جدا نمی شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند

ü      با توجه به حدیث ثقلین قرآن و اهل بیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

ü       چون قرآن همیشگی است وجود امام معصوم در کنار آن همیشگی خواهد بود.

ü       هرکس به قرآن و اهل بیت تمسک جوید هرگز گمراه نمی شود.

ü       قرآن و اهل بیت هیچ گاه از هم جدا نیستند.

ü       این آیه بیان گر پیوند مستحکم بین قرآن ومعصومین است.

ü      این آیه سند پاکی و طهارت و معصومیت ائمه اطهار (ع) است

ü      حضرت زهرا جزء اهل بیت است  و مانند دیگر معصومین از مقام عصمت برخوردار است

آیه ابلاغ

یَأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ‏

ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت به تو نازل شده ابلاغ کن و اگر این کار را انجام ندهی رسالت را تمام نکرده ای و خداوند تو را از گزند مردم حفظ خواهد کرد و خداوند کافران را هدایت نخواهد کرد

(این آیه در روز هیجدهم ذیحجه در محل غدیر خم بر پیامبر نازل شد و خدا ماموریت ابلاغ و اعلان ولایت علی(ع) را به او واگذار کرد)

ü      این آیه  در حجه الوداع(آخرین حج پیامبر) نازل گردیده است.

ü      رکن اصلى اسلام، امامت و حکومت است. «وان لم‏تفعل فما بلّغتَ رسالته»

ü       با توجه به آیات قرآن تعیین علی(ع) به امامت مردم به اندازه تمام دین و تکمیل دین بوده است. و ان لم تفعل  فما بلغت رسالته

ü      خداوند می دانسته ممکن است از مردم نافرمانی کنند به همین دلیل به پیامبر فرمود تو را حفظ خواهم کرد

ü       منظور از کلمه (مولی)در حدیث سرپرست و اولی به تصرف است.

ü      خداوند با دستور به پیامبر او را موظف به تعیین جانشین علی (ع) کرده است.

ü      حضرت علی(ع)و 11 فرزندش جانشینی پیامبر را به عهده دارند.

ü      این حدیث را حدود 110 نفر  از صحابه  بدون واسطه نقل کرده اند

ü      حدیث غدیر توسط  350  نفر از محدثین اهل سنت روایت شده است

هر که را باشم منش مولا و دوست      ابن عم  من ، علی مولای اوست

حدیث غدیر

من  کنت مولا ه  فهذا  علیٌّ مولاه

هر کس  من ولی و سرپرست  اویم  علی نیز  ولی و سرپرست اوس

  • طاهره نظیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی