پرسشهایِ امتحاناتِ نهایی دین و زندگی (4) به تفکیکِ دروس
( بیش از 230 پرسش در 23 امتحان نهایی )
درس اوّل :
درستی یا نادرستی گزارههای زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید . |
1ـ یک موجود فقط در صورتی برای موجود بودن به دیگری نیازمند نیست که ذات و حقیقتش با یکدیگر مساوی باشد . (3/12/87) ، (31/3/1391) |
2ـ ثمرۀ توحیدِ نظری تثبیتِ ایمان در قلب است . (3/12/87) |
3ـ هیچ پدیدهای را نمیتوان یافت که به خود متّکی باشد . (23/10/87) |
4ـ نیازمندی موجودات به خداوند منحصر به مرحلۀ پیدایش است . (15/6/1390) |
5ـ هر چیزی که وجودش از خودش نباشد ، برای موجود بودن نیازمند به دیگری نیست . (7/12/1389) |
6ـ نیازمندی موجودات به خداوند منحصر به مرحلۀ به وجودآمدن و پدیدارشدن است . (1/4/90) |
جای خالی را با کلماتِ مناسب پُرکنید . |
7ـ موجودات در مرحلۀ پیدایش و .......... به خداوند نیازمندند . (25/2/92) |
8ـ قرآنِ کریم ، خداوند را با صفتِ .......... و مخلوقات را با صفتِ فقیر و نیازمند نام بُرده است . (4/10/92) |
9ـ اگر چند مبدأ و معاد برای جهان تصوّر کنیم ، هر یک از آنها را .......... و .......... فرض کردهایم . (31/3/1391) |
10ـ وجود همۀ مخلوقات به خداوند وابسته است پس اگر .......... کند میتواند آنها را ببرد و مخلوقاتِ دیگری به جای آنها بیاورد . (1/4/90) |
11ـ اگر چند خالق برای جهان تصوّر کنیم هرکدام از آنها را .......... و .......... فرض نمودهایم . (1/4/90) |
12ـ هر موجودی پیش از آنکه نمایشدهندۀ خود باشد نشاندهندۀ .......... خود است . (15/6/1390) |
13ـ هر قدر انسان به معنای حقیقی کاملترشود ، نیازمندی خود به خداوند را بهتر درک میکند و .......... او در پیشگاه خداوند قویتر میشود . (15/6/90) |
اصطلاحِ زیر را تعریف کنید . |
14ـ توحیدِ ذاتی (31/3/1391) |
به سؤالاتِ زیر پاسخ کامل دهید . |
15ـ پیامِ آیۀ شریفۀ « یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ . » ، ( فاطر ، 35 / 15 ) را بنویسید . (31/3/1391) |
16ـ پیامِ آیۀ « ... أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ . » ، ( فاطر ، 35 / 15 ) را بنویسید . (15/6/1390) |
17ـ « توحید » به چه معناست ؟ (3/12/87) |
18ـ بسترِ اصلی حَرَکَت به سوی معرفتی که جوانان در پشتِ پردۀ ظاهر خدا را ببینند ، چیست ؟ (15/6/1390) |
19ـ آیا نیازمندی موجودات به خداوند فقط به مرحلۀ به وجود آمدن اختصاص دارد ؟ توصیح دهید . (3/12/87) |
20ـ بطلانِ اعتقاد به خدایانِ متعدّد را با یک دلیلِ عقلی شرح دهید . (23/10/87) |
21ـ کسی که فکر کند ، مستقل از خداوند میتواند آموزش را تدبیر کند ، گرفتار چه شرکی شده است ؟ (25/2/1392) |
درس دوم :
درستی یا نادرستی عباراتِ زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید . |
1ـ اگر انسان به جای تبعیّت از خدا از غیرِ او اطاعت کند دچارِ شرکِ جلیّ شده است . (23/10/87) |
2ـ گاهی شرکِ افعالی به طورِ مخفی و پنهان واردِ اندیشۀ انسان میشود . (15/6/90) |
3ـ هرچیزی که برای خدا فرض کنیم او را در حدّ تصوّراتِ ذهنی خود محدود کردهایم . (2/6/92) |
4ـ توانایی شفای بیمار ، به زمانِ حیاتِ پیامبر اکرم (ص) اختصاص دارد . (4/10/92) |
عباراتِ شریفۀ زیر بیانگرِ کدام یک از مراتبِ توحید است ؟ |
5ـ « ... لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ ... » ، ( شوری ، 42 / ١١ ) ، (1/4/90) ، (1/3/1391) |
6ـ لا حَـوْلَ وَ لا قُـوَّةً اِلّا بِاللهِ . (1/4/90) |
7ـ « ... قُلِ اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ ... » ، ( رعد ، 13 / ١۶ ) ، (3/12/87) ، (4/10/1392) |
8ـ « ... مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا یُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَدًا . » ، ( کهف ، 18 / ٢۶ ) ، (3/12/87) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
9ـ اعتقاد به اینکه هرگونه تصرّف در جهان حقّ و شایسته خداوند است ، بیانگر چه شاخهای از توحید افعالی است ؟ (15/6/90) |
10ـ کسی که فکر کند مستقل از خداوند میتواند آموزش را تدبیر کند ، گرفتارِ چه شرکی شده است ؟ (25/2/92) |
11ـ کسی که معتقد است ، خداوند تنها جهان را اداره و تدبیر میکند ، به کدام مرتبۀ توحید اعتقاد دارد ؟ (4/10/92) |
12ـ کسی که کارهایش را برای رسیدن به « خواستههای نفسانی » و یا « خوشامد دیگران » انجام میدهد ، گرفتار چه نوع شرکی شده است ؟ (15/6/90) |
اصطلاحاتِ زیر را تعریف کنید . |
13ـ توحید در ولایت (7/10/90) |
14ـ توحید درخالقیّت (2/6/92) |
15ـ توحید در ربوبیّت (15/6/90) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کامل دهید . |
16ـ شرکِ افعالی را با ذکرِ مثال توضیح دهید . (3/12/87) |
17ـ شرکِ ذاتی را با ذکرِ مثال توضیح دهید . (1/4/90) |
18ـ توحید در ولایت را تعریف کرده و شرح دهید منظور از ولایتِ پیامبر (ص) چیست ؟ (1/4/90) |
درس سوم :
جای خالی را پُر کنید . |
1ـ یکپارچه شدنِ نظامِ اجتماعی در جهتِ اطاعتِ همه جانبه از خداوند به بُعد .......... توحید اشاره دارد . (2/6/92) |
2ـ احکام و دستورهای دینی بر پایۀ .......... خداوند است که خوشبختی ما را به ارمغان میآورد . (25/2/92) |
3ـ در دنیای امروز ، تنها روشِ مطمئن در مواجهه با مسائل ، عمل به .......... و راهنمایی خداوند است . (4/10/92) |
4ـ اطاعت از رسولِ خدا (ص) و جانشینان آن حضرت لازمۀ .......... است . (25/2/92) |
5ـ بنای زندگی انسان بر پایۀ .......... خداوند است که خوشبختی و سعادت او را به ارمغان میآورد . (2/6/92) |
6ـ مهمّترین حقِّ خداوند بر بندگان حقِّ .......... اوست . (2/6/92) |
درستی یا نادرستی گزارههای زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید . |
7ـ کلمۀ « لا اله الّا الله » بیش از هر چیزی ناظر بر توحیدِ عملی و دعوتکننده به آن است . (15/6/90) |
8ـ انسانِ موحّد دارای شخصیّتی یگانه و یکپارچه ، در جهتِ عبودیّت و پرستشِ خداست . (7/12/1389) |
آیاتِ شریفۀ زیر بیانگرِ کدام یک از اقسامِ توحید است ؟ |
9ـ « إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ . » ، ( حمد ، 1 / ۵ ) ، (2/10/1391) |
10ـ « ... أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ... » ، ( نحل ، 16 / ٣۶ ) ، (1/4/90) |
11ـ « إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ ... » ، ( آلعمران ، 3 / ۵١ ) ، (2/10/1391) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
12ـ کدام مرتبۀ شرک حتّی برای یک مسلمان و مؤمن هم میتواند رُخ دهد ؟ (1/4/90) |
13ـ مهمّترین شعارِ اسلام که جامع همۀ ابعادِ توحید و نفی هرگونه شرک است چیست ؟ (4/10/92) |
14ـ کدام عبارتِ قرآنی دژِ مستحکم خداوند است ؟ (2/6/92) |
15ـ راهِ اصلاح و معالجۀ جامعۀ بیمار ، عمل به کدام وظیفۀ شرعی است ؟ (15/6/90) |
16ـ لازمۀ توحیدِ عملی چیست ؟ (7/12/87) |
اصطلاحِ زیر را تعریف کنید . |
17ـ شرکِ خفیّ (3/12/87) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کامل دهید . |
18ـ لازمۀ توحیدِ عملی چیست ؟ چرا ؟ (1/3/1391) |
19ـ فوایدِ اعتقاد به اختیار را در زندگی انسان بنویسید . (4/10/92) |
20ـ منظور از بُعدِ اجتماعی و توحیدِ عملی چیست ؟ و چگونه تحقّق مییابد ؟ (15/6/1390) |
21ـ معیارهای ثابتِ شرک و بُتپرستی را از دیدگاهِ قرآنِ کریم بنویسید . (15/6/1390) |
22ـ چه تشابه و تناسبی میانِ بُعدِ فردی توحید و بُعدِ اجتماعی آن وجود دارد ؟ کاملاً توضیح دهید . (3/12/87) |
23ـ معیارهای ثابتِ « شرک و بُتپرستی » در قرآن چیست ؟ (23/10/87) |
24ـ چه خصوصیّاتی در فردِ مشرک ، موجبِ سلبِ آرامشِ او میشود ؟ (1/4/90) |
25ـ چرا بسیاری از انسانهای امروز ، در عینِ پذیرشِ توحید ، از یادِ خدا غافلند ؟ (1/4/90) |
26ـ ویژگیهای انسانِ موحّد را تعریف کنید ؟ (7/10/90) |
27ـ معیّن کنید هریک از عباراتِ ردیفِ اوّل با کدام یک از مواردِ ردیفِ دوم ارتباط دارد ؟ (7/10/90) |
1ـ تبعیّت از حاکمیّتِ طاغوت ـ کسبِ رضایتِ خداوند |
2ـ الف) توحیدِ صفاتی ب) شرکِ ذاتی ج)توحیدِ عبادی د)شرکِ اجتماعی |
درس چهارم :
درستی یا نادرستی گزارههای زیر را با ( ص / غ ) مشخّص کنید . |
1ـ اوّلین ثمرۀ اخلاص ، دیدارِ محبوبِ حقیقی و تقرّب به پیشگاه خداست . (3/12/87) |
2ـ هرچه درجۀ اخلاصِ انسان بیشتر باشد ، درجهاش در بهشت بالاتر است . (23/10/87) |
3ـ بالاترین میوۀ اخلاص در بندگی ، دیدارِ محبوبِ حقیقی و تقرّب به اوست . (1/4/90) |
4ـ گرایش و شوقِ ما به دیدارِ خداوند با اشتیاقِ او به رستگاری و سعادتِ ما قابلِ مقایسه است . (1/4/90) |
5ـ اوّلین قدم برای ورود به بندگی واخلاص افزایشِ معرفت به خداوند است (7/12/89) |
جملاتِ ناقصِ زیر را با کلماتِ مناسب کامل کنید . |
6ـ قرآنِ کریم غالباً ایمان را با .......... قرین معرّفی کرده است . (3/12/87) |
7ـ اوّلین قدم برای ورود به بندگی و اخلاص داشتنِ روحیۀ .......... است . (4/10/92) |
8ـ اوّلین قدم برای ورود به بندگی .......... است . (1/4/90) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
9ـ قرآنِ کریم غالباً چه چیزی را قرین با ایمان معرّفی نموده است ؟ (23/10/87) |
10ـ بالاترین میوۀ اخلاص در بندگی چیست ؟ (2/6/92) |
11ـ اوّلین ثمرۀ اخلاص در انسان چیست ؟ (23/10/87) |
12ـ اوّلین قدم برای ورود به « بندگی و اخلاص » چیست ؟ (15/6/90) |
اصطلاحاتِ زیر را تعریف کنید . |
13ـ حُسنِ فاعلی (3/12/87) ، (1/3/1391) |
14ـ حُسنِ فعلی و حُسنِ فاعلی (7/10/90) |
15ـ اخلاص در بندگی (25/2/92) |
به سؤالاتِ زیر پاسخ کامل دهید . |
16ـ « تقویتِ روحیۀ حقّ پذیری » را به عنوانِ یکی از راههای رسیدن به حقیقتِ بندگی و اخلاص توضیح دهید . (3/12/87) |
17ـ توضیح دهید در چه صورت نماز « از حُسنِ فعلی و فاعلی » برخوردار است ؟ (23/10/87) |
18ـ حُسنِ فاعلی و حُسنِ فعلی را با مثال توضیح دهید ؟ (1/4/90) |
19ـ چگونه راز و نیاز با خدا و کمک خواستن از او ، ما را در رسیدن به حقیقتِ بندگی و اخلاص یاری میکند ؟ (1/4/90) |
20ـ چهار مورد از برنامههای پیشنهادی برای رسیدن به اخلاص را نام بیرید . (7/10/90) |
درس پنجم :
درستی یا نادرستی گزارههای زیر را با ( ص / غ ) مشخّص کنید . |
1ـ اعتقاد به قضا و قَدَر مانعِ تحرّک و عملِ انسان است . (25/2/1392) |
2ـ تقدیر که از حکمتِ الهی سرچشمه میگیرد بر قضا تکیه دارد . (3/12/87) |
3ـ حکم و فرمانِ خداوند برای خلقتِ هر مخلوقی بر اساسِ قضای الهی است . (1/4/90) |
4ـ کسی که « اختیار » را در بحث انکار میکند ، در عمل از قدرتِ اختیارِ خود بهرهای نمیبرد . (15/6/90) |
5ـ وجودِ اختیار و اراده در انسان به علّتِ ارادۀ الهی و خواستِ اوست . (7/12/89) |
جملاتِ ناقصِ زیر را با کلماتِ مناسب کامل کنید . |
6ـ ارادۀ انسان که از نفس یا روحِ او سرچشمه میگیرد در .......... ارادۀ خداست . (3/12/87) |
7ـ هرقضای الهی بر یک .......... تکیه دارد و بر اساسِ آن انجام میگیرد . (23/10/87) |
8ـ آنچه مانندِ ویروسِ فلج ، تحرّکِ سازندگی و نشاط را از جامعه میگیرد عقیده به .......... است . (15/6/90) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
9ـ معنای لغوی « تقدیر » را بنویسید . (3/12/87) |
10ـ ویژگیها و روابطِ میانِ موجودات بیانگرِ کدام یک از مواردِ تقدیر یا قضای الهی است ؟ (25/2/1392) |
11ـ بالاترین میوۀ اخلاص در بندگی چیست ؟ (1/3/1391) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کامل دهید . |
12ـ اعتقاد به جبر چه آثارِ سوءِ فردی و اجتماعی را به دنبال دارد ؟ (3/12/87) |
13ـ چگونه میتوان هم به قضای الهی معتقد بود ، و هم انسان را موجودی مختار دانست ؟ (23/10/87) |
14ـ چرا اعتقاد به اختیار و آزادی مطلقِ انسان از پندارهای ویرانگراست ؟ پیامدهای آن را بنویسید . (1/4/90) |
15ـ پیامدهای اجتماعی « اعتقاد به جبر » را بنویسید . (7/10/90) |
16ـ فوایدِ آگاهی و توجّه به « اختیار » را در زندگی فردی انسان بنویسید . (15/6/90) |
17ـ چه رابطهای میانِ اختیارِ انسان با ارادۀ خداوند وجود دارد ؟ توضیح دهید . (2/10/91 ) |
18ـ نشانههای وجودِ اختیار در انسان را نام ببرید ؟ (15/6/90) |
19ـ رابطۀ ارادۀ خدا و اختیارِ انسان را شرح دهید . (2/6/921) |
درس ششم :
درستی یا نادرستی گزارۀ زیر را با ( ص / غ ) مشخّص کنید . |
1ـ عمل به احکام و راهنمایی خداوند تنها شیوۀ مطمئنِ زندگی و روشِ قابلِ اعتماد در مواجهه با مسایل است . (2/6/92) |
جملاتِ ناقصِ زیر را با کلماتِ مناسب کامل کنید . |
2ـ حالتِ تدریجی در حَرَکَت به سوی عذابِ الهی را سنّتِ .......... میخوانند . (25/2/92) |
3ـ نام دیگرِ قانونمندی و سامانبخشی الهی نظام .......... است . (3/12/87) |
4ـ سنّتی که عاملِ ظهور و بروز استعدادهای انسان است ، سنّت .......... نامیده میشود . (4/10/92) |
5ـ حالتِ تدریجی در حَرَکَت به سوی عذابِ الهی را سنّتِ .......... میخوانند . (25/2/1392) |
به سؤالِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
6ـ امدادِ خاصّ خدای متعال نسبت به کسانی که رضایتِ او را میجویند چه نامیده میشود . (2/10/91) |
اصطلاحاتِ زیر را به اختصار تعریف کنید . |
7ـ سنّتِ توفیقِ الهی (25/2/1392) ، (25/2/92) |
8ـ سنّتِ امتحان و ابتلاء (2/6/92) |
به سؤالِ زیر پاسخِ تشریحی دهید . |
9ـ دیدگاهِ رسولِ خدا (ص) در موردِ کسانی که فقط به زندگی دنیوی یا اُخروی توجّه دارند را بنویسید . (2/10/91) |
درس هفتم :
درستی یا نادرستی عباراتِ زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید . |
1ـ گناهان به یک میزان روح و قلبِ آدمی را تخریب میکنند . (25/2/1390) |
2ـ اوّلین قدم در توبه ، جبرانِ حقوقِ ضایع شدۀ مردم است . (1/3/1391) |
3ـ گناهانِ بزرگ به تدریج آدمی را از مسیرِ توحید و اخلاص خارج کرده و گرفتارِ هَوَسهای شیطانی میکند . (2/10/91) |
4ـ قدمِ دوم توبه آن است که شخصِ تائب به جبرانِ گناهانِ خود بپردازد . (23/10/87) |
5ـ توبه ، فقط یک عملِ ظاهری و لفظی است که آثارِ گناه را مَحو میکند . (4/10/92) |
جای خالی را با کلماتِ مناسب پُرکنید . |
6ـ راهِ اصلاح و معالجه از انحرافاتِ اجتماعی عمل به وظیفۀ مقدّس .......... است . (2/10/91) |
7ـ توبه گناهان را از قلب خارج کرده وآن را شستشو میدهد این عمل را .......... میگویند . (4/10/92) |
8ـ از پرتگاههای خطرناکِ سقوط در وادی ضلالت .......... گناه و .......... به آن است . (15/6/90) |
9ـ توبه تحوّلی .......... و .......... است که آثارِ گناه را مَحو کند . (7/12/89) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
10ـ مرحلۀ سوم ( توبه ) چیست ؟ (3/12/87) |
11ـ کدام مرحلۀ توبه معمولاً با « استغفار » همراه است ؟ (4/10/92) |
12ـ منظور از توبۀ خداوند در قرآنِ کریم چیست ؟ (2/6/92) |
13ـ از چه راهی میتوان جامعه را از گناهانِ اجتماعی اصلاح کرد ؟ (23/10/87) |
14ـ در چه صورتی توبه ، گناهان را به حسنات تبدیل میکند ؟ (1/4/90) |
15ـ با توجّه به آیاتِ قرآن انسان با نادیده گرفتنِ چه چیزی ، بندۀ هوای نفس و شیطان میشود؟ (7/12/89) |
16ـ با توجّه به آیۀ شریفۀ « إِلّا مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صَالِحًا فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ... » ، ( فرقان ، 25 / ٧٠ ) خداوند در چه صورتی گناهان را به حسنات تبدیل میکند ؟ (7/12/1389 ) |
اصطلاحاتِ زیر را تعریف کنید . |
17ـ توبۀ خدا و بندگان (15/6/90) |
18ـ توبۀ اجتماعی (25/2/1392) ، (2/6/92) ، (4/10/92) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ تشریحی دهید . |
19ـ آیۀ شریفۀ « وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِیمًا . »، ( نساء ، 4 / ١١٠ ) را ترجمه کنید. (25/2/1392) |
20ـ حدیثِ شریفِ امام رضا (ع) « کسی که از گناه استغفار کند و در عینِ حال انجامش دهد مانندِ کسی است که پروردگارش را مسخره کرده است . » بیانگرِ کدام یک از مراحلِ توبه است ؟ (25/2/1392) |
21ـ « توبۀ اجتماعی » را با ذکرِ مثال شرح دهید . (3/12/87) |
22ـ مراحلِ « توبۀ کامل » انسان را نام ببرید . (1/4/90) |
23ـ یکی از مراحلِ توبه « جبرانِ حقوقِ الهی » است ، آن را شرح دهید . (15/6/90) |
24ـ مراحلِ توبه از دیدگاهِ امام علی (ع) را نام ببرید . (2/10/91) |
25ـ مفهوم توبه در قرآنِ کریم برای خداوند به چه معناست ؟ (2/10/91) |
26ـ آیۀ شریفۀ « فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ . » ، ( مائده ، 5 / ٣٩ ) را ترجمه کنید . (2/10/91) |
27ـ آیۀ شریفۀ « إِلّا مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صَالِحًا فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ... » ، ( فرقان ، 25 / 70 ) را ترجمه کنید . (2/6/1392) |
28ـ با ذکرِ مثال توضیح دهید « شدّتِ تخریبی گناهان یکسان نیست . » (23/10/87) |
29ـ از مراحل توبه ، جبرانِ حقوقِ مردم را شرح دهید . (25/2/1392) |
30ـ مرحلۀ دوم از مراحلِ توبه را نام بُرده آن را توضیح دهید . (2/6/92) |
31ـ مرحلۀ سوم توبه « جبرانِ حقوقِ مردم » است ، آن را شرح دهید . (4/10/92) |
32ـ یکی از مراحلِ توبه « پشیمانی از گذشته » است آن را شرح دهید . (7/10/1390) |
33ـ معیّن کنید هریک از عباراتِ ردیفِ اوّل با کدام یک از مواردِ ردیفِ دوم ارتباط دارد ؟ (15/6/90) |
1ـ پشیمانی از گذشته ـ شکل عمل مطابقِ فرمان خدا ـ خلوصِ نیّت ـ بیحُرمتی به پدر و مادر |
2ـ الف) حقّ النّاس ب) مراحل توبه ج)توبۀ اجتماعی د) حُسنِ فاعلی ه) حُسنِ فعلی |
درس هشتم :
درست یا غلط بودنِ جملاتِ زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید . |
1ـ با گرویدنِ مردم به اسلام ، خانواده کانونِ رشدِ فضائلِ اخلاقی ، دوستی و مودّت گردید . (25/2/1392) |
2ـ رسولِ خدا (ص) تلاش مینمود انسانهایی تربیت کند که تنها به رستگاری اُخروی توجّه کنند . (2/6/92) |
3ـ اوّلین آیاتی که به رسولِ خدا (ص ) نازل شد ، در بارۀ دانش و آموختن بود . (4/10/92) |
4ـ یکی از رسالتهای اصلی انبیاء ، مبارزه با ظلم و برقراری عدل است . (4/10/92) |
5ـ اوّلین آیهای که بر پیامبر (ص) نازل شد ، در بارۀ توحید و معاد بود . (28/3/1390) |
6ـ مبارزاتِ سیاسی بعد از ظهورِ اسلام ، برای فتحِ قَلَمروی یکدیگر بوده است . (28/3/1390) |
7ـ یکی از جنبههای عدالتخواهی رسولِ خدا (ص) مبارزه با تبعیضِ نژادی بود . (1/3/1391) |
8ـ اوّلین آیاتی که بر رسولِ خدا نازل شد دربارۀ عدالت و رفعِ تبعیض بود . (24/2/87) |
9ـ قرآنِ کریم انسان را به رویگردانی از نعمتهای حلال و دوری از گناهان توصیه میکند . (20/6/1390) |
جای خالی جملاتِ زیر را با کلماتِ مناسب پُرکنید . |
10ـ جبهۀ حقّ ، جبهۀ یکتا پرستی ، عدالت خواهی ، کرامتِ اخلاق و در یک کلام .......... است . (24/2/87) |
11ـ اعتقاد به توحید و .......... موجبِ تغییرِ نگرشِ یارانِ پیامبر و پیروانِ ایشان نسبتِ به جهانِ هستی گشت . (2/6/92) |
12ـ روشهای تبلیغی اسلام برای انتقالِ پیامِ الهی ، حکمت .......... و مجادلۀ نیکوتر است . (2/6/92) |
13ـ مبارزه با تبعیضِ نژادی و امتیازهای اشرافی .......... رسول خدا (ص) بود . (20/60/1390) |
14ـ رسولِ اکرم (ص) در کنارِ دعوت به توحید ، با استدلالهای محکم ، منکرین را با حقیقت .......... آشنا ساخت . (1/3/1391) |
15ـ اوّلین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد ، در بارۀ .......... بود . (25/2/1392) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
16ـ نخستین معیارِ تمدّنِ اسلامی که پیامبر به آن دعوت مینمود چیست ؟ (24/2/87) |
17ـ دو تجربۀ موفّقِ مردمِ مسلمانِ ایران در سالهای اخیر را نام ببرید ؟ (4/10/92) |
18ـ گُذر از عصرِ جاهلیّت به عصرِ اسلام ، نیازمندِ چه تغییر و تحوّلی است ؟ (25/2/92) |
19ـ اعتقاد به کدام یک از اصولِ اعتقادی ، موجبِ تغییر در نگرشِ انسانها و تحوّل در شیوۀ زندگی انسانها میشود . (1/4/89) |
20ـ به جز دعوتِ مکرّر قرآن به خِرَد وَرزی چه عاملِ دیگری سدِّ جاهلیّت و خُرافهگرایی را شکست ؟ (20/6/90) |
21ـ حراستِ از بُنیانِ خانواده مانعِ گسترش چه مشکلاتی در جامعه میشود . (20/60/1390) |
22ـ رسولِ خدا به مردم آموخت که اساسِ جهان بر توحید بنا شده و زندگی انسانها بدونِ عدل دوام نخواهد داشت . (26/2/87) |
23ـ اوّلین آیاتی که به رسولِ خدا (ص) نازل شد ، در بارۀ چه موضوعی بود ؟ (1/3/1391) |
24ـ قبل از ظهورِ اسلام ، مبارزاتِ سیاسی میانِ سلاطین ، با چه انگیزهای و هدفی رُخ میداد ؟ (1/3/1391) |
هر یک از آیههای زیر به کدام یک از معیارهای تمدّنِ اسلامی اشاره میکند ؟ |
25ـ « ... مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ ... » ، ( بقره ، 2 / ۶٢ ) ، (25/2/1392) |
26ـ « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ... » ، ( فتح ، 48 / ٢٩ ) ، (25/2/1392) |
27ـ « ... هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ ... » ، ( زُمر ، 39 / ٩ ) ، (28/3/1390) ، (2/6/1392) |
28ـ « وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ . » ، (روم ، 30 / ٢١ ) ، (4/10/92) |
اصطلاحِ زیر را تعریف کنید . |
29ـ جبهۀ حقّ (1/3/1391) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کامل دهید . |
30ـ رسولِ خدا (ص) چه کسانی را موردِ نکوهش قرار میداد و آنها را از خود نمیدانست ؟ (4/10/92) |
31ـ پیامبرِ اسلام (ص) برای تحقّق جامعۀ عدالتمحور چه تلاشی نمود ؟ توضیح دهید . (2/6/92) |
32ـ جایگاهِ زنان در عصرِ جاهلیّت را بنویسید . (2/6/92) |
33ـ « برقراری اعتدال بینِ بُعدِ مادّی و معنوی انسان » را به عنوانِ یکی از معیارهای تمدّنِ اسلامی شرح دهید . (24/2/87) |
34ـ منظور از جبهۀ حقّ و باطل چیست ؟ کاملاً شرح دهید . (26/2/87) |
35ـ دو تجربۀ موفّق مردم ایران چه بود و چه پیامدهایی داشت ؟ (26/2/87) |
36ـ چگونگی موضعگیری مسلمانان در جامعه را با توجّه به عبارتِ قرآنی « ... أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ... » ، ( فتح ، 48 / ٢٩ ) بنویسید . (20/6/1390) |
37ـ آیۀ شریفۀ « ... قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الألْبَابِ . » ، ( زُمر ، 39 / ٩ ) را ترجمه کنید .(1/4/89) |
38ـ نظرِ اسلام را دربارۀ « زن و جایگاه اجتماعی او » توضیح دهید . (20/6/90) |
39ـ رسولِ خدا (ص) برای توجّه انسانها به زندگی دنیوی و اُخروی ، آنان را چگونه تربیت میکرد ؟ (25/2/1392) |
40ـ گُذر از عصرِ جاهلیّت به عصرِ اسلام ، نیازمندِ چه تغییر و تحوّلی است ؟ (25/2/1392) |
41ـ ویژگیهای جامعۀ « عدالت محور » پیامبر (ص) را بنویسید . (28/3/1390) |
42ـ « جبهۀ حقّ » یا « ولایتِ الهی » چگونه جبههای است ؟ (28/3/1390) |
درس نهم :
درستی یا نادرستی جملاتِ زیر را ( ص/غ ) مشخّص کنید . |
1ـ حضورِ فعّال در جهان و تأثیرگذاری برآن ، با اقداماتِ فردی پراکنده میسّر نیست . (25/2/1392) |
2ـ ابزارهای پیشرفته اطّلاعرسانی تنها میتوانند حاملِ پیامهای باطل باشند و به گمراهی مردم کمک کنند . (26/2/87) |
3ـ همراه کردنِ دیگران با خود ، مهمّترین عامل برای تقویت تواناییهای فردی است . (1/4/89) |
4ـ مهمّترین عامل برای حضورِ کارآمد در میانِ افکارِ عمومی جهان ، استحکامِ نظام حکومتی است . (20/6/1390) |
5ـ تأکید بر محتوای عقلانی و خِرَدمندانۀ دین موجبِ حضورِ مؤثّر و فعّال در جامعۀ جهانی است . (2/10/91) |
6ـ اوّلین قدم برای حضورِ مؤثّر و فعّال در جامعۀ جهانی ، تقویتِ ایمان و اراده است . (2/6/92) |
جای خای را با کلماتِ مناسب پُرکنید . |
7ـ مهمّترین عامل برای حضورِکارآمد در میانِ افکارِ عمومی جهان .......... میباشد . (1/4/89) |
8ـ پیشرفتِ علمی ، پایههای .......... یک ملّت را تقویت میکند و مانعِ تسلّطِ بیگانگان میشود . (20/6/1390) |
9ـ اوّلین آیاتی که آغازگرِ رسالتِ پیامبر (ص) بود در بارۀ .......... بود ؟ (2/10/91) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
10ـ تحکیمِ بُنیانِ خانواده مانع از گسترشِ چه مشکلاتی در جامعه میشود . (24/2/87) |
11ـ اوّلین قدم در تقویتِ بُنیانهای جامعۀ خود چیست ؟ (26/2/87) |
12ـ مهمّترین عامل برای حضورِ کارآمد در میانِ افکارِ عمومی جهان چیست ؟ (2/10/91) |
13ـ چه چیزی پایههای استقلال یک ملّت را تقویت کرده و مانعِ تسلّط بیگانگان میشود ؟ (2/6/92) |
14ـ برنامههای پیشنهادی در حوزۀ اوّل « تقویت تواناییهای فردی » را نام ببرید . (25/2/92) |
پاسخِ کامل بدهید . |
15ـ برنامههای پیشنهادی در حوزۀ اوّل « تقویتِ تواناییهای فردی » را نام ببرید . (25/2/1392) |
16ـ چهار مورد از اقداماتِ پیشنهادی برای تقویتِ بُنیانهای جامعه را نام بیرید . (2/6/92) |
17ـ رسولِ خدا (ص) برای توجّه انسانها به زندگی دنیوی و اُخروی ، آنان را چگونه تربیت میکرد ؟ (25/2/92) |
18ـ مهمّترین عامل برای حضورِ کارآمد در میانِ افکارِ عمومی جهان چیست ؟ نام بُرده شرح دهید ؟ (25/2/92) |
19ـ چگونه « تلاش برای کسبِ آگاهی دقیق از تمدّنِ اسلامی و تمدّنِ جدید » موجبِ تقویتِ تواناییهای فردی است . (2/10/91) ، (4/10/92) |
20ـ مهمّترین عامل برای حضور کارآمد در میانِ افکار عمومی جهان چیست ؟ نام برده ، شرح دهید . (25/2/1392) |
21ـ آیۀ شریفۀ « قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الأرْضَ لِلَّهِ یُورِثُهَا مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ . » ، ( اعراف ، 7 / ١٢٨ ) را ترجمه کنید . (28/3/1390) |
22ـ انقلابِ اسلامی ایران و پیروزی در دفاعِ مقدّس چه تأثیری بر دنیای امروز داشته است ؟ (28/3/1390) |
23ـ با توجّه به عبارتِ قرآنی « ... اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا ... » ، ( اعراف ، 7 / ١٢٨ ) حضرتِ موسی (ع) چه توصیهای به قومِ خود فرمود ؟ (1/3/1391) |
24ـ چگونه تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری ، موجبِ تقویتِ بُنیانهای جامعه میشود ؟ (1/3/1391) |
25ـ برای حضورِ مؤثّر و فعّال در جامعۀ جهانی چه برنامههایی پیشنهاد میشود ؟ ( فقط ذکرِ موارد ) (1/3/1391) |
26ـ برای تقویتِ بنیانهای جامعۀ خود چه اقداماتی باید انجام داد ؟ فقط نام ببرید . (24/2/87) |
27ـ با توجّه به آیۀ شریفۀ « قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا ... » ، ( اعراف ، 7 / ١٢٨ ) حضرتِ موسی (ع) چه توصیههایی به قومِ خود فرمود ؟ (26/2/87) |
28ـ عبارتِ « ما میتوانیم » مربوط به کدام یک از مواردِ « تقویتِ بُنیانهای جامعۀ خود » میباشد ؟ (1/4/89) |
29ـ یکی از راههای حضورِ مؤثّر در عرصۀ جهانی « طرحِ عامّترین و بُنیادیترین تعالیمِ دینی » است ، توضیح دهید . (26 /6/ 90) |
30ـ هر یک از مواردِ زیر به کدام یک از حوزههای « تقویت تواناییهای فردی » ، « تقویت بنیانهای جامعۀ خود » و « حضورِ مؤثّر در جامعۀ جهانی » اشاره میکند ؟ الف) تقویتِ ایمان و اراده ب) استحکام بخشیدن به نظامِ اسلامی ج) طرحِ عامّترین و بُنیادیترین تعالیمِ اسلامی د) تأکید بر محتوای عقلانی و خردمندانۀ دین (28/3/1390) |
درس دهم :
احکامِ مواردِ زیر را بنویسید : ( واجبِ کفایی ، مستحب ، مکروه ، حرام ) |
1ـ بازی با ابزارِ قمار از طریقِ کامپیوتر (2/10/91) ، (2/6/92) ، (4/10/92) |
2ـ تولیدِ فیلمهای مستندِ علمی برای تربیتِ دینی در شرایطِ ضروری (2/6/92) |
3ـ بازیهای ورزشی برای سلامتی و تقویتِ جسم و روح (2/6/92) |
4ـ تولیدِ سایتها در شبکۀ اینترنت برای مقابله با ابتذالِ اخلاقی (25/2/92) |
5ـ فراهم کردن امکاناتِ ورزشی برای دور شدن از فساد (25/2/92) ، (2/10/91) |
6ـ تقویتِ جسم و روح برای انجام دادنِ وظایفِ الهی (4/10/92) |
7ـ تولیدِ فیلمِ مستندِ اجتماعی در شرایطِ ضروری (4/10/929) |
8ـ شرطبندی در بازیها و ورزشها (25/2/92) |
9ـ تولیدِ سایت در شبکۀ اینترنت به منظورِ اشاعۀ فرهنگ و معارفِ اسلامی (2/10/91) |
10ـ تقلید از مُدهایی که ترویجدهندۀ یک گروهِ غیرِ اخلاقی است . (2/10/91) ، (2/6/92) |
به سؤالِ زیر پاسخِ کوتاه دهید . |
11ـ چرا شنیدنِ موسیقی لَهوی و مُطرب که مناسب با مجالسِ عیش و نوش باشد ، حرام است ؟ (2/10/91) |
12ـ چرا موسیقی لهوی و مطرب حرام است ؟ (4/10/92) |
13ـ دلایلِ حُرمتِ قمار را بنویسید . (2/6/92) |
به سؤالاتِ زیر پاسخِ تشریحی دهید . |
14ـ قبل از مطالعۀ احکامِ ضروری دین به چه نکاتی باید توجّه کرد ؟ به اختصار بنویسید . (2/10/91 ) |
15ـ در چه شرایطی خریدِ لباسهایی که توسّط دولتهای استعماری تولید شده ، حرام است ؟ (25/2/1390) |
16ـ دو نکتۀ ضروری که قبل از مطالعۀ احکامِ دین باید موردِ توجّه قرار گیرد را به اختصار بنویسید ؟ (4/10/92) |
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . ( صافّات ، 37 / ١٨٢ )
- ۹۴/۰۲/۱۳