برای کنکوریها
2) )آیه شریفه "ایاک نعبد وایا ک نستعین " هر دوقسمت آیه دلالت بر توحید عملی دارد
3) )آیه شریفه "الحمد لله رب العالمین " دلالت بر توحید عبادی دارد 0زیرا حمد از مصداق عبادت است ومنحصر در خداوند است وعبارت رب العالمین در توصیف الله است ویکی از صفات ثبوتیه خداوند است ولذا نیازی نیست به توحید افعالی(ربوبیت) اشاره شود
4) آیه شریفه "ما لهم من دونه من ولی " بر توحید در ولایت که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد .
5) آیه شریفه "لایشرک فی حکمه احدا " بر توحید در ولایت که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد .
6) توحید درخالقیت،توحید درمالکیت،توحید درولایت و ربوبیت از اقسام توحید نظری است
7) کلمه "یگانگی ویکتایی "به معنی توحید است .بنابرین این دوکلمه هیچ یک از اقسام توحید را نمی رساند
8) آیه شریفه " ولم یکن له کفوا احد " دلالت بر اصل توحید دارد .
9) آیه شریفه " لیس کمثله شی ء " دلالت بر اصل توحید دارد .
10) ثانی داشتن , بیانگر شر ک درخالقیت است
11)اعتقاد به تثلیث , دلالت بر شر ک درخالقیت دارد
12) اعتقاد به اینکه جهان دارای یک اصل یا مبدا است دلالت بر توحید در خالقیت دارد .
13) اعتقاد به چند مبدا وخدا که خودشان مخلوق نیستند مانند اعتقاد به ثنویت وتثلیث دلالت بر شرک درخالقیت دارد
14) نسبت دادن کارها وافعال مخلوقات به خداوند وعدم استقلال مخلوقات در کارهای خود بر توحید درربوبیت اشاره دارد .
15) عبارت"لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم " بر توحید درربوبیت اشاره دارد .
16) عبارت "بحول الله وقوته اقوم واقعد " بر توحید درربوبیت اشاره دارد .
18) اعتقاد به اینکه تدبیر و پرورش مخلوقات فقط به دست خداست بیانگر توحید در ربوبیت است 19 ) آیه شریفه "افریتم ما تحرثون .اانتم تزرعونه ام نحن زارعون " دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد .
20) آیه شریفه "افریتم النار التی تورون .اانتم انشا تم شجرتها " دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد .
21) کسانی که معتقدند مخلوقات جهان در آثار وافعال خود مستقل از خدا هستند گرفتار شرک درربوبیت شده اند .
22) اگر شفابخشی رسول خدا واولیای دین را مستقل از خدا تلقی کنیم اشاره به شرک درربوبیت دارد .
23) اینکه عسل شفابخش است منافات با توحید افعالی-ربوبیت- ندارد .
24) آیه شریفه "نحن جعلنا ها تذکره ومتا عا للمقوین... با ترجمه اش " دلالت بر توحید ربوبیت دارد که از اقسام توحید افعالی است اشاره دارد.
25) آیه شریفه " واعلموا ان الله غنی الحمید " دلالت بر اصل توحید دارد- وخداوند بی نیاز وحمید است –بی نیاز فقط یکی است وآن فقط خداست 0
26) آیه شریفه " ولله ما فی السماوات والارض والی الله ترجع الامور " دلالت بر توحید مالکیت واین موضوع از کلمه" لله "به دست می آید که به معنای "برای خدا-مال خدا" است .وقسمت آخر آیه ( الی الله ترجع الامور ) فقط به خاطر کامل شدن آیه آمده است ومربوط به بازگشت امور به خدا است ..
27) آیه شریفه " ولم یکن له شریک فی الملک " دلالت بر توحید در پادشاهی دارد که شاخه ای از توحید در ولایت است ( از کتاب درسی حذف شده است )
28) عبارت " تنها وجود مستقل وبه خود متکی خداست " دلالت بر اصل توحید دارد(درتستهای اخیر به عنوان خالقیت در نظرگرفته شده بود)
29) از ابیاتی که در کتاب درسی وجود دارد به گونه ای سوال طرح می شود که فقط مربوط به کاربرد اصلی آن شعر در آن درس است
30) آیه شریفه " فا عبدوه هذا صراط مستقیم " دلالت بر توحیدعبادی دارد
31) آیه شریفه " اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله " از دیدگاه کسانی حکایت می کند که انسان ها رابه جای خدا سرپرست وحاکم خود گرفته بودند واز آنها اطاعت می کردند ودر نتیجه , گرفتار شرک در عبادت شده بودند .واین شر ک هم شامل شرک خفی وهم شرک جلی می شود وهم به شر ک فردی وهم به شرک اجتماعی مربوط است .پس کافی است که بگوییم اشاره به شرک در عبادت دارد.
32) آیه شریفه " ان الله ربی و ربکم " بر توحید در ربوبیت از شاخه افعالی اشاره دارد وعبارت " فا عبدوه هذا صراط مستقیم " دلالت بر توحیدعبادی-عملی دارد
33) آیه شریفه 31 توبه " وما امروا الا لیعبدوا الها واحدا " دلالت بر توحیدعبادی دارد.
34)عبارت "لا اله الا الله " و"لا اله الا هو " هرچند که ناظر بر یکی از اقسام توحید ذاتی وعبادی است اما برای اینکه دانش آموزان دچار خطا نشوند باید بگوییم " این کلمه گرچه برهمه ابعاد توحید دلالت دارد اما بیش از هر چیز ناظر توحید عملی ودعوت کننده به آن است .
35)عبارت "ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت ..."دلالت بر توحید عبادی (عملی )دارد .ونفی کننده شرک در دوبعد فردی واجتماعی است .
36)عبارت "ومن یسلم وجهه الی الله... ..."دلالت بر توحید عبادی (عملی )دارد –توجه به ترجمه در طرح سوال ضروری است .(بعدفردی)
37) در عبارت " خالق کل شی ء فاعبدوه " قسمت اول دلالت بر توحید درخالقیت دارد وقسمت دوم دلالت برتوحید عبادی . لازم به تذکر است که اعتقاد به این که جهان دارای یک اصل ؛یک مبدا ,یک علت یا یک خالق است .به معنای آن است که یک ذات آفریننده جهان است ودلالت برتوحید درخالقیت دارد.اما ثنویون واهل تثلیث که معتقدند دویا سه ذات قدیم آفریننده موجودات جهان هستند , گرفتار شرک درخالقیت می با شند .
38) عبارت " ان تقوموا لله مثنی وفرادی " دلالت بر توحید عملی ( عبادی ) دارد .
39) عبارت " فاعبد الله " دلالت بر توحید عبادی ( عملی ) دارد .
40) عبارت " لا تعبدوا الشیطان " مردم را از شرک در عبادت نهی می کند
41) آیه شریفه " وان اعبدونی " مردم را دعوت به توحید عبادی ( عملی ) می کند .
42) آیه شریفه " لا اله الا هو خالق کل شی فاعبدوه ". وبه سه عبارت . " لا اله الا هو- خالق کل شی - فاعبدوه " تجزیه می شود . که دلالت آن ها بر هر کدام از اقسام توحید مشخص شده است .
43) مفهوم ومحتوای کتاب درسی خیلی مهم است .
- ۹۳/۰۹/۱۹