دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

آیات محکم ومتشابه

سه شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۱۳ ب.ظ

هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن  ام الکتاب واخرمتشابهات فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ماتشابه منه ابتغاءالفتنه وابتغاءتاویله ومایعلم  تاویله الاالله والراسخون فی العلم یقو لون آمنا به من عندربنا ومایذکر الا اولوالالباب       ( آل عمران-7)

مفهوم محکم:

راغب اصفهانی در مفردات می گوید :محکم ازریشه حَکَمَ به معنای مَنََعَ است .ودر این ماده نوعی مانعیت ونفوذ ناپذیری نهفته است محکم بودن چیزی بدین معناست که عامل خارجی  نمی تواند در آن نفوذ نماید وبه قول راغب محکم یعنی چیزی که نه از جهت لفظ ونه از جهت معنا شبهه ای در آن وارد نگردد این وِپزگی در یک کلام هنگامی پدید می آید که کلام در افاده معنا هیچ گونه ابهام وایهامی نداشته باشد وبه روشنیِ تمام بر مقصود خویش دلالت نماید

 متشابه:

 راغب می گوید :شبهه؛ آن است که به جهت وجود شباهت بین دو چیز یکی از دیگری تمییز داده نشود متشابه؛ در قرآن کلامی است که به دلیل مشابهت لفظی یه معنوی اش به چیز دیگر تفسیر آن مشکل گردیده است

فقهاء می گویند :متشابه چیزی است که ظاهرش خبر از باطنش نمی دهد وگویای مرادش نمی باشد

 بنابراین متشابه در اصطلاح قرآن؛لفظی است که احتمال چندین معنا در آن وجود دارد به همین دلیل در آن شک وشبهه ایجاد می گردد و همانگونه که امکان تاویل صحیح در آن وجود دارد احتمال تاویل فاسد نیز در آن می رود وهمین احتمال باعث گشته است تا منحرفان در صدد تاویل آن متناسب به اهداف خویش برآیند 

پس از بررسی دو اصطلاح محکم ومتشابه به اصل آیه باز می گردیم

آیات محکم : ام الکتاب معرفی شده اند"امّ "به معنای مرجع ومقصد است و امّ الکتاب یعنی آیاتی که برای آیات دیگر مرجع واقع می شوند محکمات به تصریح قر آن آیات مادر؛مرجع واساسی هستند با این ویژگی که خود هیچ ابهامی ندارند بر طرف کننده ابهام و تشابه از آیات متشابهند از همین آیه می توان استفاده کر د که گر چه ازبخشی از آیات قرآن متشابه می باشند اما با ارجاع آنها به محکمات از این دسته آیات نیز رفع تشابه می گردد ومفهوم آنها نیز در سایه محکمات معلوم می گردد

                                   (برگرفته از کتاب التمهید فی علوم القرآن- محمد هادی معرفت)

 

آیات محکم:

لا تدرکه الابصار وهو یدرک الابصار وهو اللطیف الخبیر(انعام -103)

 چشم ها او را در نمی یابند واوست که دیدگان را در می یابد واو لطیف آگاه است

 لیس کمثله شئ وهو السمیع البصیر  (شوری-11)

چیزی مانند او نیست واوست شنوای بینا

 

آیات متشابه :

1- ثم استوی الی السماء وهی الدخان(فصلت -11)

سپس آهنگ آفرینش آسمان کرد وآن از دود بود

2- ثم استوی علی العرش (فرقان -59)

آن گاه بر عرش استیلاء یافت

3- الرحمن علی العرش استوی (طه-5)

خدای رحمان که بر عرش استیلاءیافته است

4- وقالت الیهود یدالله مغلولةٌ غلت ایدیهم ولعنوا بما قالوا بل یداه مبسوطتان (مائده-64)

ویهود گفتند دست خدا بسته است دست های خودشان بسته است  وبه سزای آن چه گفتند از رحمت خدا دور شدند بلکه هر دو دست او(خداوند )گشاده است

5- یدالله فوق ایدیهم (فتح -10)

دست خدا بالای دست های آنهاست

6- اَنّ الفضل بیدالله یوتیه من یشاء

فضل در دست خداست به هر کس که بخواهد عطا می کند

7-وجوهٌ یومئذ ناضرةٌ الی ربها ناظره(قیامت-23)

در آن روز صورت هایی شاد ومسرور است وبه پرورد گارش می نگرد

8-واصبر لحکم ربک فانک باعیننا (طور -48)

در برابر دستور پر وردگارت شکیبایی کن که تو خود در حمایت ماهستی

9- ولله المشرق والمغرب فأینماتولوا فثم وجه الله(بقره-115)

ومشرق ومغرب از آن خداست پس به هر سو رو کنید آنجا روی به خداست

10- جاءربُّک والملکُ صفاً صفا  (فجر-22)

 وفرمان پرورد گارت وفرشته ها صف درصف می آیند

  • طاهره نظیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی