اسامی و صفات فرشتگان در خطبه اول نهج البلاغه
جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۰۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
ثُمَّ
فَتَقَ مَا بَیْنَ السَّمَوَاتِ الْعُلَا فَمَلَأَهُنَّ أَطْوَاراً مِنْ
مَلَائِکَتِهِ مِنْهُمْ سُجُودٌ لَا یَرْکَعُونَ وَ رُکُوعٌ لَا یَنْتَصِبُونَ وَ
صَافُّونَ لَا یَتَزَایَلُونَ وَ مُسَبِّحُونَ لَا یَسْأَمُونَ لَا یَغْشَاهُمْ
نَوْمُ الْعُیُونِ وَ لَا سَهْوُ الْعُقُولِ وَ لَا فَتْرَةُ الْأَبْدَانِ وَ لَا
غَفْلَةُ النِّسْیَانِ وَ مِنْهُمْ أُمَنَاءُ عَلَى وَحْیِهِ وَ أَلْسِنَةٌ إِلَى
رُسُلِهِ وَ مُخْتَلِفُونَ بِقَضَائِهِ وَ أَمْرِهِ وَ مِنْهُمُ الْحَفَظَةُ
لِعِبَادِهِ وَ السَّدَنَةُ لِأَبْوَابِ جِنَانِهِ وَ مِنْهُمُ الثَّابِتَةُ فِی
الْأَرَضِینَ السُّفْلَى أَقْدَامُهُمْ وَ الْمَارِقَةُ مِنَ السَّمَاءِ
الْعُلْیَا أَعْنَاقُهُمْ وَ الْخَارِجَةُ مِنَ الْأَقْطَارِ أَرْکَانُهُمْ وَ
الْمُنَاسِبَةُ لِقَوَائِمِ الْعَرْشِ أَکْتَافُهُمْ نَاکِسَةٌ دُونَهُ
أَبْصَارُهُمْ مُتَلَفِّعُونَ تَحْتَهُ بِأَجْنِحَتِهِمْ مَضْرُوبَةٌ بَیْنَهُمْ
وَ بَیْنَ مَنْ دُونَهُمْ حُجُبُ الْعِزَّةِ وَ أَسْتَارُ الْقُدْرَةِ لَا
یَتَوَهَّمُونَ رَبَّهُمْ بِالتَّصْوِیرِ وَ لَا یُجْرُونَ عَلَیْهِ صِفَاتِ
الْمَصْنُوعِینَ وَ لَا یَحُدُّونَهُ بِالْأَمَاکِنِ وَ لَا یُشِیرُونَ إِلَیْهِ
بِالنَّظَائِرِ
فرشتگان
به چهار گروه تقسیم شده اند:
1-
نخست به فرشتگانى که
کارشان عبادت است، اشاره شده و آنها را نیز به چند گروه تقسیم مىشوند:
الف:«گروهى که پیوسته در حال سجدهاند و رکوع نمىکنند» (منِهُم سُجودٌ لا یرَکَعون).
ب:«وگروهى که همواره در رکوعند و قیام نمیکنند» (وَ رُکوع لا یَنتَصِبون).
ج:«و گروهى که پیوسته در حال قیامند و هرگز از این حالت جدا نمىشوند» (وَ
صافّون لا یتََزایلون).
2-دوّمین
«گروهى از آنان امناى وحى خدا و زبان گویاى او به سوى پیامبران و پیوسته براى
رساندن حکم و فرمانش در آمد و شد هستند» (و منِهُم اَمناء على وَحیه وَ السُنة
الى رَسلهِ و مُختَلفُون بِقضائه وَ اَمرِهِ).
در واقع آنها واسطه میان پروردگار و پیامبران و ترجمان وحى او هستند.
3-سوّمین
«گروهى از آنان حافظان بندگان اویند و دربانان بهشتهاى او» (و منِهُم الحَفَظة
لِعِباده و السّدنة«» لابوابِ جِنانه).
4-چهارمین
«گروهى از آنان (آن قدر عظیم و بزرگند که) پاهایشان در طبقات پایین زمین، ثابت و
گردن هایشان از آسمان بالا، گذشته است و ارکان وجود و پیکرشان از کرانههاى جهان
بیرون رفته و شانههاى آنها براى حفظ پایههاى عرش خدا آماده و متناسب است» (و
مِنهم الثّابتة فى الاَرضین السُّفلى اَقدامِهِم و المارقة مِن السّماء العُلیا اَعناقِهم
و الخارجة من الاقطارَ ارکانِهم و المُناسبة لقوائم العَرش اکتافِهم).
به بیانی دیگر «چشمهاى آنها در برابر عرش او فرو افتاده و در زیر آن بالهاى خود را به خود پیچیده و میان آنها و کسانى که در مراتب پایینترند، حجابهاى عزّت و پردههاى قدرت زده شده است» (نَاکِسَةٌ دُونَهُ اَبْصَارُهُم مُتَلفّعونَ تَحْتَهُ بِاَجْنِحَتِهِمْ مَضْرُوبة بَیْنَهُم وَ بَیْنَ مَنْ دُونَهُمْ حُجُبُ الْعِزَّةِ وَ استَارَ الْقُدْرَة).
«(سطح معرفت و شناخت آنها به قدرى بالاست که) هرگز پروردگار خود را با نیروى وهم به تصویر نمىکشند و صفات مخلوقات را بر او جارى نمىسازند. هرگز او را در مکانى محدود نمىکنند و با نظایر و امثال، به او اشاره نمىنمایند» (لَا یَتَوَهّمُونَ رَبّهُمْ بِالتَّصْوِیرِ وَ لَا یَجرُونَ عَلَیْهِ صَفاتُ الْمَصْنُوعِینَ وَ لَا یحَدّونَهُ بِالْاَمَاکِنَ وَ لَا یَشِیرُونَ اِلَیْهِ بِالنَّظَائِرِ).
- ۹۲/۱۲/۰۹