دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

دین وزندگی

اگر : هدفی برای زندگی دلی برا دوست داشتن وخدایی برای پرستش داری خوشبختی با آرزوی خوشبختی برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیزم

الهى ! بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
الهى ! راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.
الهى ! یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.
الهى ! سالیانى مى‏پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.
الهى ! چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.
الهى ! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ‏ایم و تنها تو کاره اى.
الهى ! از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.
الهى ! شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.
الهى ! واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.
الهى ! چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.
الهى ! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت...
هی دل چگونه کالای است که شکسته آن را خریداری و فرموده ای پیش دل شکسته ام.
الهی عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه بایدکرد
الهی همه از تو دوا خواهند حسن از تو درد خواهد.
الهی اگر تقسیم شود به من بیشتر از این که دادی نمی رسد فلک الحمد.
الهی ما را یارای دیدن خورشید نیست،دم از دیدن خورشید آفرین چون زنیم.
الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر.
الهی از نماز و روزه ام توبه کردم به حق اهل نماز و روزه ات توبه این نا اهل را بپذیر.
الهی به فضلت سینه بی کینه ام دادی بجودت شرح صدرم عطا بفرما.
الهی اگر چه درویشم ولی داراتر از من کیست که تو دارائی منی.
الهی دندان دادی نان دادی، جان دادی جانان بده.

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .

الهی در سر خمار تو دارم و در دل اسرار تو دارم و بر زبان اشعار تو
الهی اگر گویم ستایش و ثنای تو گویم و اگر جویم رضای تو جویم
الهی اگر طاعت بسی ندارم اندر دو جهان جز تو کسی ندارم .
الهی ظاهری داریم بس شوریده و باطنی داریم بخواب غفلت آلوده و دیده ای پر آب گاهی در آتش می سوزیم و گاهی در آب دیده غرق .

طبقه بندی موضوعی

صلوات را ناقص نفرستید!

يكشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۱۶ ب.ظ



مقام دردانه آفرینش نزد خدا آنقدر بالا هست که بخوانیم: «خداوند بر مومنان منت نهاد هنگامی که در میان آنان، پیامبری از خودشان برانگیخت» (آل عمران، 164).

شاید هم شنیده باشید این دعای صحیفه سجادیه را که «سپاس خدای را که به محمد- پیامبرش- بر ما منت نهاد؛ منتی که امت‏های گذشته‏ و مردم پیش از ما از آن بی‏بهره بودند.»

همین آفریننده در کلام مقدسش که بر زمینیان نازل کرده، پیامبر و حبیبش را اکرام و سلام و تحیت خاصش را نثار او کرده؛ حتماً زیاد شنیده‏اید این آیه مکرم را: همان آیه‏ای را که بهانه می‏شود برای هر شنونده تا درود بفرستد بر فرستاده خدا.

«آیه‏های نامدار» همان آیه مشهور صلوات است؛ آیه 56 سوره احزاب که هر مسلمانی بعد از نمازش آن را می‏خواند و زیباترین و بالاترین درودها را بر پیامبرش می‏فرستد.

در سوره احزاب آیه‏ای هست که در آن همگان امر به تحیت و تسلیم بر پیامبر عظیم‏الشان اسلام شده‏اند.

«خدا در آیه 56 می‏فرماید: ان‏الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما؛ خدا و فرشتگان او بر پیامبر اسلام درود می‏فرستند شما هم برای کسانی که ایمان آورده‏اید، بر او صلوات بفرستید و آن‏ طور که باید، تسلیم شوید».

در مجمع‏البیان در تفسیر این آیه آمده: «پس از فرود این آیه، مردی به نام «کعب» به پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) گفت: سرورم من چگونگی سلام بر شما را می‏دانم ولی نمی‏دانم که «صلوات» بر شما چگونه است؟ پیامبر) صلی‏الله علیه و اله وسلم) فرمودند: در این مورد دست نیاز به بارگاه آن بی‏نیاز برید و نیایشگرانه بگویید: اللهم صلی علی محمد و آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید و بارک علی محمد و آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید؛ بار خدایا! بر محمد و خاندانش درود فرست. همان‏گونه که بر ابراهیم و خاندانش درود فرستادی، چرا که تو در خور ستایش و بزرگی هستی؛ و بزرگ دار و خجسته ساز محمد و خاندانش راه درست همان گونه که بر ابراهیم و خاندانش برکات خود را فرو فرستادی و آنان را خجسته و گرامی داشتی که تو بزرگ و ستوده‏ای».

در تفسیر صافی آمده، امام علی (علیه‏السلام) می‏فرماید: «برای این آیه، ظاهری و باطنی است ظاهر گفتار خداوند، صلوات است و باطن قول حق تعالی، سلموا تسلیما است؛ یعنی تسلیم و فرمان او شودی، در رابطه با امر کسی که سفارش او را کرد و او را جانشین  خود بر شما قرار داد». در تفسیر مجمع‏البیان هم روایتی از امام صادق (علیه‏السلام) نقل شده به این مضمون که ابوبصیر سوال کرد: «منظور از صلوات بر پیامبر (صلی‏الله علیه و اله وسلم) را فهمیده‏ایم اما معنی تسلیم بر او چیست؟» اما فرمود: «منظور، تسلیم بودن در برابر او در هر کار است».

یکی از یاران آن حضرت هم پرسید: «صلوات فرستادن حق تعالی بر محمد که در آین آیه ذکر کرده، به چه کیفیت است؟» ایشان فرمود: «صلوات حق تعالی بر او، اعلای مرتبه اوست در آسمان‏های رفیع و برتر نمودن درجه او بر جمیع درجات انبیا». سپس سوال شد: «تسلیم به چه کیفیت است؟» فرمود: «تسلیم، فرمانبرداری از اوست در جمیع امور و اطاعت اوامر او کردن و تلاش کردن در این طاعت.»

معنا و مفهوم صلوات:

واژه صلاة، صلوة و جمع آن صلوات به معنی نماز خواندن و درود و تحیت است. صلی‏الله علیه، یعنی خداوند بر او درود فرستاد در معجم الوسیط هم صلاة به معنای دعاست.

علامه طباطبایی در تفسیر خود درباره کلمه صلوة می‏گوید: کلمه صلوة در اصل به معنای انعطاف بوده و صلاة خدا بر پیغمبر، نه معنای انعطاف او به وی است به وسیله رحمتش؛ البته انعطافی مطلق؛ چون در آیه شریفه، صلاة را مقید به قیدی نکرده و همچنین صلاة ملائکه او بر آن جناب، انعطاف ایشان است بر وی به اینکه او را تزکیه کرده و برایش استغفار کنندو صلاة مومنین بر او انعطاف ایشان است به وسیله درخواست رحمت برای ‌او.

راغب اصفهانی در کتاب المفردات نیز درباب معنی صلوه می‏نویسد: «صلوات رسول‏الله و نماز مسلمانان، تزکیه ایشان است. همچنین دعا و استغفار فرشتگان مثل مردم است و صلاه که عبادت مخصوص است، اصلش نوعی دعاست و این عبادت خاص به این کلمه نامیده شده است». در تفسیر جوان هم در مورد صلوات آمده است: «چنانچه صلوات به خدا نسبت داده شود، به معنی فرستادن رحمت است و هر گاه به فرشتگان و مومنان منسوب شود، به معنی طلب رحمت است.»

صلوات ناقص چیست؟

بد نیست بدانید که در کتاب‏های حدیث در باره صلوات ناقص هم سخن به میان آمده. در امالی شیخ صدوق و بحارالانوار چنین توضیحی نوشته شده است: «ذکر اللهم  صلی علی محمد بدون «وآله» ناقص و خلاف امر پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) است؛ چنان که خود حضرت می‏فرمایند: هر کس بر من صلوات بفرستد و بر خاندانم درود نفرستد، بوی بهشت را نمی‏یابد.»

در تفسیر نمونه جلد 17 بیان شده است: ابن حجر هیثمی- که از بزرگ ان اهل سنت است- از پیغمبر(صلی‏الله علیه واله وسلم) روایت می‏کند: بر من درود ناتمام نفرستید. گفتند: «درود ناتمام چیست؟ پاسخ داد: اینکه بگویید: اللهم صلی علی محمد و سلم.»

در اصول کافی نیز از امام صادق (علیه‏السلام) روایت شده: «مردی به کعبه در آویخته بود و چنین می‏خواند: اللهم صلی علی محمد پدرم موسی بن جعفر (علیه‏السلام) شنید و به او فرمود: بنده خدا صلوات را ناقص و در حق ما ظلم نکن بلکه بگو خدایا بر محمد و هل بیتش درود بفرست».

در روایات فراوانی، حذف «آل محمد» از صلوات نهی شده است. علامه طباطبایی در تفسیر‏المیزان می‏گوید: «18 حدیث از پیامبر (صلی‏الله علیه و اله وسلم) نقل شده که براساس آن، «آل محمد» را به هنگام صلوات باید ذکر کرد.»

سند ذکر «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ»

صلوات

برخی می‏پرسند عبارت «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» که پس از صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) فرستاده می‏شود، آیا در احادیث معصومان(علیهم السلام) وارد شده و مَنصوص است و یا از چیزهایی است که علاقه‏مندان و ارادتمندان به آقا امام زمان علیه السلام، خودشان، پس از صلوات، آن را اضافه کرده‏اند؟

در پاسخ به این پرسش، به حدیث زیر توجه کنید که امام صادق علیه السلام می‏فرمایند:

«مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل

فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم؛

هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»، از دنیا نمی‏رود مگر آن که قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) را درک می‏کند. (1)

 منبع: 1. سفینة البحار، حاج شیخ عباس قمّی، ج 2، ص49.

*اللهم عجل لولیک الفرج*

  • طاهره نظیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی