طرح درس
درس:دین وزندگی2 کلاس :دوم دبیرستان |
مفاهیم اصلی کتاب
|
(طرح درس سالانه) |
نام دبیر: |
||||
ماه |
تاریخ جلسات |
عنوان دروس |
هدف کلی درس |
اهداف آموزشی |
فعالیت های دیگر و وسایل لازم |
||
مهر |
جلسه اول : |
جلوه های حکمت وتدبیر |
(در چگونه جهانی زندگی می کنیم) غایت مندی وحکمت وتدبیر در خلقت وانس وتوجه به خالق حکیم ومدبرجهان |
1- ویژگی های مجموعه نظام مند2- مقایسه مجموعه فاقد نظام ودارای نظام3- نظام مند دیدن جهان خلقت 4- درک حضور حکمت وتدبیر الهی در نظام خلقت 5- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (پرسش وپاسخ) |
||
جلسه دوم:
|
با کاروان هستی |
(جهان رو به سوی کجادارد )تشخیص جهان به عنوان یک نظام یکپارچه که دارای یک هدف است. |
1- توانایی تبیین نظام های کوچک درنظام های بزرگ وارتباط هدف های نظام کوچک باهدف های نظام بزرگ 2- ارائه تصویری از نظام به هم پیوسته جهانی وتعیین هدف نهایی خلقت 3- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی) |
|||
جلسه سوم :
|
جلوه های حکمت وتدبیر با کاروان هستی |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته .ماژیک |
|||
جلسه چهارم:
|
جلوه های حکمت وتدبیر با کاروان هستی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|||
جلسه پنجم :
|
سرمایه های انسان |
آشنایی با جایگاه انسان در نظام خلقت وارزش های انسان |
1- شناخت فضیلت واوصاف انسان در قرآن 2- آشنایی باودیعه های الهی در انسان بنا بر بیان قران 3- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته،ماژیک (پرسش وپاسخ) |
|||
جلسه ششم: |
خود حقیقی |
ویژگیهای انسان مر بوط به بعد جسمانی انسان است یا حقیقتی بر تر دارد |
1- آشنایی وتوجه به مراحل خلقت انسان ،ذکر شده در قرآن کریم 2- تبیین دو بعد وجودی انسان وارتباط آنها با یکدیگر 3- توانایی اثبات بعدغیرمادی وجودانسان(روح) 4- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (پرسش وپاسخ) |
|||
آبان |
جلسه اول :
|
سرمایه های انسان خود حقیقی |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
||
جلسه دوم:
|
سرمایه های انسان خود حقیقی
|
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|||
جلسه سوم:
|
پنجره ای به روشنایی |
مقابسه دیدگاه هادرباره مرگ وتشخیص برتریهای دیدگاه توحیدی وثمرات آن |
1- شناخت دیدگاههای مختلف درباره مرگ وتحلیل انها2- شناخت دیدگاه توحیدی بامراجعه به قرآن وسنت وسیره3- شناخت ثمرات دیدگاه اسلامی نسبت به مرگ وجهان آخرت4- احساس امید ورضایت نسبت به دیدگاه اسلامی5- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (پرسش وپاسخ) |
|||
آبان |
جلسه چهارم :
|
آینده روشن |
توانایی تبیین دلایل ضرورت معاد و معاد جسمانی دلالیلی به زندگی برتر درآن جهان |
1- آشنایی با ضرورت معاد وبیان دلایل آن 2- ضرورت توجه به پیام پیامبران درباره اینده انسان 3- توانایی پاسخ به برخی اشکالات پیرامون معاد جسمانی 4- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (پرسش وپاسخ) |
جلسه پنجم:
|
پنجره ای به روشنایی آینده روشن |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
|
جلسه ششم :
|
پنجره ای به روشنایی آینده روشن |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
آذر |
جلسه اول: |
منزلگاه بعد |
آشنایی با جهان برزخ و توانایی تبیین رابطه ی آن با دنیا وآخرت |
1- شناخت جهان برزخ به عنوان عالم میان دنیا وآخرت 2- شناخت رابطه دنیا با برزخ وآخرت وتوضیح وتبیین آن رابطه 3- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (پرسش وپاسخ) |
جلسه دوم:
|
واقعه بزرگ |
آشنایی با مراحل وقوع قیامت وچگونگی محاکمه الهی |
1- آشنایی با مراحل تکوین واقعه قیامت وتوانایی تبیین آن 2- درک صحیحی ازمحاکمه الهی درروزجزاوسرنوشت انسانها پس ازآن 3- کسب مراتبی ازخوف ورجاءنسبت به آینده ی خود در جهان آخرت 4- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی) |
|
جلسه سوم:
|
منزلگاه بعد واقعه بزرگ |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
|
جلسه چهارم :
|
منزلگاه بعد واقعه بزرگ |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
جلسه پنجم : |
فرجام کار
|
آشنایی با سرنوشت وسرانجام انسان درمنزل آخرت و احساس نیازبه کسب آمادگی درآن روز |
1- بیان مراحل واقعه قیامت از ابتدای نفخ صور تا بعد از حضور در دادگاه الهی 2- شرح جایگاه نیکوکارانوگناهکاران بر اساس قرآن کریم وسنت 3- تبیین تناسب عمل با پاداش وکیفر 4- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی پرسش وپاسخ) |
|
جلسه ششم: |
فرجام کار
|
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
ماه |
تاریخ جلسات |
عنوان دروس |
هدف کلی درس |
اهداف آموزشی |
فعالیت های دیگر و وسایل لازم |
دی |
جلسه اول :
|
تمام نه درس نوبت اول |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی (آمادگی برای نوبت اول) |
ارزشیابی |
جلسه دوم:
|
دروس نوبت اول |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
جلسه سوم :
|
دروس نوبت اول |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
جلسه چهارم:
|
دروس نوبت اول |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
جلسه پنجم :
|
دروس نوبت اول |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
جلسه ششم:
|
دروس نوبت اول |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
بهمن |
جلسه اول :
|
اعتماد بر او |
توجه به نقش توکل واعتماد به خدا درتقویت عهدها و پیمانها وتسریع در حرکت به سوی خدا |
1- آشنایی با معنا وجایگاه توکل در قرآن 2- توانایی تشخیص میان توکل وریسک وخطر کردن 3- توضیح این که چرا فقط باید به خدا توکل کنیم. 4- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی) |
جلسه دوم:
|
اعتماد بر او |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
|
جلسه سوم:
|
دوستی با حق |
شناخت آثار محبت داشتن به خدا وتلاش برای تقویت رابطه ی محبت آمیز با او دوستی با دوستان خدا ودشمنی با دشمنان خدا |
1- درک توجه محبت آمیز خداوند به مخلوقات خود واز جمله انسانها 2- تقویت رابطه ی دوستی انسان با خدا 3- تاثیر محبت انسان در تصمیم گیری ها وکار های او 4- تبیین دوستی با دوستان خدا 5- تبیین تاثیر محبت داشتن به خدا،در پیروی از او 6- شناخت رابطه ی تقابلی دوستی با خدا و دوری از دشمنان خدا 7- شناخت تاثیر دوستی با خدا در مبارزه با باطل 8- قرائت صحیح آیات و..
|
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی پرسش وپاسخ) |
ماه |
تاریخ جلسات |
عنوان دروس |
هدف کلی درس |
اهداف آموزشی |
فعالیت های دیگر و وسایل لازم |
بهمن |
جلسه چهارم :
|
دوستی با حق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
جلسه پنجم:
|
اعتماد بر او دوستی با حق |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
جلسه ششم :
|
فضیلت آراستگی |
آشنایی با ارزشمندی آراستگی ظاهری همراه با عفاف در اسلام وگرایش به این آراستگی وعفاف |
1- آشنایی با نظر پیشوایان دین درباره آراستگی ظاهر وتوصیه ها ی آنان دراین مورد2- آشنایی با تاثیر آراستگی وپاکیزگی برزندگی فردی واجتماعی 3- درک رابطه ی میان آراستگی باطن وظاهر4- شناخت رابطه ی میان آراستگی حقیقی وعفاف5- شناخت رابطه ی میان عزت وآراستگی وعفاف6- درک صحیح رابطه یمیان پوشش وعفاف وعزت |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی پرسش وپاسخ) |
|
اسفند |
جلسه اول:
|
فضیلت آراستگی |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
جلسه دوم:
|
زیبایی عفاف |
آشنایی با رابطه ی حجاب وعفاف ومسائل پیرامون حجاب برای گرایش وتوجه بیشتر به حجاب اسلامی |
1- تبیین ضرورت حجاب وپوشش اسلامی بر مبنای آیات قرآنی و تعیین حدود آن 2- بیان رابطه میان حد پوشش ونوع لباس در فرهنگ اسلامی 3- توضیح تفاوت میان پوشش زنان و.مردان وذکر دلایل آن 4 –چه زنانی محرم انسانند و چه مردانی محرم زنانند 5- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی پرسش وپاسخ) |
|
جلسه سوم:
|
زیبایی عفاف |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
|
جلسه چهارم :
|
فضیلت آراستگی زیبایی عفاف |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
جلسه پنجم :
|
نظارت همگانی |
آشنایی با اصل امر به معروف ونهی ازمنکر برای کسب آمادگی جهت انجام دادن صحیح آن |
1- آشنایی با برخی از آیات مربوط به امر به معروف ونهی از منکرو پیام های این آیات 2- به دست آوردن درک صحیح از نیاز جامعه به نظارت همگانی به علت داشتن سرنوشت مشترک 3- گرایش به دعوت دیگران به خیر وخوبی ها 4- قرائت صحیح آیات وترجمه آن |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (پرسش وپاسخ) |
|
جلسه ششم:
|
نظارت همگانی |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
ماه |
تاریخ جلسات |
عنوان دروس |
هدف کلی درس |
اهداف آموزشی |
فعالیت های دیگر و وسایل |
فروردین |
جلسه اول : |
- |
- |
- |
- |
جلسه دوم: |
- |
- |
- |
- |
|
جلسه سوم : |
- |
- |
- |
- |
|
جلسه چهارم:
|
کار در نظام اقتصادی |
آشنایی با معیار های کسب حلال ونقش ثروت در عدالت اجتماعی واحکام مالی اسلام وتلاش برای عمل کردن به این احکام |
1- آشنایی با معیار اصلی کسب درآمدحلال وتولید ثروت در اسلام وعلاقه به این نوع کسب درآمد 2- شناخت کارهای کاذب وتاثیر منفی آن ها بر آبادانی جامعه پرهیزازآن ها 3- آشنایی با تاثیرات منفی ربا بر عدالت اجتماعی ومارزه ی اسلام با آن ها 4- آشنایی با شیوه های مثبت مشارکت کار وسرمایه به عنوان مبنای بانک داری اسلامی 5- شناخت راه های رفع نیاز های عمومی در احکام اسلام 6- آشنایی با احکام اسلام در مورد خمس،زکات و انفاق 7- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی پرسش وپاسخ) |
|
جلسه پنجم :
|
کار در نظام اقتصادی |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،تخته ،ماژیک |
|
جلسه ششم:
|
نظارت همگانی کار در نظام اقتصادی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
|
اردیبهشت |
جلسه اول :
|
یاری از نماز و روزه |
آشنایی باحکمت نماز و روزه و احکام آن |
1-آشنایی با فواید نماز و روزه از طریق آیات قران و سخنان معصومین 2-شناخت راههای متعدد برای رشد نهال تقوا در انسان 3-آشنایی با احکام نماز و روزه 4- قرائت صحیح آیات وتوانایی ترجمه برخی از آنها |
قرآن مجید،ضبط صوت ونوار،تخته ،ماژیک (گروهی پرسش وپاسخ) |
جلسه دوم:
|
یاری از نماز و روزه |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
ارزشیابی از روخوانی آیات وبررسی اندیشه وتحقیق |
قرآن مجید،،ماژیک |
|
جلسه سوم:
|
کار در نظام اقتصادی یاری از نماز و روزه |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
ارزشیابی |
ماه |
تاریخ جلسات |
عنوان دروس |
هدف کلی درس |
اهداف آموزشی |
فعالیت های دیگر و وسایل لازم |
اردیبهشت |
جلسه چهارم :
|
تمام نه درس نوبت اول |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی (آمادگی برای نوبت دوم) |
ارزشیابی |
جلسه پنجم:
|
درس دهم تا دوازدهم |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی (آمادگی برای نوبت دوم) |
ارزشیابی |
|
جلسه ششم :
|
درس سیزدهم تا شانزدهم |
سنجش پیشرفت تحصیلی |
سنجش پیشرفت تحصیلی (آمادگی برای نوبت دوم) |
ارزشیابی |
- ۹۲/۰۹/۲۴