تست ها کنکور - کتاب پیش دانشگاهی 1و
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۴۶ ب.ظ
1- پیام آیه ی شریفه ی: افرأیتم النّارَ الّتی تورون اانتُم انشأتُم شجرتَها ام نَحنُ المنشئون نحنُ جعلناها تذکرهّ و متاعاً للَمُقْوین همان ......... تأثیرگذاری انسان در فعّالیت ها ................. و اعلان توحید در ................ می باشد.
1) قبول- به صورت مستقل – ولایت
2) رد- به صورت مستقل- ولایت
3) رد- نه به صورت مستقل- ربوبیّت
4) قبول- نه به صورت مستقل- ربوبیّت
2- آیات شریفه ی ( الّذین یذکرون الله قیاماً و قعوداً...) ( و من یتول الله و رسوله...) و ( و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن) به ترتیب بیانگر کدام بعد از ابعاد توحید است؟
1) افعالی- عبادی- عبادی
2) عبادی- افعالی- عبادی
3) افعالی- عبادی- افعالی
4) عبادی- افعالی- افعالی
3- اولین قدم در دوستی خالصانه با خداوند برخورداری از ... است و اولین ثمره ی اخلاص،... می باشد.
1) حسن فاعلی و حسن فعلی- احساس اطمینان و آرامش
2) عمل صالح و حسن فعلی- احساس اطمینان و آرامش
3) حسن فاعلی و حسن فعلی- عدم نفوذ شیطان و یأس او
4) نیت الهی و حسن فاعلی- عدم نفوذ شیطان و یأس او
4- توبه یعنی بازگشت، کاربرد این کلمه در قرآن برای خداوند به معنای ... است که آیه ی شریفه ی ... حاکی از آن است.
1) بازگشت وی از عقوبت به سوی لطف و آمرزش- ( فمن تاب من بعد ظلمه)
2) بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداوند- ( فمن تاب من بعد ظلمه)
3) بازگشتن از گناه به سوی فرمان برداری از خداوند- ( فان الله یتوب علیه)
4)بازگشت وی از عقوبت به سوی لطف و آمرزش- ( فان الله یتوب علیه)
5- فهم رویّه ی خداوند در ابقای « درستکاران» از دقّت در آیه ی ... محقّق می گردد و ارزانی شدن « رهنمودها» مفهوم به دست آمده از آیه ی ... می باشد.
1) و ما کانَ ربّک لیهلک القُری بِظُلم و اهلُها مصلحون)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)
2) (و ما کانَ ربّک لیهلک القُری بِظُلم و اهلُها مصلحون)- ( قد جائکم بصائر من ربّکم فمن اَبصر فَلِنَفسه و من عَمِیّ فَعلّیها)
3) (الّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً فاولئک یبدّل الله سیّئاتهم حسنات)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)
4-(الّا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً فاولئک یبدّل الله سیّئاتهم حسنات)- (من کان یُریدُ حَرْث الآخره نَزد له فی حَرْثهِ)
6- تعیین نقشه ی پدیده ها با ... خداوند و تحقّق آن با .... او است که به ترتیب، ... و .... رقم می خورد.
1) حکمت- اراده- قضا- تقدیر
2)اراده- حکمت- قضا- تقدیر
3)حکمت- اراده- تقدیر- قضا
4) اراده- حکمت- تقدیر- قضا
7- قرآن کریم انسان ها را به جای روی گردانی از نعمت های حلال به دوری از ... توصیه می کند و می فرماید ....
1) گناهان و کارهای زشت- ( قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده ...)
2) گناهان و کارهای زشت- ( قل انّما حرّم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ...)
3) دلبستگی به زینت های دنیوی- ( قل انّما حرّم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ...)
4) دلبستگی به زینت های دنیوی- ( قل من حرّم زینه الله التی اخرج لعباده ...)
8- معرفت برتر و عمیق، معرفتی است که ... و بستر اصلی حرکت به سوی این هدف ... است.
1) تنها مؤثر در نظام آفرینش راخدا بدانیم- پاکی و صفای فطری قلب
2) در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- پاکی و صفای فطری قلب
3) در پشت پرده ی ظاهر و در ورای هر چیزی، خدا را ببیند- اخلاص عبودیّت و بندگی برای خدا
4) تنها مؤثر در نظام آفرینش را خدا بدانیم- اخلاص عبودیّت و بندگی برای خدا
9- با توجّه به آیه ی شریفه ی: ( اِتخذوا احبارَهم و رُهبانَهم ارباباً من دونِ الله و المَسیحَ ابن مَریَم ...) نکوهیدگان از شرک ... ، .... بودند که مبتلا به شرک .... شدند.
1) عبادی- معتقدان به ربوبیّت احبار و رهبان و حضرت مسیح- عملی
2) نظری- معتقدان به ربوبیّت احبار و رهبان و حضرت مسیح- ذاتی
3) عبادی- دانشمندان و راهبان دینی عاملان انحراف در دعوت حضرت مسیح- عملی
4) نظری- دانشمندان و راهبان دینی عاملان انحراف در دعوت حضرت مسیح- ذاتی
10- زندگی عرصه ی تلاش برای بروز و ظهور توحید ... است که پیام آیه ی شریفه ی .. حاکی از آن است.
1) نظری- ( قل انّما اعظکم بواحدهٍ ان تقوموا لله مثنی و فرادی)
2) عملی- ( قل انما اعظکم بواحدهٍ ان تقوموا لله مثنی و فرادی)
3) عملی- ( و لله ما فی السّماوات و ما فی الأرض و الی الله تُرجَعَ الأمور)
4) نظری- ( و لله ما فی السّماوات و ما فی الأرض و الی الله تُرجَعَ الأمور)
11- آیات شریفه ی: ( یا ایتها انفس المطمئنّه ارجعی الی ربک ...) و ( الّذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...) به ترتیب بیانگر ... و ... است که از لوازم .... می باشد.
1) یاد معاد و روز حساب- اهتمام به عمل صالح- رسیدن به حقیقت بندگی
2) راز و نیاز با خداوند- اهتمام به عمل صالح- تماش صادقانه در راه خدا
3) یاد معاد و روز حساب- افزایش معرفت به خداوند- رسیدن به حقیقت بندگی
4) راز و نیاز با خداوند- افزایش معرفت به خداوند- تلاش صادقانه در راه خدا
12- گرفتار آمدن جوامع به گناهان و انحراف هائی هم چون: « رشوه گیری، رباخواری، بی توجّهی به عفاف و پاکدامنی و جز آن نیازمند به توبه ی ... و درمان بخش آن ، عمل به وظیفه ی ... است که بر دوش ... نهاده شده است.»
1) اجتماعی- مبارزه با مفاسد اجتماعی- حاکمان جامعه
2) فردی- مبارزه با مفاسد اجتماعی- حاکمان جامعته
3) فردی- نظارت همگانی- عالمان به حلال و حرام
4) اجتماعی- نظارت همگانی- عالِمان به حلال و حرام
13- تعیین مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه که بتوانیم ساعات، روزها، ماه ها و فضل ها را تنظیم نموده با اعتماد و اطمینان از دقّت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم برخاسته از ... الهی و حاکی از ... خداوند است.
1) تقدیر- اراده و خواست
2) قضای- اراده و خواست
3) تقدیر- علم و حکمت
4) قضای- علم و حکمت
14- یکی از جنبه های عدالت خواهی رسول خدا (ص) مبارزه با تبعیض نژادی و امتیازات اشرافی بود که آیه ی شریفه ی ... حاکی از آن است.
1) ( قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سوا بیننا و بینکم الا نعبد الا الله ...)
2) ( هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدّین کلّه...)
3) من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه)
4) (یا ایها النّاس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل ...)
15- تمام موارد، بیانگر توحید ذاتی است، به جز مورد:
1) ( هو الواحد القهّار)- ( لیس کمثله شی)
2) ( لیس کمثله شی)- ( ما لهم من دونه من ولی)
3) ( و لم یکن له کفوا احد) – (قل هو الله احد)
4) ( قل هو الله احد)- ( و اعلموا انّ الله غنیَّ حمید)
16- بر مبنای اندیشه ی اسلامی، اطاعت از پیامبر(ص) و اطاعت از جانشینان معصوم آن بزرگوار، لازمه ی توحید ... و دست یابی به شخصیّت یگانه، مرهون عبودیّت و پرستش خداوند در بعد .... است.
1) افعالی- فردی
2) عبادی- اجتماعی
3) عبادی- فردی
4) افعالی اجتماعی
17- اولین ثمره ی اخلاص در انسان کدام است؟
1) تقرب به پیشگاه الهی و وصال و لقای پروردگار
2) صفات کمالیه ی خداوند در انسان تجلی پیدا می کند.
3) عدم نفوذ شیطان و مأیوس شدن او از انسان مخلص
4) احساس اطمینان و آرامش روحی و نجات از اضطراب ها
18- نخستین گام در ورود به دروازه ی رحمت الهی آن گاه برداشته می شود که:
1) تصمیم جدّی بر عدم بازگشت به گنا، اتّخاذ شود.
2) حقّ الله تضییع شده در حد امکان، گزارده شود.
3) شیرینی گناه به تلخی حسرت و اندوه آلایش به گناه، تبدیل شود.
4) حق النّاس تضییع شده در حدّ امکان جبران و با دعاء و صدقه، گزارده شود.
19- مفهوم آیه ی شریفه ی: ( لا الشمس ینبغی لها ان تدرک القمر و لا اللّیل سابق النّهار و کل فی فلک یسبحون) مربوط به ... است که سبب شده است که ما بتوانیم:
1) تقدیر الهی- ایام را تنظیم نموده و با اعتماد و اطمینان از دقت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم.
2) قضای الهی- ایام را تنظیم نموده و یا اعتماد و اطمینان از دقت و نظم آن، برنامه ریزی و عمل کنیم.
3) تقدیر الهی- به حکمت و قدرت خداوند که مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معیّن و مقدّر فرموده است، پی ببریم.
4) قضای الهی- به حکمت و قدرت خداوند که مسیر حرکت خورشید و جایگاه های ماه را معیّن و مقدّر فرموده است، پی ببریم.
20- دیدگاه متعادل اسلام، نسبت به بهره وری از نعمت های دنیائی و معنوی که یکی از مظاهر تمدّن اسلامی است، از دقّت در کدام مورد، مفهوم می گردد؟
1) ( قُل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزّق)
2) ( قل انّما حرم ربّی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغیَ)
3) (مِن عمل صالحاً من ذَکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوه طیبه)
4) ( یا ایها النّاس انّا خلقناکم من ذَکر و انثی و جعلناکم شُعوباً و قبائل لتعارفُوا)
21- از دقّت در کدام مورد« تقویت ایمان و اراده» به عنوان عمل به مسئولیّت انسانی- اسلامی خویش، به منظور ارائه ی « امّتی اسوه» مفهوم می گردد؟
1) ( و من یَتول الله و رسوله فأنّ حزب الله هم الغالبون
2) ( اُدْعُ الی سبیل ربّک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسنْ)
3) ( و لتکن منکم امّه یدعون الی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر)
4) ( و قال موسی لقومِه اِستعینُوا بالله و اصبروا انَ الأرض لله یُورثُها من یشاءُ من عباده و العاقبه للمتّقین)
22- آیات شریفه ی: ( الحمد لله ربّ العالمین اهدنا الصّراط المستقیم) به ترتیب بیانگر کدام یک از مراتب توحید است؟
1) عملی- افعالی- افعالی
2) عملی- افعالی- ذاتی
3) ذاتی- ذاتی- افعالی
4) ذاتی- افعالی- ذاتی
23- یکی از راه های بسیار مؤثر برای تقویت عبودیت، توجّه مداوم به معاد است و قرآن کریم می فرماید: خدا و رسول را اطاعت کنید، باشد که مشمول رحمت خدا قرار گیرید و آن گاه می فرماید:
1) ( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین)
2) ( الم اعهد الیکم یا بین ءادم ان لا تعبدوا الشیطان انّه لکم عدو مبین)
3) ( و سارعوا الی مغفرٍه من ربکم و جَنهً عرضها السماوتات و الارض اعدت للمتقین)
4) ( اتخذوا احبارهم و رهبانهم ارباباً من دون الله و المسیح بن مریم و ما امروا الاّ لیعبدو الله)
24- از پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت آن جاست که انسان گناه خود را ... کند یعنی ... و وقتی ... ..
1) فراموش- از زشتی آن غافل شود- به گناهی عادت کند- راه اعتراض را بر عقل بندد.
2) توجیه- راه اعتراض را بر عقل بندد- به گناهی عادت کند- از زشتی آن غافل شود.
3) فراموش- راه اعتراض را بر عقل بندد- گناهی را کوچک بشمارد- از زشتی آن غافل شود.
4) توجیه از زشتی آن غافل شود- گناهی را کوچک بشمارد- راه اعتراض را بر عقل بندد.
25- نفی نقش علّتها در پیدایش موجودات، به معنای ...است.
1) به انجام رساندن، پایان دادن و حتمیّت بخشیدن به موجودات جهان
2) حاکمیّت قضاء و قد الهی در اندازه گرفتن و ایجاد اندازه در نظام خلقت
3) منفرد و جدا از هم دیدن تقدیرات الهی و نظام حاکم بر جهان خلقت
4) مقدّر به تقدیر الهی بودن موجودات و سر سپردگی در برابر اراده ی او بودن
26- حکومت در بلاد اسلامی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) دگرگون شد، به طوری که حاکمان... که خود را جانشین رسول خدا (ص) می دانستند، ....
1) بنی امیه و بنی عباس- شیوه ی سلاطین ایران و روم را دی پیش گرفتند و حکومت های مستبد تشکیل دادند.
2) ظاهر ساز بنی امیه و بنی عباس- شیوه ی سلاطین ایران و روم را دی پیش گرفتند و حکومت های مستبد تشکیل دادند.
3) بنی امیه و بین عباس- به روش پادشاهان و رؤسای قبایل، ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند.
4) ظاهر ساز بنی امیه- - به روش پادشاهان و رؤسای قبایل، ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پیشه خود کردند.
27- اساسی ترین نیازهای آدمی که .......... است به دنبال پدیده ی .................. تبدیل به ............... شد.
1-استفاده ی درست از مواهب طبیعی و رفاه مالی – استعمار – وابستگی
2-نجات از پدیده ی استعمار و دستیابی به آزادی – استعمار – وابستگی
3-آگاهی به حقوق مادی و بهره وری از آن – تولید انبوه کالا – دل مشغولی دائمی
4-پرورش و تکامل بعد معنوی و متعالی او – تولید انبوه کالا – دل مشغولی دائمی
28- پیام آیه ی شریفه ی (( لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم )) قبول ارتباط ........... با کسانی است که ............
1-قسط و عدل – در سرزمین شما زندگی می کنند. 2-داد و ستد – در سرزمین شما زندگی می کنند.
3-داد و ستد – با شما در حال جنگ و ستیز نباشند. 4-قسط و عدل – با شمار در حال جنگ و ستیز نباشند.
29- پیام آیه ی شریفه ی: ( لا اله الأ هو خالق کلُ شی فاعبدوه) به ترتیب توحید ... و ....... و ....... می باشد
1) ذاتی- افعالی- عملی
2) نظری- ذاتی- افعالی
3) ذاتی- عبادی- عملی
4) نظری- عملی- افعالی
30- کدام مورد از مصادیق شرک خفی نیست؟
1) انسان در کنار تدبیر الهی، برای تدبیر خود حسابی جداگانه باز کند و فکر کند که می تواند موجودی را تربیت کند.
2) اگر شیء از ابزار بودن خارج شود و هدف و محور زندگی قرار گیرد و علاقه ی به آن، جایگزین خدا قرار بگیرند.
3) اگر « کسی ثبات در قوانین و رویدادهای طبیعی را که به انسان امکن برنامه ریزی می دهد» در طول اراده خداند بداند.
4) انسان به جای تبعیت از خداوند و کسب رضایت او، از غیر خدا اطاعت کند و کارهایش را برای رضایت دیگری انجام دهد.
31- در قرن اول و دوم هجری گروهی درجامعه اسلامی پیدا شدند که می گفتند.... ائمه اطها (ع) قاطعاته در مقابل این انحراف ایستادند و قرآن در این باره می فرماید:
1) ایمان شرط سعادت نیست- ( و الّذین جاهدوا فینا لنهدینهم سَبُلنا)
2) عمل شرط ایمان نیست-( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سَبُلنا)
3) ایمان شرط سعات نیست.( اِنّ ربّی و ربُّکم فاعبدوه هذا صِراط مستقیم)
4) ایمان شرط ایمان نیست. .( اِنّ ربّی و ربُّکم فاعبدوه هذا صِراط مستقیم)
32- با تدبر در آیه ی شریفه ی: ( فَمَن تابْ مِنْ بعد ظُلمِه و أصلَحَ فَانَّ اللهَ یتوبُ علیه اِنَّ اللهَ غفورُ رحیم) کدام مفهوم مستفاد نمی گردد؟
1) بین گناه تا غفران فاصله و مرحله ای نیست. توبه دل ها را پاک می کند و گناهان را می شوید.
2) هر کس بعد از ستم کردنش توبه کند و به صلاح در آید خداوند توبه ی او را می پذیرد که او آمرزنده ی مهربان است.
3) بین گناه تا غفران دو مرحله انجام می شود. توفیق توبه از خداوند و بازگشت از عقوبت به سوی لطف الهی
4) قرآن کریم که کلمه توبه را برای خداوند به کار برده است به معنای بازگشت از عقوبت به سوی لطف و آمرزگاری است.
33- دعوت به « تفکر، تعقل و خرورزی» از توجه به کدام آیه مفهوم می گردد؟
1) ( قل آمنتَ بما اَنزل الله من کتاب و أمِرتُ لاْعدلْ بینکم الله ربّنا و ربّکم)
2) ( قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواءٍ بیننا و بینکم أنْ لا نعبدالاّ الله)
3) یا ایها النّاس انْا خلقناکم من ذُکْرُ و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفُوا)
4) قل هل یَسْتوی الّذین یعلمون و الّذین لا یعلمون انْما یتذکْر اولوا الألباب)
34- مولای متقیات- علی علیه سلام در واپسین دم حیات الهی خویش، فرزندان گرامی و هر مسلمان دیگر را که پیامش به او برسد، درباره مسائلی و از جمله، قرآن وصیتی دراد، سفارش او نسبت به قرآن کدام است؟
1) در حیطه ی عمل به قرآن، سستی و بی حالی ار از خود دور کنید.
2) در حیطه ی عمل به قرآن، گوی سبقت از آن غیر شمایان نگردد.
3) با توجه به قرآن انسان بتواند راه هدایت را از ضلالت، باز شناسد.
4) قرآن سرچشمه ی خشکی ناپذیر خداوند بین شما است، گرامی اش دارید.
35- آن جا که غفلت از معنویت و آرمان های معنوی در اندیشه ی جامعه حاکم گردد و آن جا که فعالیت های فرهنگی و هنری بر بعد مادی روی آوری افراطی به ظهور برساند به ترتیب پی آمد... و ... محقق می شود.
1) افزایش فاصله ی فقیر و غنی در جهان- توانائی تصرّف انسان در طبیعت
2) فریب خوردگی در برابر استعمار جدید- توانائی تصرف انسان در طبیعت
3) افزایش فاصله ی فقیر و غنی در جهان- غفلت از نیازهای معنوی و متعالی
4) فریب خوردگی در برابر استعامار جدید- غفلت از نیازهای معنوی و متعالی
36- آیات شریفه ی : ( انتم تزرعونه ام نحن الزارعون )(والی الله ترجمع الأمور)و ( و لا یشرک فی حکمه احداً) به ترتیب به کدام یک از مراتب توحید اشاره دارند؟
1-ولایت – ربوبیت – مالکیت 2-مالکیت – ولایت – ربوبیت
3-ربوبیت – مالکیت – ولایت 4-ربوبیت – ولایت – مالکیت
37- تحقق بعد اجتماعی توحید عملی، مرهون ............ است که آیه ی شریفه ی ........ حاکی از آن است.
1-تشکیل نظام الهی – ( و لقد بَعثنا فی کلّ اْمَه رسولاً اَنٍ اعبدوا الله و اجتنبو الطاغوتَ )
2-تشکیل نظام الهی – ( و من یسلم وجهه الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوُثقی )
3-قبول درونی توحید ذاتی – ( و لقد بعثنا فی کل امه رسولاً ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت)
4-قبول درونی توحید ذاتی – ( و من یُسلم وجهه لله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی)
38- پیام آیه ی شریفه ی ( و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا و اِنّ اللهَ لَمَع المُحسنین ) این است که برای پیشرفت در توحید .............. و ............ لازم است تا ......... شامل حال انسان گردد.
1-عبادی – اهتمام به عمل صالح – عنایت های الهی
2-عبادی – تقویت روحیه ی حق پذیری – عنایت های الهی
3-نظری – اهتمام به عمل صالح – عمل شرط ایمان قرار گیرد و نیک فرجامی
4-نظری – تقویت روحیه ی حق پذیری – عمل شرط ایمان قرار گیرد و نیک فرجامی
39- علاقه مندان به حفظ محیط زیست معتقدند انسان امروز رفتاری ......... با طبیعت داشته و آن را به ویرانه ای نزدیک ساخته است. این رفتار ناشی از ان است که انسان ................
1-خودخواهانه – تصور کرده که میل و اراده ی او . محور همه ی امور است و هیچ مانعی بر سر راه آن وجود ندارد.
2-توسعه طلبانه – با استفاده از نابجا از قدرت تصرف در طبیعت آثار تخریبی فراوانی بر محیط زیست بر جای گذاشته است.
4-توسعه طلبانه – با استفاده از نابجا از قدرت تصرف در طبیعت آثار تخریبی فراوانی بر محیط زیست بر جای گذاشته است.
40- پیام کدام آیه، مبین ویژگی تمدن اسلامی در ( مبارزه با شرکت ) می باشد ؟
1-( فَلِذلک فَادعُ وَ اسْتَقمْ کما أمِرت و لاتتَبع اهواءَ هم )
2-(قُل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم )
3-و قُل آمنت بما اَنَزل الله من کتابٍ و أمرتُ لأِعدل بینکم)
4-یا ایّها الناس انّا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل )
41- استوار کردن پایه های پیوند برادری بین هم کیشان که هم چون اعضای یک خانواده اند و اهتمام بر حفظ وحدت که یکی از مظاهر تمدن اسلامی است ، از دقت در کدام مورد ، مفهوم می گردد؟
1-( قُل انّما خَّرم ربَی الفواحشَ ما ظهر منها و ما بَطن و الأثمَ و البغَی )
2-من عمل صالحاً من ذَکرٍ او أنثی و هو مؤمن فلنحیینَه حیوه طیبه )
3-محمد رسول الله و الذین معه اَشدَاءْ علی الکفَار رحماءْ بینَهم )
4-( هو الّذی ارسل رسوله بالهُدی و دینِ الحقِ لِیظهره علی الدَین کُله )
42- ((نیکی کردن و با قسط و عدل رفتار کردن )) یکی از مظاهر فطرت پسند تمدن اسلامی است، محرومان از این لطف، کسانی اند که مصداق آیه ی شریفه ی .................. تبع باشند.
1-(( و من یتَولّهم فاولئک هم الظّالمون))
2- و لن تّرضی عنک الیهودُ و لا النصاری حتی تَتَبع ملتهم ))
3-ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین))
4-قاتلوکم فی الدّین و أخرجو کم من دیارکم و ظَاهروا علی اِخراجکم )) .
43- کدام بیت، با حدیث شریف (( الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه )) تناسب ندارد ؟
1-یار بی پرده از در و دیوار در تجلی است یا اولی الابصار
2-چشم بگشا به گلستان و ببین جلوه ی آب صاف در گل و خار
3-دوست نزدیک تر از من به من است وین عجب تر که من از وی دورم
4-زآب بی رنگ صد هزاران رنگ لاله و گل نگر در آن گلزار
44- اسماء الهی ((رب)) و (( احد)) به ترتیب مبین کدام یک از مراتب توحید هستند ؟
1-افعالی – ذاتی 2-ذاتی – افعالی 3-افعالی – افعالی 4-ذاتی – ذاتی
45- از دقت در آیه ی شریفه ی : (( الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لاتعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم )) مفهوم ... مستفاد می گردد .
1-توجه به صراط مستقیم که همان بندگی خداوند است و مقبول فطرت او است.
2-گرایش فطری انسان به بندگی خداوند و جایگاه اراده ی او در تحقق آن گرایش
3-اخذ پیمان خداوند از انسان که توحید عملی را ثمره ی توحید نظری قرار دهد.
4-آگاهی دادن به انسان که همواره متوجه عمل به پیمان خود باشد تا از فریب شیطان در امان باشد.
46- پیام کدام آیه ، (( بازگشت از گناه به فرمان برداری از خداوند و بازگشت از عقوبت و عذاب به لطف و آمرزگاری )) است ؟
1-((التانب من الذنب کمن لا ذنب له ))
2-(( ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین ))
3-فلا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین )).
4-فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فأن الله یتوب علیه ان الله غفور رحیم)) .
47- بین نظام مقدر جهان و اراده و اختیار انسان رابطه ی .... حاکم است به این معنی که ......... می باشد.
1-طولی – اراده ی انسان مؤخر از اراده ی خداوند
2-عرضی - اراده ی انسان مؤخر از اراده ی خداوند
3-طولی – انسان ، همان را اراده می کند که مقدر او
4- عرضی – انسان ، همان را اراده می کند که مقدر او
48- زدودن تبعیض های طبقاتی حاکم بر نظام جاهلی و مبارزه با فرهنگ برخاسته از آن و جایگزین کردن فرهنگ برابری و مساوات که یکی از مظاهر تمدن اسلامی است، از دقت در کدام آیه، مفهوم می گردد ؟
1-(( قل هی للذین امنوا فی الحیاه الدنیا خالصه یوم القیامه ))
2-قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق ))
3-و قل امنت بما انزل الله من کتاب و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم ))
4-(( قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون انما یتذکر اولوا الالباب ))
49- در عصر جدید تولید انبوه کالا بیش از نیاز طبیعی بازار باعث شد ........... افزایش یابد و ........ آسیب ببییند البته آسیب اصلی مربوط به ..........
1-مصرف گرایی – محیط زیست – دل مشغولی مردم به کالاهای متنوع
2-تنوع طلبی – قانون طبیعت – دل مشغولی مردم به کالاهای متنوع
3-تنوع طلبی – قانون طبیعت – توجه بیش از حد مردم به امور دنیایی
4-مصرف گرایی – محیط زیست – توجه بیش از حد مردم به امور دنیایی
50- از دقت در کدام آیات، به ترتیب (( توحید عملی )) و (( توحید افعالی )) و (( توحید نظری و عملی )) مفهوم می گردد ؟
1-(( و لقد بعثنا فی کل امه رسولاً ان اعبدوالله و اجتنبو الطاغوت )) – (( و اعملوا ان الله غنی حمید)) – (( لا اله الا الله ))
2-(( و من یسلم وجهه الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی )) – (( لا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم )) – (( لا اله الا الله )) .
3-(( و من یسلم وجهه الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی ))- (( و اعملوا ان الله غنی حمید))- (( لا اله الا الله )) .
4-(( و لقد بعثنا فی کل امه رسولاً ان اعبدوالله و اجتنبو الطاغوت )) - (( لا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم )) .
51- رویش نهال شوم ستیزه ی پایان ناپذیر درونی سلب کننده ی آرامش، بازتاب گرفتار آمدن به شرکت ......... از نوع .............. آن در بعد ............. است .
1-عملی – جلی – فردی 2-ذاتی – خفی – اجتماعی 3-عملی – خفی – فردی 4-ذاتی – جلی – اجتماعی
52- احساس اطمینان و آرامش روانی، زندگی سالم و به دور از فساد ، احساس لذت واقعی از زندگی ، نجات از دغدغه ها و اضطراب ها از ثمرات توحید .............. است که عبارت .............. بیانگر آن است .
1-عملی و اخلاص در عبودیت – (( یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید )) .
2-نظر و اعتقاد به تنها مؤثر در عالم وجود – ((یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید )) .
3-عملی و اخلاص در عبودیت – (( یا بنی آدم انا غنی لا افتقر اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیاً لاتفتقر)).
4- نظر و اعتقاد به تنها مؤثر در عالم وجود - (( یا بنی آدم انا غنی لا افتقر اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیاً لاتفتقر)).
53- با توجه به آیه ی شریفه ی (( قالا ربنا ظلمنا انفسنا ... )) اگر ...... صورت نگیرد ..... محقق می شود.
1-غفران – (( فأنفسهم انفسهم )) 2-قبول - (( فأنفسهم انفسهم ))
3-قبول – (( لنکونن من الخاسرین )) 4- غفران – (( لنکونن من الخاسرین ))
54- با تدبر در آیه ی شریفه ی (( ان الله یسمک السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکها من احدٍ من بعده ...)) کدام مفهوم مستفاد می گردد ؟
1-انسان با اعتماد به قانونمندی و نظام جهان هستی است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند.
2-ایمان به خداوند حکیم این اطمینان را به انسان می بخشد که جهان دارای حافظ و نگاهبانی است که اشتباه در کار او راه ندارد.
3-همه ی حوادث و رخدادهای جهان، در یک چارچوب سامان دهی شده و قانون مند بسیار دقیق و حساب شده است.
4-تقدیر الهی چیزی ورای قانونمندی و نظم است که وقتی به حادثه ای تعلق گرفت هر قانونی را لغو می کند.
55- در هنر دوره ی اسلامی ، به دو اصل .... و ........... توجه ویژه ای شده است ، و در این دوره میان هنر و صنعت، تفکیکی ........... است.
1-پرهیز از جهل و خرافه پرستی – رعایت عفاف و خودداری از فساد اخلاقی – بوده
2- پرهیز از جهل و خرافه پرستی – رعایت اخلاق ، معانی متعالی و عدالت – نبوده
3-دوری از کارهای شرکت آلود – رعایت اخلاق ، معانی متعالی و عدالت – بوده
4- دوری از کارهای شرکت آلود- رعایت عفاف و خودداری از فساد اخلاقی – نبوده
56- دوره تمدن از قرن .......... با ......... در اروپا آغاز شد و تا قرن .......... ادامه یافت و اوج تمدن اسلامی در قرن های .......... بود.
1-چهارم میلادی – حاکمیت کلیسا – شانزدهم میلادی – سوم تا هفتم هجری
2-پانزدهم میلادی – افول کلیسا – بیستم میلادی – سوم تا هفتم هجری
3-چهارم میلادی – حاکمیت کلیسا – شانزدهم میلادی – اول تا سوم هجری
4-پانزدهم میلادی – افول کلیسا – بیستم میلادی – اول تا سوم هجری
57- از دقت در کدام مورد ، به ترتیب ، توحید در ولایت و توحید در ربوبیت ، مفهوم می گردد ؟
1-(( و الی الله ترجع الامور )) – (( و ما امروا الا لیعبدوا الها واحداً لا اله الا هو ))
2-(( و لا یشرک فی حکمه احداً))- (( و ما امروا الا لیعبدوا الها واحداً لا اله الا هو ))
3--(( و لا یشرک فی حکمه احداً))- (( افرائیم ما تخرثون أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون ))
4-(( و الی الله ترجع الامور )) - (( افرائیم ما تخرثون أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون ))
58- پرستش و اطاعت از غیر خدا به ترتیب ، موصوف به شرک ................. و شرک ............... است . چند شخصیتی شدن انسان با جهت گیری های متفرق ، نشانه ی گرفتار آمدن به شرکت عملی در بعد ................ است .
1-خفی ذاتی – خفی عملی – فردی 2-جلی ذاتی – جلی عملی – اجتماعی
3-جلی عملی – جلی عملی – اجتماعی 4-جلی عملی – خفی عملی – فردی
59- اولین گام در اثبات دوستی خالصانه با خداوند، قراردادن حسن ........... به دنبال حسن .............. است که آیه ی شریفه ی ........... حاکی از آن است .
1-فعلی – فاعلی – (( افرائیم ما تخرثون أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون ))
2-فاعلی – فعلی - (( افرائیم ما تخرثون أنتم تزرعونه ام نحن الزارعون ))
3-فاعلی – فعلی – (( قل انما اعظکم بواحده ان تقوموالله مثنی و فرادی ثم تتفکروا )) .
4-فعلی – فاعلی - (( قل انما اعظکم بواحده ان تقوموالله مثنی و فرادی ثم تتفکروا )) .
60- بازگشت از عقوبت و عذاب به سوی لطف و آمرزش همان توبه ی .................. است که جمله ی ............... بیانگر آن است.
1-خداوند – فأن الله یتوب علیه 2-بنده ی گنهکار - فأن الله یتوب علیه
3-خداوند – الا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً 4- بنده ی گناهکار - الا من تاب و آمن و عمل عملاً صالحاً
زمینه ساز تجاوز زورگویان در جوامع انسانی ، رواج عقیده ی ........ و آسیب رسانی به طبیعت و محیط زندگی، برخاسته از تصور ................... است و 61- موجودات جهان از آن جهت که خداوند متعال، موقعیت مکانی و زمانی آنها را تعیین می کند ............... الهی هستند.
1-اختیار مطلق – آزادی بی قید و شرط – مقدر به تقدیر 2-جبری گری – آزادی بی قید و شرط – مقدر به تقدیر
3-جبری گری – سرنوشت مقدر – مقضی به قضای 4-اختیار مطلق – سرنوشت مقدر – مقضی به قضای
62- در رابطه ی اراده ی انسان با اراده ی خداوند کدام مطلب صحیح نیست ؟
1-وجود اختیار و اراده در انسان به علت اراده ی الهی و خواست خداوند است.
2-اراده ی ما و عملی که از ما سر می زند همگی وابسته و در عرض اراده ی خداوند است.
3-هر کاری که از روی ویژگی اختیار از انسان سرزند داخل در تقدیر الهی است.
4-حوادث جهان و از جمله کارهای انسان تحت تدبیر و اراده خداوند و مظهری از قضا و قدر الهی است .
- ۹۲/۰۹/۲۴