سوالات دین و زندگی 1
سوالات درس به درس کتاب دین وزندگی ( 1) با آخرین تغییرات
لطفا به ادامه مطب توجه نمایید......
سوالات درس به درس کتاب دین وزندگی ( 1) با آخرین تغییرات
|
درس اول |
||||||||
1 |
امام صادق (ع)درباره ی قرآن خواندن جوانان چه می فرمایند؟ |
||||||||
2 |
برترین وحکیمانه ترین کلام ها چه کلامی است ؟ |
||||||||
3 |
راز جاودانگی قرآن کریم در چیست؟ |
||||||||
4 |
فواید تدبّر در آیات قرآن کریم را بنویسید. |
||||||||
5 |
سطوح ومراحل تدبّر در قرآن را توضیح دهید. |
||||||||
6 |
ابزار تدبّر در قرآن چیست ؟ |
||||||||
7 |
برای درک پیام ها ی قرآن وعمل به آن در زندگی چه باید کرد ؟ |
||||||||
8 |
روش های تدبّر به ما چه کمکی می کند ؟ |
||||||||
9 |
باداشتن چه ویژگی هایی می توان از هدایت قرآن کریم بهره مند شد؟ |
||||||||
10 |
هدف از نزول قرآن چیست ؟ |
||||||||
11 |
ثمرات ونتایج هدایت قرآن کریم چیست ؟ |
||||||||
12 |
محدوده ی تاریخی وجغرافیایی هدایت قرآن کریم چقدر است ؟ |
||||||||
13 |
برترین واولین معلم وراهنمای ما برای تفکر در قرآن چه کسی است ؟ |
||||||||
14 |
چرا پیامبر اکرم (ص)برترین معلم قرآن معرفی شده است ؟ |
||||||||
15 |
موارد آداب قرائت وتدبّر قرآن را بنویسید. |
||||||||
|
درس دوم |
||||||||
1 |
معیار های حضرت ابراهیم برای انتخاب جهت یگانه پرستی چه بود ؟ |
||||||||
2 |
چه زمانی حضرت ابراهیم پدرش آذر را به یگانه پرستی دعوت کرد؟ |
||||||||
3 |
حضرت ابراهیم چگونه کافران را به یگانه پرستی دعوت کرد؟ |
||||||||
4 |
منظور از این جمله که حضرت ابراهیم می گوید " من افول شوندگان را دوست ندارم " چیست؟ |
||||||||
5 |
کدام سوره از قرآن است که سرگذشت حضرت ابراهیم وبت پرستان را بیان می کند ؟ |
||||||||
6 |
حضرت ابراهیم چگونه توانست ناتوانی بت ها را به قومش بفهماند؟ |
||||||||
7 |
نام پدر وعموی حضرت ابراهیم چه بود ؟ |
||||||||
8 |
چرا فقط خداوند قابل پرستش است ؟ |
||||||||
9 |
چه نتیجه ای از کار حضرت ابراهیم می گیریم ؟ |
||||||||
10 |
حضرت ابراهیم می خواستند مردم را درچه زمینه ای آگاه کنند ؟ |
||||||||
11 |
کمال ما درچیست ومقصود وغایت ما کدام است؟ |
||||||||
12 |
غایت چیست؟ |
||||||||
13 |
استعدادوقابلیت کدام خوبی وزیبایی در ما وجود دارد ؟ |
||||||||
14 |
چه تفاوت هایی بین ماه وستاره وخورشید با خداوند وجود دارد ؟ (طبق داستان حضرت ابراهیم ) |
||||||||
15 |
انسان از چه زمانی میل به رسیدن به کمالات واستعدادها را دارد؟ |
||||||||
16 |
چه چیزی انسان را به سوی خوبی ها می کشاند؟ |
||||||||
17 |
استعدادهای انسان رابا سایر موجودات (گیاهان وحیوانات )مقایسه کنید. |
||||||||
18 |
میل به کمال طلبی در انسان چه میلی است؟ |
||||||||
19 |
نوجوانی حضرت ابراهیم (ع )با چه چیزی شروع شد؟ |
||||||||
20 |
حضرت ابراهیم (ع )چگونه بهترین انتخاب را کرد؟ |
||||||||
|
درس سوم |
||||||||
1 |
چرا انسان ها هدف ها ودلبستگی های مختلف دارند؟ |
||||||||
2 |
آیا معیاری برای داوری اختلاف بین هدف ها ودلبستگی های انسان ها وجود دارد ؟ |
||||||||
3 |
آیا می توان هدف ها ودلبستگی ها ی اصلی انسان را کشف کرد؟ |
||||||||
4 |
منشأاختلاف در هدف ها ودلبستگی های انسان چیست؟مثال بزنید . |
||||||||
5 |
جمله « آدم های بزرگ مقاصد بزرگ دارند زود به پایان نمی رسند وتمام نمی شوند » یعنی چه ؟ |
||||||||
6 |
به وسیله چه معیاری می توان ارزش هدف ها را مشخص کرده وبه آنها رتبه بدهیم ؟ |
||||||||
7 |
دسته بندی ورتبه بندی وارزش گذاری هدف ها چه ثمرات ونتایجی دارد؟ |
||||||||
8 |
سهل انگاری در دسته بندی وارزش گذاری هدف های اصلی چه مضرات وعواقبی به دنبال دارد؟ |
||||||||
9 |
هدف های انسان ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟ |
||||||||
10 |
هدف های پایان پذیر چه ویژگی ها ومشخصاتی دارند ؟بامثال |
||||||||
11 |
هدف های پایان ناپذیر چه ویژگی ها ومشخصاتی دارند ؟بامثال |
||||||||
12 |
هدف های پایان پذیر راباهدف های پایان ناپذیر (اصلی- فرعی) مقایسه کنید. |
||||||||
13 |
دو نمونه از هدف های دنیوی واخروی را ذکر کنید . |
||||||||
14 |
پیام آیات زیر را بنویسید: «انا هدیناه السبیل اما شاکرا واما کفورا » «کل نفس بما کسبت رهینه» |
||||||||
15 |
مهم ترین انتخاب هر انسانی چیست؟ |
||||||||
16 |
تفاوت انسان با گیاهان را در نحوه ی شکوفایی استعدادها توضیح دهید . |
||||||||
17 |
چرا انسان مسئول سرنوشت خویش است؟ |
||||||||
18 |
انسان سعادتمند کیست؟ |
||||||||
19 |
قدر ت تفکر وانتخاب هر یک چه نقشی در حرکت کمالی انسان دارند؟ |
||||||||
20 |
تنوّع وگستردگی استعدادهای ما مفید است یا مضرّ ؟چرا ؟ |
||||||||
|
درس چهارم |
||||||||
1 |
در میان هدف های اصلی ، برترین وکامل ترین هدف کدام است ؟ |
||||||||
2 |
منظور از هدف های جامع چیست؟ |
||||||||
3 |
منظور از تقرّب ونزدیکی به خدا چیست؟ |
||||||||
4 |
در چه صورتی نهال وجود ما پر بار تر ومتناسب وزیبا تر رشد خواهد کرد وسراسر وجود ما راشادابی فرا خواهد گرفت ؟ |
||||||||
5 |
چرا مقصود ومحبوب نهایی ما ذات مقدس خداوند است ؟ |
||||||||
6 |
چرا بالاترین دلبستگی ها خداوند است؟ |
||||||||
7 |
لازمه ی رسیدن به برترین هدف ها ودلبستگی ها وتقرب به برترین محبوب ومقصود چیست؟ |
||||||||
8 |
ارتباط داستان حضرت ابراهیم (ع) با جمله ی «برترین محبوب ومقصود انسان خداست »را بیان کنید. |
||||||||
9 |
بزرگی انسان ها وعظمت زندگی آنها به چه چیزی بستگی دارد ؟چرا؟ |
||||||||
10 |
چرا برترین محبوب خداوند است؟ |
||||||||
11 |
پیام آیات زیر را بنویسید: «ورضوان من الله اکبر ذلک هو الغفور العظیم » «ما عندکم ینفد وما عند الله باق» |
||||||||
|
درس پنجم |
||||||||
1 |
راه آشنایی با خدا وشناخت بیشتر او چیست؟ |
||||||||
2 |
آشنایی با خدا وشناخت بیشتراو چه تأثیری در زندگی ما دارد ؟ |
||||||||
3 |
چرا خداوند را آن گونه که شایسته ی اوست نمی توان شناخت ؟(باذکر مقدمه ونتیجه ) |
||||||||
4 |
چه راهی برای معرفت به خدا وتوصیف او پیشنهاد شده است ؟ چرا ؟(باذکر مقدمه ونتیجه ) |
||||||||
5 |
چرا خداوند مانند مخلوقات نیست؟(باذکر مقدمه ونتیجه ) |
||||||||
6 |
چهار مورد از اسماءوصفات خداوند را ذکر کنید. |
||||||||
7 |
پیام آیات زیر را بنویسید. «ایاک نستعین » «ونحن اقرب الیه من حبل الورید» |
||||||||
|
درس ششم |
||||||||
1 |
تفاوت حمد وتسبیح خداوند را بنویسید . |
||||||||
2 |
چه صفاتی را می توانیم به خدا نسبت دهیم ؟چرا؟ |
||||||||
3 |
خدا از چه صفاتی پاک ومنزه است ؟چرا ؟ |
||||||||
4 |
با ذکر یک دلیل بیان کنید که چرا خداوند همه ی صفات نیکو را دارد؟(با ذکر مقدمه ونتیجه ) |
||||||||
5 |
آیا می توان هر صفتی را که در مخلوقات وجود دارد به خداوند نسبت دهیم ؟چرا؟ |
||||||||
6 |
صفات سلبی وثبوتی را با مثال تعریف کنید. |
||||||||
7 |
معیار وملاک توصیف خداوند به برخی از صفات چیست؟ |
||||||||
8 |
چرا نمی توانیم برخی صفات را به خداوند نسبت دهیم ؟ |
||||||||
9 |
چه تفاوتی میان صفات خدا وصفات انسان ها وجود دارد ؟ |
||||||||
10 |
چهار جمله به صورت مناجات بنویسید که خداوند در آن جملات حمد وچهار جمله تسبیح شده باشد. |
||||||||
11 |
صفات سلبی وثبوتی را در اشعار زیر مشخص کنید. |
||||||||
12 |
چند مثال برای صفات سلبی وچند مثال برای صفات ثبوتی بنویسید. |
||||||||
13 |
چرا ستایش وحمد واقعی از آن خداوند است؟ |
||||||||
|
درس هفتم |
||||||||
1 |
نقش ایمان در شناخت بهتر خدا وبرترین هدف زندگی چیست؟ |
||||||||
2 |
چرا بعد از شناخت هدف وغایت زندگی ، ایمان به آن ضروری است؟ |
||||||||
3 |
چه تفاوتی میان «شناخت »یک موضوع و«ایمان»به آن وجود دارد؟ |
||||||||
4 |
چرا فایده ی برخی کارها را می دانیم اما از انجام آن کوتاهی می کنیم وزیان برخی کار ها را آگاهی داریم واز انجام ان دوری نمی کنیم؟ |
||||||||
5 |
عمل صالح وکار شایسته چه وقت ارزش پیدا می کند؟ |
||||||||
6 |
مؤمن چه کسی است؟ |
||||||||
7 |
انگیزاننده ومحرک انسان به سمت عمل چه چیزی است ؟چگونه ؟ |
||||||||
8 |
میوه وثمره ی ایمان چیست؟ توضیح دهید. |
||||||||
9 |
قرآن جایگاه علم وجایگاه ایمان را چگونه معرفی می کند؟ |
||||||||
10 |
در چه صورتی شناخت هدف وراه رستگاری ،به حرکت درآن راه منجر می شود؟ |
||||||||
11 |
جمله «قلب کانون وجود آدمی است» یعنی چه ؟ |
||||||||
12 |
ایمان را تعریف کنید؟ |
||||||||
13 |
با توجه به قرآن کریم اگر می خواهیم به هدفی که برای زندگی شناخته ایم ایمان بیاوریم وبه سوی آن حرکت کنیم چه اقدامی باید انجام داد؟ |
||||||||
14 |
راه های آماده کردن قلب برای پذیرش حقیقت وراه زندگی چیست؟ |
||||||||
15 |
چند نمونه از زیبایی های قلب را مطابق آیات قرآن کریم بنویسید. |
||||||||
16 |
چند نمونه از زشتی های قلب را مطابق آیات قرآن کریم بنویسید. |
||||||||
17 |
قلب ما منزلگاه کیست؟ |
||||||||
18 |
چگونه ایمان بین شناخت وعمل پیوند ایجاد می کند؟ |
||||||||
19 |
بعد از اینکه زیان یک کار را فهمیدیم قلب ما چه نقشی در ترک آن دارد؟ |
||||||||
20 |
حضرت علی (ع ) ایمان وعمل را به چه چیزی تشبیه کرده اند؟ |
||||||||
21 |
حقیقت ایمان چیست؟ |
||||||||
|
درس هشتم |
||||||||
1 |
راه های تحصیل ایمان چیست ؟ |
||||||||
2 |
چگونه می توان ایمان را تقویت کرد وتداوم بخشید؟ |
||||||||
3 |
ویژگی های مؤمنان را بنا برآیات قرآن بیان کنید. |
||||||||
4 |
سخن پیامبر اکرم (ص)در مورد جوانان را بنویسید . |
||||||||
5 |
در چه صورتی درهای لطف ورحمت خداوند به روی انسان بازتر است ؟ |
||||||||
6 |
چرا کودکان ونوجوانان وجوانان به آسمان ها نزدیک ترند؟ |
||||||||
7 |
سخن امام خمینی (ره )در مورد جهاد اکبر را بنویسید . |
||||||||
8 |
توصیه امام خمینی (ره )به جوانان در رابطه باجهاد اکبر وتوبه را بنویسید. |
||||||||
9 |
راه های رسیدن به ایمان را مطابق آیات قرآن وپیشوایان معصوم نام ببرید . |
||||||||
10 |
تفکر پیرامون آیات خدا در گستره ی هستی را به عنوان یکی از راه های رسیدن به ایمان توضیح دهید . |
||||||||
11 |
یکی از حکمت های نماز های پنج گانه را بنویسید . |
||||||||
12 |
پیام آیه زیر را بنویسید :«یا ایها الذین آمنوا اذکرواالله ذکرا کثیرا » |
||||||||
13 |
انجام چه اموری ما را به یاد خدا می اندازد ؟(راه های تقویت ایمان ) |
||||||||
14 |
انجام چه اموری یاد خدا را در دل ها ضعیف می کند؟(راه های تقویت ایمان ) |
||||||||
15 |
توجه به نعمت ها ولطف های خدا به انسان را به عنوان یکی از راه های رسیدن به ایمان توضیح دهید . |
||||||||
16 |
انجام نیکی هاو واجبات ودوری از بدی ها ومحرمات را به عنوان یکی از راه های رسیدن به ایمان توضیح دهید . |
||||||||
17 |
پیام آیات زیر را بنویسید . الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب یا ایها الذین آمنوا اذکروا نعمه الله علیکم |
||||||||
18 |
چرا حرکت به سوی خدا وکسب سعادت الهی در جوانی ونوجوانی آسان تر از بزرگسالی است ؟ |
||||||||
19 |
به نظر شما مهم ترین نکته ای که در توصیه امام خمینی (ره)به جوانان وجود دارد چیست ؟چرا ؟ |
||||||||
20 |
به نظر شما مهم ترین عامل در تقویت ایمان کدام عامل است ؟چرا؟ |
||||||||
21 |
به نظر شما مهم ترین عامل در تضعبف ایمان کدام عامل است ؟چرا؟ |
||||||||
22 |
چگونه می توان دل را حرم همیشگی خدا کرد ؟ |
||||||||
23 |
فرق انسان مؤمن با انسان بی ایمان را قرآن چگونه بیان می کند ؟ |
||||||||
24 |
اگر جامعه ای ایمانی شکل بگیرد آن جامعه چگونه خواهد شد ؟ |
||||||||
25 |
ولی وسرپرست مؤمنان واولیاء کافران چه کسانی هستند ؟ |
||||||||
26 |
چهار ویژگی از انسان های مؤمن وجامعه مؤمن را ذکر کنید. |
||||||||
|
درس نهم |
||||||||
1 |
حقیقت عزم چیست؟ |
||||||||
2 |
عزم چه رابطه ای با اختیار دارد ؟ |
||||||||
3 |
نمونه های از آثار عزم قوی را بنویسید . |
||||||||
4 |
چه صفاتی نشانه ای از عزم قوی است؟ |
||||||||
5 |
جمله «کار بزرگ عزم بزرگ می طلبد »یعنی چه ؟ |
||||||||
6 |
صفاتی از انسان های فاقد عزم را ذکر کنید. |
||||||||
7 |
سفارش لقمان حکیم به فرزندش را در مورد عزم در زندگی بیان کنید. |
||||||||
8 |
ارتباط سه اصطلاح «عهد ما با خدا – رضایت خدا – سعادت انسان »را با هم بنویسید . |
||||||||
9 |
میزان دینداری ما به چه چیزی بستگی دارد ؟ |
||||||||
10 |
دین چیست ودینداری یعنی چه ؟ |
||||||||
11 |
عهد ومیثاق میان انسان وخدا در چند مرحله انجام می پذیرد ؟ |
||||||||
12 |
اصطلاحات زیر را تعریف کنید : واجب – مستحب – حرام – مکروه – مباح » |
||||||||
13 |
چه فوایدی می توان برای «تجدید روزانه عهد با خداوند » ذکر کرد ؟ |
||||||||
14 |
در تکمیل عهد با خداوند چه اقداماتی باید انجام دهیم ؟ |
||||||||
15 |
«قدم گذاشتن در راه » را به عنوان یکی از مراحل عهد وپیمان میان انسان وخداوند توضیح دهید . |
||||||||
16 |
چرا انسان های با اراده ومصمم را دوست داریم واز انسان های بی اراده خوشمان نمی آید ؟ |
||||||||
17 |
خداوند در سوره انبیاءکدام یک از پیامبران اولوالعزم را صاحب عزم قوی می داند ؟ |
||||||||
|
درس دهم |
||||||||
1 |
دوام وپایداری در عزم به چه عواملی بستگی دارد ؟ |
||||||||
2 |
عوامل تقویت کننده عزم را نام ببرید . |
||||||||
3 |
آیه «وسارعوا الی مغفره من ربکم » به کدام یک از عوامل تقویت کننده عزم اشاره دارد؟ |
||||||||
4 |
سخن امام صادق (ع) در رابطه با «تسریع در انجام تصمیم » به عنوان یکی از عوامل تقویت کننده عزم را ذکر کنید. |
||||||||
5 |
به چه دلیل میان «تصمیم » و «عمل » نباید فاصله بیافتد ؟ |
||||||||
6 |
« توجه به حضور در پیشگاه خداوند وفرشتگان »را به عنوان یکی از عوامل تقویت کننده عزم توضیح دهید. |
||||||||
7 |
غفلت یعنی چه ؟ تفاوت غفلت با فراموشی در چیست؟ |
||||||||
8 |
رعایت اصل «تدریج وتداوم »را به عنوان یکی از عوامل تقویت کننده عزم توضیح دهید . |
||||||||
9 |
حدیث پیامبر اکرم (ص) :«ان احب الاعمال الی الله ادومها وان قل »به کدام یک از عوامل تقویت کننده عزم اشاره دارد ؟ |
||||||||
10 |
تدریجی عمل کردن در امور باعث چه چیزی می شود ؟ |
||||||||
11 |
رعایت اصل اعتدال یکی از عوامل تقویت کننده ی عزم است .آن راتوضیح دهید . |
||||||||
12 |
بیت زیر بیانگر کدام یک از عوامل تقویت کننده ی عزم واراده است؟ رهرو آن نیست که گه تند وگهی خسته رود رهرو آن است که آهسته وپیوسته رود |
||||||||
13 |
چه عواملی می تواند تصمیمات زیر را تهدید کند ؟ کمک به نیازمندان مطالعه ی کتابهای غیر درسی خواندن نماز در اول وقت |
||||||||
14 |
چرا امام صادق (ع) می فرمایند :سزاوار است کسی که همت برکار خیری کرده ،در عمل به آن تسریع کند وآن را به تأخیر نیندازد.؟ |
||||||||
|
درس یازدهم |
||||||||
1 |
چگونه می توانیم عهد وپیمان خود را از آسیب حفظ کنیم ؟ |
||||||||
2 |
چگونه می توانیم پی ببریم که در وفای به عهد خود موفق بوده ایم ؟ |
||||||||
3 |
راه وفای به عهد چیست ؟ |
||||||||
4 |
مراقبت یعنی چه ؟ |
||||||||
5 |
عهدی که با خدا می بندیم به کودک نوپا تشبیه شده است.چرا ؟ |
||||||||
6 |
ابعاد مراقبت را نام ببرید. |
||||||||
7 |
«اصل عمل» رابه عنوان یکی از ابعاد مراقبت توضیح دهید . |
||||||||
8 |
«کیفیت انجام عمل » رابه عنوان یکی از ابعاد مراقبت توضیح دهید. |
||||||||
9 |
«نیت وقصد شخص عامل » رابه عنوان یکی از ابعاد مراقبت توضیح دهید. |
||||||||
10 |
فرق رکن وغیر رکن را بنویسید . |
||||||||
11 |
چه اجزایی در نماز رکن وچه اجزایی غیر رکن هستند ؟ |
||||||||
12 |
مقدار مؤثر بودن یک عمل به چه چیزی بستگی دارد؟ |
||||||||
13 |
مهم ترین جنبه ی هر عمل چیست ؟ توضیح دهید. |
||||||||
14 |
تأثیر یک عمل در رشد معنوی انسان وابسته به چه چیزی است ؟ |
||||||||
15 |
برای جمله «نیت های خوب می توانند همسوی با هم قرار گیرد » مثال بزنید. |
||||||||
16 |
سخن امام صادق (ع) در زمینه مراقبت را بنویسید. |
||||||||
17 |
بعد از مراقبت نوبت به چه چیزی می رسد ؟چرا؟ |
||||||||
18 |
در مورد محاسبه کار های خود ومحاسبه کارهای دیگران چه نکته ای را باید رعایت کرد؟ |
||||||||
19 |
سخن پیامبر اکرم (ص) درزمینه مراقبت وحسابرسی را بنویسید. |
||||||||
20 |
سخن امام کاظم(ع) درزمینه مراقبت را بنویسید. |
||||||||
21 |
چرا محاسبه باید روزانه ودر پایان روز باشد؟ |
||||||||
22 |
پیام احادیث زیر را بنویسید . «من حاسب نفسه وقف علی عیوبه » «ثمره المحاسبه صلاح النفس» «من حاسب نفسه سعد» |
||||||||
23 |
زیرک ترین انسان ها از نظر حضرت علی (ع)چه کسانی هستند؟ |
||||||||
24 |
چرا مراقبت در ابتدای اجرای هر برنامه ضروری تر است ؟ |
||||||||
25 |
چرا پیامبر اکرم (ص) فرموده اند :« انما الاعمال بالنیات »؟ |
||||||||
26 |
چه رابطه ای میان «مراقبت » و «محاسبه » برقرار است ؟آیا این دو به هم وابسته اند . |
||||||||
27 |
چرا باید از نیت وقصد خود درهنگام عمل مراقبت کنیم؟ |
||||||||
28 |
آسان گرفتن وگذشت درچه صورتی پسندیده است ودر چه صورتی ناپسند است ؟ |
||||||||
29 |
بعضی از افراد می گویند «ما اعمال وعباداتی که انجام می دهیم تأثیر آن ها را در خود احساس نمی کنیم » فکر می کنید اشکال کار این افراد در کجاست؟ |
||||||||
|
درس دوازدهم |
||||||||
1 |
با استفاده از آیات ، جدول زیر را کامل کنید .
- وصیناالانسان بوالدیه - اقم الصلوه - وامر بالمعروف |
||||||||
2 |
برنامه چیست؟ |
||||||||
3 |
در برنامه ریزی چه شرایطی را باید در نظر داشته باشیم ؟ |
||||||||
4 |
آیا برنامه ریزی اختصاص به انسان دارد یا شامل زندگی موجودات دیگر نیز می شود ؟ |
||||||||
5 |
فواید برنامه ریزی را بنویسید. |
||||||||
6 |
وجود برنامه درزندگی یکی از موجودات زنده غیر از انسان را مثال بزنید . |
||||||||
7 |
پیامبر اکرم (ص)اوقات خود را چگونه تقسیم می کردند؟ |
||||||||
8 |
ابوذر می گوید پیامبر می فرمایند : عاقل وخردمند اوقات خود را چگونه تقسیم می کند ؟ |
||||||||
9 |
اسوه یعنی چه ؟ خداوند چه کسی را به عنوان اسوه معرفی می کند؟ |
||||||||
10 |
آیا اسوه قرار دادن دیگری به معنای این است که ما عین او باشیم ؟توضیح دهید. |
||||||||
11 |
وظایف وبرنامه های زندگی که برای آنها با خدا عهد می بندیم به چند دسته تقسیم می شوند ؟ |
||||||||
12 |
سخن حضرت علی (ع) در مورد ضرورت برنامه در زندگی را بنویسید. |
||||||||
13 |
مقصود ا زعمل صالح چیست ؟ |
||||||||
14 |
چرا درمیان موجودات فقط انسان ممکن است زمان تلف شده داشته باشد ؟ |
||||||||
15 |
مقصود از اینکه رسول خدا برای مسلمانان اسوه است چیست ؟ |
||||||||
16 |
برنامه زندگی ما باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟ |
||||||||
17 |
در برنامه زندگی چه کارهایی را باید در نظر بگیریم ؟ |
||||||||
18 |
بخش های مختلف برنامه زندگی انسان چه وقتی ارزشمند هستند؟ |
||||||||
|
درس سیزدهم |
||||||||
1 |
جلوه های یاد خدا کدامند؟ |
||||||||
2 |
کدام عمل است که همه ی وظایف ما در برابرخدای بزرگ را در بر می گیرد وتحقق بخش یاد خدا در زندگی ماست ؟ |
||||||||
3 |
عبارت هایی از نماز که درباره حمد خداوند است ذکر کنید . |
||||||||
4 |
عبارت هایی از نماز که درباره تسبیح خداوند است ذکر کنید . |
||||||||
5 |
عبارت هایی از نماز که درباره دعاو درخواست ازخداوند است ذکر کنید . |
||||||||
6 |
با توجه به آیات قرآن ما درخواست های خود را با چه حالتی باید از خداوند بخواهیم ؟ |
||||||||
7 |
چه عملی بهترین نمونه ی یادخداست ؟ |
||||||||
8 |
ثمره ی مهم تکرار یاد خدا چیست؟ |
||||||||
9 |
فواید نماز را بیان کنید؟ |
||||||||
10 |
نجاسات چند مورد است ؟ |
||||||||
11 |
سه مورد از نجاسات را ذکر کنید . |
||||||||
12 |
مراحل وضو را به ترتیب بنویسید . |
||||||||
13 |
غسل ارتماسی چه غسلی است؟ |
||||||||
14 |
مراحل غسل ترتیبی را بنویسید. |
||||||||
15 |
برای دست زدن به خط قرآن واسم خدا وپیامبر ومعصومین چه شرایطی لازم است ؟ |
||||||||
|
درس چهاردهم |
||||||||
1 |
چرا در هر روز پنج بار در مقابل خدای خود به نماز می ایستیم ؟ |
||||||||
2 |
مقدمات وشرایط نمازکدامند ؟ |
||||||||
3 |
ستون دین چه چیزی معرفی شده است؟ |
||||||||
4 |
بزرگ ترین نشانه ی وفاداری وپایبندی مسلمان به عهد خویش با خدا چیست ؟ |
||||||||
5 |
سیر به سوی خداوند چگونه صورت می گیرد؟ |
||||||||
6 |
حکمت اجزاء وضو چیست؟ |
||||||||
7 |
چرا در وضو صورت را می شوییم؟ |
||||||||
8 |
چرا در وضو دست ها را می شوییم ؟ |
||||||||
9 |
چرا در وضو سر را مسح می کنیم ؟ |
||||||||
10 |
چرا در وضو پا ها را مسح می کنیم ؟ |
||||||||
11 |
حکمت وضو از قول امام رضا(ع)را بنویسید. |
||||||||
|
سوالات بخش دانستنی ها که مربوط به احکام می باشد. |
||||||||
12 |
حکمت و فواید نماز را ذکر کنید. |
||||||||
13 |
سخن پیامبر اکرم(ص) در مورد نماز یومیه را بنویسید. |
||||||||
14 |
توضیح المسائل یا رساله ی عملیه چیست؟وما چه نیازی به آن داریم؟ |
||||||||
15 |
وضوی جبیره درچه مواردی و چگونه انجام می گیرد ؟ |
||||||||
16 |
عوامل مختلفی درعلاقه ما به نماز ونیایش در مقابل پروردگار دخالت دارند چند مورد از آن عوامل را ذکر کنید. |
||||||||
|
درس پانزدهم |
||||||||
1 |
راه کمال را چگونه می توان بسیار آسان تر وشیرین تر پیمود ؟ |
||||||||
2 |
چرا ما به دوست نیازمندیم ؟ |
||||||||
3 |
به کدام دوست می توان اعتماد کرد ؟ |
||||||||
4 |
عاجزترین وناتوان ترین افراد از نظر حضرت علی (ع) چه کسانی هستند؟ |
||||||||
5 |
به نظر شما چه عواملی سبب می شود که برخی افراد نتوانند با دیگران دوست شوند یا درحفظ دوستی موفق باشند؟ |
||||||||
6 |
چرا ما کسی یا چیزی را دوست داریم ؟ |
||||||||
7 |
دوست خوب به چه چیزی تشبیه شده است ؟ |
||||||||
8 |
پذیرفتن عیب وتذکر آن از طرف دوستان نشانه ی چیست؟ |
||||||||
9 |
محبوب ترین برادران از نظر امام صادق (ع) چه کسانی هستند؟ |
||||||||
10 |
چند مورد از ویژگی های دوست واقعی از نظر قرآن وپیشوایان معصوم را بنویسید. |
||||||||
11 |
بر کدام دوست می توان اعتماد کرد؟(ذکر سه مورد) |
||||||||
12 |
از نظر حضرت علی (ع) خوشبخت ترین انسان ها چه کسانی هستند؟ |
||||||||
13 |
دوستان ومحبوبان تام وتمام ما چه کسانی هستند وسایر آدم ها در زمینه ی دوستی با چه معیاری سنجیده می شوند ؟ |
||||||||
14 |
سخن رسول خدا (ص) در مورد تأثیر دوستی برانسان را بنویسید. |
||||||||
15 |
جمله ی «گوهر ناب جوانی را جز به بهای بهشت نفروشیم » یعنی چه ؟ توضیح دهید. |
||||||||
16 |
در زمینه ی دوستی وارتباطمان با دیگران باید مواظب چه کسانی باشیم؟ |
||||||||
17 |
چند مورد از ویژگی های دوستان خدا و چند مورد از ویژگی های محرومین از دوستی خداوند را ذکر کنید : ان الله یحب................ ان الله لا یحب.................. |
||||||||
|
درس شانزدهم |
||||||||
1 |
با انجام چه وظایف ومسئولیت هایی می توانیم دوستی های خود را تحکیم بخشیم ؟ |
||||||||
2 |
«نگهداری بعضی چیزها از به دست آوردن آنها مشکل تر است » این جمله را به دوستی ارتباط دهید. |
||||||||
3 |
پایداری رابطه دوستی ورسیدن به ثمرات ونتایج آن به چه چیزی بستگی دارد؟ |
||||||||
4 |
چند مورداز وظایف ما نسبت به دوست را نام ببرید . |
||||||||
5 |
سخن امام محمد باقر(ع) در رابطه با احترام به دوست را ذکر کنید . |
||||||||
6 |
چند مورد از نمونه های بی احترامی به دوست را ذکر کنید. |
||||||||
7 |
چند مورد از نمونه های احترام گذاشتن به دوست را ذکر کنید. |
||||||||
8 |
سخن حضرت علی (ع) به فرزند گرامی خود امام حسن (ع)در رابطه با رعایت حقوق متقابل در دوستی را بیان کنید. |
||||||||
9 |
مواردی از عدم رعایت حقوق متقابل میان دوستان را ذکر کنید. |
||||||||
10 |
سخن حضرت علی (ع)در رابطه با توقع به جا ومنصفانه از دوست را بنویسید. |
||||||||
11 |
رسول خدا (ص) می فرمایند : دو دوست خوب مانند چه چیزی هستند ؟ |
||||||||
12 |
سخن حضرت علی (ع) درباره ی میانه روی در دوستی چیست؟ |
||||||||
13 |
یکی از عوامل اصلی خروج از میانه روی در دوستی چیست؟ |
||||||||
14 |
اصطلاح «شیفتگی فوق العاده در دوستی » یعنی چه ؟توضیح دهید. |
||||||||
15 |
آیا شناخت خانواده ی دوست تأثیری در انتخاب دوست دارد؟چرا ؟ |
- ۹۲/۰۸/۱۷