سوالات درس فلسفه ومنطق مرحله چهارم کنکور آزمایشی
بهمن 1392
1-پیرامون قیاس اقترانی کدام گزینه غلط است
.
1-هرمقدمه
ای که صغرای نتیجه را در بر گرفته باشد درابتدای قیاس می آورند
2-قیاسی
است که اجزای نتیجه در میان مقدمات پخش شده است
3-مهمترین
رکن در قیاس اقترانی حد وسط می باشد
4-صغرا
و کبرا در حقیقت مقدمات قیاس اقترانی می باشند.
2-قیاس " هرموجود جسمانی دارای کمیت است و
هرآنچه زنده است موجودی جسمانی است . شکل
...... قیاس اقترانی ...... بوده و تعداد ضروب هرشکل این نوع قیاس ........می
باشد.
1-اول
– حملی – 16
2-چهارم
– شرطی – 64
3-چهارم
– حملی – 16
4-اول
– شرطی – 64
3- براساس شرایط انتاج شکل دوم قیاس اقترانی حملی
کدام گزینه می تواند با صغرای ذیل ، قیاسی منتج تشکیل دهد. "هر مومنی پاکدامن است "
1-برخی
زن ها پاکدامن نیستند
2-برخی
انسانها مومن نیستند
3-هیچ
مومنی خطاکار نیست
4-هیچ
کافری پاکدامن نیست
4-کدام گزینه از ضروب منتج شکل اول نمی باشد.
1-هر
الف ب است ( صغرا)
2-هیچ
ب ج نیست ( کبرا)
3-برخی
الف ب نیستند ( صغرا)
4-هرب
ج است ( کبرا)
5- پیرامون اثبات یکی از ضروب شکل دوم از راه
برهان خلف ، کدام گزینه غلط است
1-ابتدا
باید نقیض نتیجه را به دست آورد
2-نقیض
نتیجه به عنوان کبرا مورد استفاده قرار می گیرد.
3-درنهایت
، نتیجه به دست آمده با صغرای قیاس اصلی تناقض دارد
4-تمامی
ضروب منتج شکل دوم را از راه برهان خلف می توان اثبات کرد
6- کدام گزینه از حیث ماده با دیگری متفاوت است
1-فاتح
خیبر امام علی ع بوده است.
2-مردمک
چشم دربرابر نور حساس است
3-حرارت
علت اصلی انبساط فلز است
4-دمای
جوش آب 100 درجه است
7-پیرامون خطابه کدام گزینه نادرست است
1-علت
غایی خطابه ، تشویق مردم به انجام یا ترک عملی است از طریق تحریک عواطف و احساسات
2-خطابه ای نیکوست که با برهان و استدلال عقلی توام باشد.
3-آنچه در خطابه به عنوان ماده در نظر گرفته می شود ، اخلاق
و فضایل انسانی است.
4-در
خظابه امکان دارد استدلال از محتوایی احساسی
وحتی غیر منطقی برخوردار باشد.
8- درشبه قیاس : هرآهنگری شاغل است هرشاغلی پولدار است اگر نتیجه بگیریم که : هر آهنگری پولدار است
. چه نوع مغالطه ای روی داده است.
1-کبرای
قیاس صادق نمی باشد.
2-صغرای
قیاس کاذب است.
3-حدوسط
در هردو مقدمه به یک معنا نیست
4-شرایط
انتاج شکل اول را ندارد
9-هدف از مغالطه ................. بوده و مهمترین راه رهایی از گرفتار شدن به مغالطه
........... می باشد.
1-غلبه
برمخاطب – افزایش قدرت استدلال
2-
مخدوش کردن ذهن مخاطب – افزایش قدرت استدلال
3-غلبه
بر مخاطب – فراگیری قواعد منطقی
4-مخدوش
کردن ذهن مخاطب – فراگیری قواعد منطقی
10-در کدام قیاس حد وسط وجود ندارد.
1-شیرین
نام دختر است هرشیرینی
مزه است
2-هرانسانی
ازخاک است خاک
بی ارزش است
3-گربه
گوشتخواراست هرگوشتخواری
پرنده است
4-برخی
مسلمانان شیعه هستند برخی
مسلمانان سنی هستند
11-کدام فیلسوف از نظر فکری پیرو ارسطو نبوده
است
1-ابن
سینا
2-کندی
3-توماس
آکویناس
4-سهروردی
12-آنچه بیش از همه ذهن ارسطو را به خود مشغول
کرد................. بود و از منظر او طبیعت در حال .............. است.
1-مشکلات
اعتقادی سوفیست ها – شدن
2-دگرگونی
های طبیعت – بودن
3-دگرگونی
های طبیعت – شدن
4-علل
اربعه هستی – بودن
13-ارسطو معتقد بودآن عامل که با عمل خود چیزی
را بوجود می آورد و آنکه ماهیت و نوع یک پدیده را حکایت می کند به ترتیب علل
...... و...... می باشند.
1-غایی
– صوری
2-فاعلی
– غایی
3-صوری
– مادی
4-فاعلی
– صوری
14-این عبارت بهمنیار که " یا آن جزو به
...... بود وبس چنانکه خشت سریر را "
با کدام عبارت تکمیل می شودو پیرامون کدام نوع علت ازعلل اربعه بحث می کند.
1-قوت
– صوری
2-قوت
– مادی
3-فعل
– صوری
4-فعل
– مادی
15-این عبارت این سینا که " برخی از افعال
و حرکاتی که در اجسام دیده می شود از یک علت خارجی است وبرخی از خود جسم است و سبب خارجی ندارد " بخش اول و دوم
این عبارت به ترتیب اشاره به کدام گزینه دارد.
1-
علت فاعلی بیرونی – علت فاعلی درونی
2-علت
فاعلی درونی – علت فاعلی بیرونی
3-علت فاعلی درونی – طبیعت شیء
4-طبیعت شیء – علت
فاعلی درونی
16-از منظر ارسطو فلسفه دانشی است که :
1-به
تفسیر جهان هستی می پردازد
2-پیرامون
علل اولیه هستی بحث می کند
3-به
کشف انگیزه درونی طبیعت می پردازد
4-عاملی
آگاهانه و اصلی سازمان یافته است
17-کدام گزینه پیرامون ارتباط انسان و جهان با
مبانی فکری ابن سینا هم خوانی ندارد.
1-تزکیه
و تهذیب علت اصلی ارتقاء آدمی به درجات ومراتب بالاتر تجرد است
2-نفس
آدمی این قدرت را دارد که در جهان تصرف کند
3-غایت
خلقت انسان ، قهر و غلیه برجهان طبیعت است
4-میان
عوالم کبیرو صغیر ، تناسب و هماهنگی ویژه
ای برقرار است.
18-بیت
" ترک این مرحله بی همرهی خضر
مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی "
اشاره به مضمون کدامیک از حکایات تمثیلی
ابن سینا داشته و نهایت سفر عرفانی عارف چگونه تحقق می باید.
1-
حی بن یقظان – عبور از ورطه ها و پرتگاه های کوه
قاف
2-
رساله الطیر - عبور از ورطه ها و پرتگاه های کوه
قاف
3-
حی بن یقظان – تبدیل به صورت کامل عالم صغیر
4-
رساله الطیر - تبدیل به صورت کامل عالم صغیر
19-ظاهر
بینی و زیاده روی در مشی استدلالی در عالم اسلام ظهور ..........را در پی داشت و غزالی با نوشتن کتاب ..........برآن شد تا
آراء فلاسفه را معارض دین نشان دهد.
1-معتزله
– مقاصد الفلاسفه
2-اشاعره
– مقاصد الفلاسفه
3-معتزله
– تهافت الفلاسفه
4-اشاعره
– تهافت الفلاسفه
20-کدام گزینه پیرامون روش اشراقی نادرست است.
1-دراین روش تنها به نیروی عقل وترتیب قیاس برهانی اکتفا می
شود.
2-فیلسوف اشراقی باید براهین محکم عقلانی را با تجربه درونی
درهم آمیزد
3-استدلال محض سیر و سلوک روحانی دراین روش ناکارآمد است.
4-روش اشراقی باهردو روش مشایی و عرفانی تفاوت دارد.
21-این عبارت سهروردی که "هرگاه اتفاق افتد که در زمانی حکیمی غرق در تأله بوده و در بحث نیز استاد باشد اورا ریاست تامه
بود " پیرامون کدامیک از مدارج دانایی بوده و به نظر او خالی شدن جهان از
تدبیر حکیم الهی چه ثمره ای را به دنبال دارد.
1-آنانی
که به صور استدلالی و طریقه برهانی توجهی ندارند – ظلمانی شدن عالم و آدم
2-آنانکه
هم در صور برهانی و هم در اشراق به کمال رسیده اند – ظلمانی شدن عالم و آدم
3-آنان
که به صور استدلالی و طریقه برهانی توجهی ندارند – مستولی نبودن امام متأله
4-
آنانکه هم در صور برهانی و هم در اشراق به کمال رسیده اند- مستولی نبودن امام
متأله
22-از دیدگاه شیخ اشراق حقیقت امری است ...... و منسوب به ........
بوده و جایگاه آن ........ می باشد.
1-مشکک
– مبدأ واحد – دل حکیم
2-واحد
– ذات الهی – ایران باستان
3-مشکک
– مبدأ واحد – ایران
4-واحد
– ذات الهی – دل حکیم
23-اثبات مباحثی نظیر تجرد بعد خیال در انسان ،
ثمره اثبات انوار ....... در فلسفه سهروردی بوده و اثبات معاد جسمانی در گرواثبات
.................می باشد.
1-اسپهبدیه
– عالم خیال
2-ارباب
انواع – عالم مثال
3-اسپهبدیه
– عالم مثال
4-ارباب
انواع – عالم خیال
24-کدام گزینه از ویژگی ها معلوم بالذات نمی
باشد
1-تنها
صورت ذهنی آن نزد ما معلوم است.
2-آگاهی
ذهن به آن بی واسطه است
3-معلوم
واقعی و حقیقی محسوب می شود
4-واقعیت
آن برای ما آشکار است
25-بر اساس آراء و نظرات سهروردی هر علمی ( اعم
از حصولی و حضوری ) در شعاع کدام گزینه به دست می آید
1-علم لدنی الهی
2-علم به مشرق اکبر
3-علم حضوری نفس به خود
4-علم اکتسابی نفسانی
پاسخ نامه
سوالات منطق :
سوال1
گزینه صحیح 1 ص 62-61
سوال 2 گزینه صحیح 3 ص 65-63
سوال 3 گزینه صحیح 4 ص 66
سوال 4 گزینه صحیح 3 ص 66
سوال 5 گزینه صحیح 2 ص 68
سوال 6 گزینه صحیح 1 ص 79
سوال 7 گزینه صحیح 3 ص 84و81
سوال 8 گزینه صحیح 1 ص 88
سوال 9 گزینه صحیح 2 ص 87
سوال 10 گزینه صحیح 2 ص 88
فلسفه سوم:
سوال 11 گزینه صحیح 4 ص 51
سوال 12 گزینه صحیح 3 ص 52
سوال
13گزینه صحیح 4 ص 54
سوال 14 گزینه صحیح 2 ص 54
سوال 15 گزینه صحیح 1 ص 55
سوال 16 گزینه صحیح 2 ص 59
فلسفه چهارم :
سوال 17 گزینه صحیح 3 ص 62
سوال 18 گزینه صحیح 3 ص 65
سوال 19 گزینه صحیح 4 ص 69
سوال 20 گزینه صحیح 1 ص 74
سوال21
گزینه صحیح 2 ص 75
سوال 22 گزینه صحیح 4 ص 76
سوال
23گزینه صحیح 3 ص 80
سوال 24 گزینه صحیح 1 ص 82
سوال 25
گزینه صحیح 3 ص 83